• johannabjork

Sugarpaste eller marsipan??

Tänkt göra en tårta till min sons dop men är lite förvirrad vad egentligen som blir bäst?

Aldrig gjort en tårta innan så allt är en djungel för mig :)

Sugerpaste är något helt nytt för mig ? är det samma sak som marsipan?

Hade tänkt göra en marsipantårta i ljusblått med någon fin dekoration men verkar svårare än jag trodde..

tips någon?

• Svar på tråden Sugarpaste eller marsipan??
  • Lollo36

Nej. Marsipan innehåller socker och mandel. Sugarpaste huvudsakligen socker, lite annat också men ingen mandel. Båda kan köpas färdiga.

Har du aldrig gjort en tårta förut kan det vara en idé att göra en på prov innan dopet. Det finns massor med tårtrecept på nätet, bara att googla.

When women go wrong, men go right after them. (Mae West)
  • Neapea87

Åh vad jag känner igen mig... Jag trodde liksom man kunde köpa de där fina spritsade blommorna och andra dekorationer färdiga, men det var visst inte så lätt. ;)

Jag köpte vit sugarpaste (det är inte samma sak som marsipan). Den kan man färga blå med karamellfärg, men jag vet inte hur man bäst bär sig åt. Annars kan man säkert köpa blå sugarpaste också. På nätet finns det massor av sådant, men fysiska butiker verkar det dock vara värre med.

Jag tror du kan få massor av inspiration och tips om du googlar lite och tittar i några tårtbloggar och på hemsidor som säljer tårtverktyg. :)

I have enough friends
  • babytigger

Om det är din första tårta skulle jag rekommendera marsipan. Med sugarpaste bör du inte ha grädde utan smörkräm under, annars kommer sugarpasten "svetts", dvs bli vattnig. Det kan va jobbigt att färga sp o marsipan med karamellfärg då det kan behövas mycket och den är vattnig, en koncentrerad färs, typ pasta eller pulver är bättre. Det finns många bra hemsidor som säljer tårtdekorationer :)
    Lycka till.,

• johannabjork

Jag har tänkt att testa göra en tårta nu i helgen så får vi se.

Har tänkt mig en choklad fyllning som nedre lager, hallon på mellersta o grädde högst upp!
    Ljusblå eller mintblå eller kanske vit med något fint?

Oj va svårt det är!

Kollat runt och sett så många fina tårtor men har förståt att det är svårare än jag trott och kanske borde jag tänka om?

Jag kör nog marsipan-överdrag med några fina figurer uppe på.. ska fortsätta titta runt så får vi se :)

Har ni några andra tips ?

• lycklig90

Kakburken.se har jättemycket! Dessutom står det vad allt används till, finns ljusblå marsipan och även sugarpaste att köpa.

Jag brukar alltid handla därifrån :)

Svar på tråden Sugarpaste eller marsipan??