• NoNoo

Dresscode på engelskt bröllop i Sverige?

Är bjuden på bröllop i sommar och inbjudan är på engelska.
    Där står det Clothing: Suit
    Jag är visserligen ganska haj på engelska men inte när det kommer till klädsel.
    Är det kostym eller kavaj? Och vad gäller då för mig som kvinna?

Hoppas någon rutinerad bröllopsgäst kan hjälpa mig med detta

♥♥ Stolt mamma till Norah & Noomi ♥♥
  • Svar på tråden Dresscode på engelskt bröllop i Sverige?
  • NoNoo
    CallGirl skrev 2011-04-27 00:04:43 följande:
    www.mru.se/Klader/utomlands/utlandets%20kladk...
    Tack för länken. Tycker ändå inte att det är helt tydligt: se utdrag:
    Det står ju inte bara Suit någonstans??

Inbjudan har texten: Dark (business) suit, Dark lounge suit,  Business suit eller
                                       Informal

Denna dresscode står för mörk kostym, enkelknäppt eller dubbelknäppt i mörk blå färg eller mörkt grå. Klädkoden anger endast svart på begravning, men färgen har blivit mer modern med 2000-talets synsätt. Skrivs i England som "informal" på inbjudan, alltså informellt. Detta då ordet lounge (i dark lounge suit) betyder hall, gemensamhetsrum eller att promenera. 

I USA skrivs Dark business suit.

I Frankrike Tenue de Ville. 

• Ginny

Fråga brudparet. Om bröllopet är i Sverige kan man ju tänka sig att åtminstone en av dem kan förklara på svenska.

• Miss Cee

Gissar att en/båda i det där brudparet är svenskar??? Det verkar ju som om de direktöversatt en svensk klädkod helt enkelt (Kavaj - suit) men inte fattat att man inte kan skriva på så engelska.

Så min uppfattning är att brudparet helt enkelt gjort fel :)

NÅja, oavsett så är det ju tydligt att de INTE förväntar sig att ni ska komma vare sig i frack, smoking eller jaquette. Då återstår ju bara vanligt kostym. Om ni då klär er på nivån "Mörk kostym" så kan ni inte göra fel. Dvs mannen bör ha en hel kostym i mörkblått / mörkgrått / svart och du en snygg kort klänning.

• NoNoo

Tack för att du benat ut det lite åt mig. Som du sa om man tar nivån "mörk kostym" så lär det inte bli fel Skrattande

Miss Cee skrev 2011-04-27 21:23:27 följande:
    Gissar att en/båda i det där brudparet är svenskar??? Det verkar ju som om de direktöversatt en svensk klädkod helt enkelt (Kavaj - suit) men inte fattat att man inte kan skriva på så engelska.

Så min uppfattning är att brudparet helt enkelt gjort fel :)

NÅja, oavsett så är det ju tydligt att de INTE förväntar sig att ni ska komma vare sig i frack, smoking eller jaquette. Då återstår ju bara vanligt kostym. Om ni då klär er på nivån "Mörk kostym" så kan ni inte göra fel. Dvs mannen bör ha en hel kostym i mörkblått / mörkgrått / svart och du en snygg kort klänning.
Svar på tråden Dresscode på engelskt bröllop i Sverige?