• pth

Bälteskudde 9-åring?

Min tjej, 8 år, blir 9 nästa månad vill inte ha överdelen till sin bilbarnstol längre. Hon tycker att det är trångt och instängt. Har läst någonstans att det är bra om de har denna kvar tills de är 12 år, är det rimligt? Nu sitter hon på bara kudde, vad medför det för risker? Hur gör ni?

Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden Bälteskudde 9-åring?
  • morochmer

Beror på hur lång hon är, hur bältet sitter och om hon tex somnar under färd någon gång.

• La Lola

Alma har aldrig haft nån kudde med ryggstöd...hon har suttit på vanlig bilkudde.
    Nu åker hon utan.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • morochmer
    La Lola skrev 2011-04-27 09:08:15 följande:
    Alma har aldrig haft nån kudde med ryggstöd...hon har suttit på vanlig bilkudde.
    Nu åker hon utan.
    Hur länge åkte hon bakåtvänt?
  • La Lola
    morochmer skrev 2011-04-27 09:13:17 följande:
    Hur länge åkte hon bakåtvänt?
    Kortare än rek eftersom hon blev så åksjuk av att åka bakåt.
  • bustjejen

Om hon är under 135 cm så ska hon sitta på bälteskudde. Är hon längre så kan du ta bort kudden. Åldern ska spela mindre roll om jag har fattat det hela rätt.

• morochmer
    La Lola skrev 2011-04-27 09:15:37 följande:
    Kortare än rek eftersom hon blev så åksjuk av att åka bakåt.
    Så hon har setat på bilkudde utan rygg sedan hon var runt 3år?
  • La Lola
    morochmer skrev 2011-04-27 09:18:33 följande:
    Eh..nä, det skrev jag väl inte?
  • morochmer
    La Lola skrev 2011-04-27 09:19:02 följande:
    Eh..nä, det skrev jag väl inte?
    Nej, då skulle jag inte behöva fråga
  • bustjejen
    morochmer skrev 2011-04-27 09:18:33 följande:
    Det finns ju framåtvända bilbarnstolar också
  • La Lola
    morochmer skrev 2011-04-27 09:19:39 följande:
    Nej, då skulle jag inte behöva fråga
    Tyckte det var klockrent eftersom vi pratade om bälteskuddar....såna till vänster alltså.
    www.babyproffsen.se/sidor/baltesstol_balteskudde_4-ar

Alma har suttit på en sån till höger o innan hon var stor nog för en sån satt hon i en sån här:
    www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/two-way

Nu kan du inte missförstå hoppas jag.
  • morochmer
    La Lola skrev 2011-04-27 09:22:26 följande:
    Tyckte det var klockrent eftersom vi pratade om bälteskuddar....såna till vänster alltså.
    www.babyproffsen.se/sidor/baltesstol_baltesku...

Alma har suttit på en sån till höger o innan hon var stor nog för en sån satt hon i en sån här:
    www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/two-way

Nu kan du inte missförstå hoppas jag.
    Jag glömde bort den varianten för jag trodde det inte rekomenderades.
  • Kodia
    bustjejen skrev 2011-04-27 09:16:43 följande:
    Om hon är under 135 cm så ska hon sitta på bälteskudde. Är hon längre så kan du ta bort kudden. Åldern ska spela mindre roll om jag har fattat det hela rätt.
    Nja, för att det skall räcka att ha bältet mot höftbenet skall bäckenet vara tillräcklligt starkt, vilket det blir i 10-12-årsåldern. Barn som är yngre än så måste ha bältet sträckt med kraften ner mot låren istället, och det är väldigt ssvårt att få till utan bälteskudde med "horn".

Man får kolla hur ens eget barn sitter i den aktuella bilen, eftersom bilsäten är olika djupa, osv. Jag skulle låtit barnet sitta på bälteskudde så länge som möjligt. Tex tar jag inte med några av barnens kompisar i skolår 2-3 i min bil utan bälteskudde, oavsett hur långa de är.
  • Miss Lau

Jag är en sträng mamma som tvingar både min 9 åring och min 11 åring att ha kvar ryggarna på deras stolar. Som jag ser det finns det ingen anledning att ta bort dessa innan de är urvuxna.  Sök på nätet så kan du se skillnaden vid en krock. Men är ditt barn för långt så har ni givetvis inget val.

• morochmer
    Miss Lau skrev 2011-04-29 15:53:25 följande:
    Jag är en sträng mamma som tvingar både min 9 åring och min 11 åring att ha kvar ryggarna på deras stolar. Som jag ser det finns det ingen anledning att ta bort dessa innan de är urvuxna.  Sök på nätet så kan du se skillnaden vid en krock. Men är ditt barn för långt så har ni givetvis inget val.
    Nej, det finns ju ingen anledning att avsluta ett fungerande tryggare sätt.
Svar på tråden Bälteskudde 9-åring?