• Mammatilltretroll

Hur lång kortisonbehandling ger biverkningar som tex viktuppgång? Snälla svara om någon vet ;)

Jag fick en kortisontabletts behandling av min läkare..

Jag åt sista tabletten för 3 dagar sedan.
    Jag åt en högre dos i ett par dagar och trappade sedan ner... (5 tabletter i 2 dagar, 4 tabletter i 2 dagar, 3 tabletter i 2 dagar, 2 tabletter 2 dagar och 1 tablett 5 dagar).

Jag har gått upp 2 kg i vikt senaste veckorna och min mage är supersvullen och det ser ut som att jag är gravid..

Jag undrar om detta kan vara en biverkning av kortisonet eller om det är något annat som gjort att jag gått up i vikt..?
    Är det någon som vet om så korta kortisonkurer kan ge viktuppgång / vätskesamlingar som biverkning?

• Svar på tråden Hur lång kortisonbehandling ger biverkningar som tex viktuppgång? Snälla svara om någon vet ;)
  • Frila2

Den korta perioden som du ätit kortison borde inte kunna ge svullnad som biverkning. Framförallt eftersom du har haft ett nedtrappningschema. Om man äter en väldigt hög dos kortison i några veckor så kan man börja svullna och då oftast att svullnaden börjar märkas i ansiktet i första hand med runda och röda kinder. 5 tabletter är inte en stor dos om man jämför med den dosen man brukar prata om när det gäller kortisonsvullnad. Högdos räknas ofta som 16 tabletter två gånger om dagen.

Det låter som att det är något annat som ligger bakom viktuppgång och din svullna mage.

Svar på tråden Hur lång kortisonbehandling ger biverkningar som tex viktuppgång? Snälla svara om någon vet ;)