• lemonina

justering av glasögon

Ok detta kanske är en liten fånig fråga. Men idag var jag på specsavers för att få glasögonen justerade.
    Kvinnan i affären böjde dem för hand och de var full av fingeravtrycknär jag kom ut. Jag har aldrig gjort detta tidigare. Ska de göra så? Använder inte optikaffärerna något peciellt redskap eller? Jag insåg iallafall när jag kom hem att glasögonen satt värre än innan. Jag hade nog kunnat göra det bättre själv:)

• Svar på tråden justering av glasögon
  • Manor

Det var verkligen oproffsigt, hon har kunnat bryta av bågen. Justeringen av bågarna gör man genom att värma upp dem först. De jag varit till har direkt sett hur de skall justeras. Senast såg hon direkt att bågen låg mot brosk bakom örat, justerade genom att värma bågen först och sen fick jag känna om de satt bra och hon kollade så att dom satt rätt sen putsade hon glasen. Tidigare glasögon hos annan optiker satt för hårt över tinningarna vilket hon också såg direkt och det var samma procedur. Gå tillbaka och klaga!

• Skogsstjärna

Ibland böjer man för hand, ibland med hjälp av tänger beroende på vad som passar bäst. Vissa bågar/delar av bågar behöver värmas innan, andra inte. Det man däremot alltid brukar göra är att se så att glasögonen verkligen sitter bra på kunden innan man lämnar ut dem, och naturligtvis putsa bort alla fingeravtryck som uppstått under justeringen.

Att justera själv är inget jag rekommenderar, dels är det nästan omöjligt att justera in glasögon rätt på sig själv, man måste kunna titta utifrån för att få det bra, dels kan man lätt råka ha sönder dem om man böjer fel.

Svar på tråden justering av glasögon