• Anonym (Klådan)

Extrem klåda i underlivet en period i månaden

Hej!
    Jag har lääänge haft problem med mitt underliv. Varje månad ca 2veckor innan mens får jag extrem klåda i underlivet. Det brukar börja med att jag blir väldigt kladdig där nere, tvättar mig inte så mycket då utan för det mesta torkar jag mig där nere för att inte turka ut underlivet med vatten.
    När jag duschar, ca 3-4 gånger i veckan men undviker att tvätta underlivet, aldrig tvål utan brukar få gånger bara tvätta med vatten.
    Helt utan att jag kliar så går jag sönder där nere, det är som att det fräter upp huden och så blöder jag.
    Dock rätt ofta kan jag inte låta bli att klia där nere, det tar över mig.
    Jag har inte svamp, det har jag testat flera gånger och eftersom det dyker upp ungefär samma tid varje månad så kan det ju inte vara det.
    Någon könssjukdom har jag heller inte då jag testat allt.
    Under graviditeten försvann detta, det var såå skönt. Jag funderar faktiskt på om det är nåt speciellt som händer där nere när jag ska ha mens.
    Jag ska faktiskt kontakta min gynekolog, tar bara aldrig tummen ur arslet och ringer.
    Men någon som har nån idé på vad det kan vara? Det förstör mitt underliv och mitt sexliv.

• Svar på tråden Extrem klåda i underlivet en period i månaden
  • Anonym (samma här)

Jag har samma problem! Väldigt jobbigt. Jag har heller ingen aning om vad det beror på, men jag tycker det lindrar med filmjölk på snippan innan läggdags (utan trosor, så det torkar in på huden). Ingen svamp eller annan sjukdom för mig heller, bara irrationell klåda... Hoppas någon har ett bra svar! :)

• Anonym

Kanske så att du blir torrare i underlivet när du har ägglossning? Blir man torr kan man få torrsprickor och det kliar fruktansvärt tycker jag. Brukar smöjra med olivolja efter varje dusch och även om jag känner att det kliar.

• Anonym (Klådan)

"Skönt" att jag inte är ensam. Jag försökte få tag på min gyn tidigare men det var upptaget hela tiden :(

Dock är jag ju inte torr, jag blir som som kladdig där nere då, får byta trosor flera gånger om dagen.
    Men kanske ska testa med filmjölk och olja efter dusch.

• Jis

Det kan inte vara så att du har diabetes, jag fick enorm klåda när jag utan att veta om det hade diabetes typ 2. det var hemskt, kliade sönder mig, inget hjälpte. Det visade sig sedan att sockret som man kissar ut verkligen trivs i ens underliv och gottar in sig. Sedan jag fick diagnosen så har jag inga problem alls. Kan ju vara värt att bara mäta ditt blodsocker...

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Klådan) skrev 2011-04-27 11:28:10 följande:
    "Skönt" att jag inte är ensam. Jag försökte få tag på min gyn tidigare men det var upptaget hela tiden :(

Dock är jag ju inte torr, jag blir som som kladdig där nere då, får byta trosor flera gånger om dagen.
    Men kanske ska testa med filmjölk och olja efter dusch.
    Du kan tvätta med oljan istället för att använda vatten. Jag skulle också rekommendera att använda luftiga trosskydd, det är fräschare än att byta trosor hela tiden. Apoliva (finns på "riktiga" Apoteket) har en bra sort.
  • Madick

Jag hade också så, hemskt irriterande och obehagligt. Till slut provade jag Lactal i en vecka och sen dess har det inte varit några problem! Som borttrollat, helt fantastiskt.

• Anonym (samma här)

Jag tror att de gånger jag får klåda så är det ganska ofta för "vått" därnere. Det blir instängt och lite blöjeksem över det hela. Jag brukar använda babypuder ibland, det hjäper också. Men det gör ju knappast området återfuktat, så då är den dåliga cirkeln igång med torrkli igen. Jobbigt problem.

Jag har också haft besvären till och från i flera år, varit hos gyn och kollat några gånger. Senast hos överläkaren på hudkliniken, som sa att jag i alla fall inte hade problem med någon hudsjukdom. Det var lite skönt att höra. 

• Anonym

Jag har samma problem, har alltid en tub med prevaryl mot underlivssvamp hema, brukar räcka med att stryka på det en gång efter att ha duschat och sedan försvinner det.

• Anonym

Låter misstänkt likt invers psoriasis (svårt och googla dock och få underlivsbilder - kanske tur de). Jag har dom problemen och innan man lista ut vad det var så var det konstant klåda precis som du beskriver. Invers psoriasis skiljer sig från annan psoriasis då den ej ger skorpor (eller förhöjningar i huden) det blir som om man är skinnflådd, röd blank hud och det kliar som faaaan rent. Hjälper med en mild kortisonsalva för min del, får den dock av min hudläkare. Kanske inte alls är det men det låter som sagt misstänkt likt... många läkare missar det för de e liksom inget man pratar om riktigt (E ju lite skämmigt tycker många).

• Anonym

Det finns något på apoteket som man kan ta i förebyggande syfte mot svamp och ändring i ph-värdet. Kan var värt att prova?

• Anonym (jag med!)

Har haft samma problem.

Det började några månader efter förlossningen.Jag tror att klådan fanns där ca två veckor tio dagar innan mens, för att sedan försvinna när mensen kom. Först trodde jag det berodde på kopparspiralen jag satt in. Så jag tog ut den efter ca ett halvår.   Det blev inge bättre. efter att ha ätit p-piller i ca 2 månader blev det mycket bättre för att sedan försvinna helt och hållet. Klådan kom tillbaka i väldig mild form när jag nu slutat med p-piller men är nu helt borta! barnmorskan jag pratat med tror att klådan berodde på östrogenbrist som uppkom i samband med graviditet-förlossning.

• Anonym (Liknande problem)

Fick nån här i tråden reda på vad det kan vara? Har sen några månader tillbaka också en intimklåda som kommer PRECIS vid ÄL och med flytningar (blä), håller i sig några dagar och försvinner sen igen poff. Blöder inte av det men det kliar.

Helt klart känns det kopplat till ägglossning eftersom det startar precis i samband med det men jag blir inte klok på detta...

• Anonym (....)
    Anonym (Liknande problem) skrev 2020-06-11 18:15:18 följande:

Fick nån här i tråden reda på vad det kan vara? Har sen några månader tillbaka också en intimklåda som kommer PRECIS vid ÄL och med flytningar (blä), håller i sig några dagar och försvinner sen igen poff. Blöder inte av det men det kliar.

Helt klart känns det kopplat till ägglossning eftersom det startar precis i samband med det men jag blir inte klok på detta...

Troligtvis en lätt yttre svampinfektion

Inte alls konstigt att det kommer periodiskt med ägglossningen då ph värdet i underlivet blir mindre surt just de dagarna vilket kan underlätta för svamp.

Testa ta något som försurar underlivet precis dagarna runt/innan ägglossning nästa gång såslipper du det nog
Svar på tråden Extrem klåda i underlivet en period i månaden