• mamma91

Trög mage

Hej min lilla dotter som blir 4 månder den 7/5 är väldigt trög i magen.. det kan ta upp till6 dagar innan hon bajsar och när hon väl göra det så är det inte lite (ursäkta min ärlighet) men först kommer det grönt ganska hårt och sen kommer det vanligt bebis bajs..(typ som en propp) hon har inte ont i magen men hon krystar riktigt hårt när hon ska bajsa och pruttar väldigt mycket..
    hon verkar inte känna att hon är bajs nödig nästan... när hon ammades bjasade hon flera gånger per dag men ibland kunde det ta ett tag
    men nu efter jag gått över till babysemp 2 så har hon blivit värre i magen och det har tagit längre tid mellan dom gånger hon bajsar...

Nån som har samma problem eller kanske något tips?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-27 11:30
    inge mer som har lika besvär eller några tips??????

• Svar på tråden Trög mage
  • WmammaW

Om du bara ger ersättning ska ditt barn helst bajsa 1 gång om dagen. Jag hade vänt mig till BVC för råd. Inte bra att hon går så länge utan att bajsa.

• mamma91

har sökt hjälp på bvc men de säger bara att jag ska ha i rapsolja i ersättningen men det hjälper ju inte..hon håller ju sig verkligen in i det sista och då kommer det jätte mycket.. och i olika former och färger.

• Kasihi

Vi blev inlagda på barnklinik när sonen var mellan 2-3 mån pga förstoppning. Barnläkaren såg till att tarmen tömdes med resulax. Sedan skulle vi ge laktulos till sonen varje dag. Det tog några dagar innan det fick effekt och det är det normalt att det gör. Men sedan fick sonen avföring varje dag tack vare daglig dos laktulos. Ersättningsbarn ska somsagt helst bajsa varje dag och det ska INTE gå mercän 3 dagar.

• Kasihi

Kan tillägga att vi inte fick vidare bra hjälp av BVC. Dom hade ingen större koll på vad som gäller.

• yrväder

vår son äter oxå ersättning och är hård i magen, ungefär som din dotter fast han bajsar iaf var 3-4 dag nu, men han besväras en del av det.  Frågade på bvc igår och så länge det inte kommer kulor är det ingen fara att det går några dagar emellan.

Vi kör oxå med extra fett i flaskan, men det hjälper inte. Dom tyckte messmör, men vi ger mjölkfri ersättning så det blir ju lite bakvänt Däremot fick jag tipset av en kompis att koka katrinplommon och sila vattnet genom ett kaffefilter och bvc tyckte jag skulle prova det. Kör på det nu sen igår så får vi se. Tar hälften vanligt kokt vatten och hälften plommon.

Lactulos ska man vara försiktig med, syrrans flicka började skita vatten efter ett par tre dar på lactulos och fortsatte med det två veckor efter dom slutat ge, med viktnedgång som följd. grannens flicka hade fått tarmvred av det och skrikit nonstop i 24 timmar  

• yrväder

kan tillägga att systerdotterns barnläkare på neo inte heller tyckte det var ngn fara att hon inte bajsade varje dag sålänge det var regelbundet och inte kulor

• mamma91
    Kasihi skrev 2011-04-27 11:50:10 följande:
    Vi blev inlagda på barnklinik när sonen var mellan 2-3 mån pga förstoppning. Barnläkaren såg till att tarmen tömdes med resulax. Sedan skulle vi ge laktulos till sonen varje dag. Det tog några dagar innan det fick effekt och det är det normalt att det gör. Men sedan fick sonen avföring varje dag tack vare daglig dos laktulos. Ersättningsbarn ska somsagt helst bajsa varje dag och det ska INTE gå mercän 3 dagar.
    man märker ju tydligt att det blir en helt annan bebis de sista dagarna och efter hon har bajsat blir hon som vanligt igen.. har varit tvungen att använda microlax de två senaste gångerna senast i mån  och nu har hon inte bajsat sen dess
    Har du då plommon vattnet i ersättningen?? 

vilken ersättning kör ni på? 
    Började igår med baby semp lemolac igår.. va lite dum och började med babysemp 2 för 2 veckor sen å då vart hon värre tycker jag.
  • yrväder
    mamma91 skrev 2011-04-27 12:22:43 följande:
    man märker ju tydligt att det blir en helt annan bebis de sista dagarna och efter hon har bajsat blir hon som vanligt igen.. har varit tvungen att använda microlax de två senaste gångerna senast i mån  och nu har hon inte bajsat sen dess
    Har du då plommon vattnet i ersättningen?? 

vilken ersättning kör ni på? 
    Började igår med baby semp lemolac igår.. va lite dum och började med babysemp 2 för 2 veckor sen å då vart hon värre tycker jag.
    Ja precis. Vi har althera.
  • mamma91
    yrväder skrev 2011-04-27 12:45:13 följande:
    Ja precis. Vi har althera.
    okej men då kankse man ska testa det :) 
    Althera vad är det? 
  • WmammaW

Har idag varit på BVC med min 6veckor och liksom din har han problem när han ska bajsa! Hård som attan. Dom på Bvc rekomenderade laktulos och man ska börja med 5ml och öka tills du får en normal avföring. Blir det för löst så minskar du igen.
    Jag har haft det till mina tidigare barn också och det har funkat finfint! :)

Finns att köpa receptfritt på apoteket.

Villken ersättning kör du med?

Svar på tråden Trög mage