• SvenThorstens

Järnbrist utan anemi- behandling???

Hej!

Fick veta att sonen har normalt Hb men för lågt järn och depåer? Han är 4 år.

Någon annan med erfarenhet? Tog man reda på av vilken anledningen ditt barn fick för lågt järn? Hur behandlades det? Vilka symtom fick barnet? På läkaren lät det som att trötthet inte kom förrän Hb:t var lågt men att man kunde få huvudvärk och yrsel.

Vi skulle visst bara tänka på att han skulle äta mer järnrikt.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Järnbrist utan anemi- behandling???
  • FrkSommar

Lite nyfiken på varför du vänder dig hit och inte litar på läkaren?
    Jag är visserligen vuxen men fick samma råd om kosten och det har fungerat utmärkt...

• Trolltrio

Båda mina tvillingar har haft järnbrist- den ena med lågt hb, den andra med ok hb.

Den ena fick konstaterat lågt hb när han var 1,5år ca, och troligen had ehan haft det sedan födseln just eftersom han är tvilling och de hade ttts. HAn fick järndroppar som han tog i närmare ett halvår innan depåerna var ok.

Den andre fick järnbrist efter en krafti salmonellainfektion som ledde till att han förlorade blod via tarmarna. Hb var ok, men han fick ändå ta järndroppar i två månader för att fylla på depåerna.

Långvariga infektioner tar på blodvärdet¨, och det vore väl inte konstigt i ert fall om hans depåer sjunker...

• SvenThorstens

Jag litar verkligen på läkaren...vi har en bra kontakt och han vill verkligen hitta orsaken till sonens problem (han har en komplicerad astma och immunbrist samt en långvarig extrem trötthet).

...men eftersom jag vet att många andra "åkommor" behandlas på olika sätt beroende på "skolor" eller traditioner så var jag nyfiken på om det fanns andra som varit i samma situation.

• Dr Mupp

Nu är jag visserligen vuxen man jag får järndropp eftersom jag har jänrbrist men inte anemi.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Okändgäst
    Dr Mupp skrev 2011-04-26 22:09:28 följande:
    Nu är jag visserligen vuxen man jag får järndropp eftersom jag har jänrbrist men inte anemi.
    Lite OT och jag hoppas det är ok för TS.

Om du inte vill svara här så kan du kanske inboxa mig. jag har också järnbrist och mina depåer ligger under 10 men jag får inget järndropp utan ska äta järntabletter...undrar bara vad dina värden ligger på och hur du mår vid behandlingen/efteråt?
  • SvenThorstens
    Trolltrio skrev 2011-04-26 22:03:57 följande:
    Båda mina tvillingar har haft järnbrist- den ena med lågt hb, den andra med ok hb.

Den ena fick konstaterat lågt hb när han var 1,5år ca, och troligen had ehan haft det sedan födseln just eftersom han är tvilling och de hade ttts. HAn fick järndroppar som han tog i närmare ett halvår innan depåerna var ok.

Den andre fick järnbrist efter en krafti salmonellainfektion som ledde till att han förlorade blod via tarmarna. Hb var ok, men han fick ändå ta järndroppar i två månader för att fylla på depåerna.

Långvariga infektioner tar på blodvärdet¨, och det vore väl inte konstigt i ert fall om hans depåer sjunker...
    Hej! *vinkar*

Nej...det är nog inte så konstigt att depåerna sviktar...han äter ju sämre (ofta uselt) under infektionerna oxå. Vi ska på återbesök om nån/några månader och kommer troligtvis ta om proven då...så fram till dess får det bli massor av blodpudding och leverpastej! och så hoppas vi att han är frisk ett tag!
  • SvenThorstens
    Okändgäst skrev 2011-04-26 22:15:11 följande:

Om du inte vill svara här så kan du kanske inboxa mig. jag har också järnbrist och mina depåer ligger under 10 men jag får inget järndropp utan ska äta järntabletter...undrar bara vad dina värden ligger på och hur du mår vid behandlingen/efteråt?
    Helt ok! hoppas du får bra svar!
  • Okändgäst
    SvenThorstens skrev 2011-04-26 22:16:21 följande:
    Helt ok! hoppas du får bra svar!
    Tack!
  • Dr Mupp
    Okändgäst skrev 2011-04-26 22:15:11 följande:

Jag ligger på 6. Får dropp eftersom jag inte kan äta järntabletter. Jag mår hur bra som helst av bahandlingarna. Lite problem med flebiter, men det går över inom en vecka.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Okändgäst
    Dr Mupp skrev 2011-04-26 22:26:52 följande:
    Jag ligger på 6. Får dropp eftersom jag inte kan äta järntabletter. Jag mår hur bra som helst av bahandlingarna. Lite problem med flebiter, men det går över inom en vecka.
    Tack för ditt svar! jag ligger inte lika lågt som dig, antagligen därför jag ska ta tabletterna...mår riktigt illa av dem...urk
  • Cocco
    SvenThorstens skrev 2011-04-26 22:15:42 följande:
    Hej! *vinkar*

Nej...det är nog inte så konstigt att depåerna sviktar...han äter ju sämre (ofta uselt) under infektionerna oxå. Vi ska på återbesök om nån/några månader och kommer troligtvis ta om proven då...så fram till dess får det bli massor av blodpudding och leverpastej! och så hoppas vi att han är frisk ett tag!
    Nu hade ju iofs M både lågt hb och låga depåer men när vi fick upp järnet så minskade infektionerna kraftigt.
    Om ni har tur så kommer infektioner minska för er också.
  • SvenThorstens
    Cocco skrev 2011-04-27 05:55:59 följande:
    Nu hade ju iofs M både lågt hb och låga depåer men när vi fick upp järnet så minskade infektionerna kraftigt.
    Om ni har tur så kommer infektioner minska för er också.
    Det vore inte fel...han drar ju på sig nog med infektioner pga immunbristen...så allt som kan minska dom e bara bra!
  • SvenThorstens

Finns det någon mer?

Svar på tråden Järnbrist utan anemi- behandling???