• Anonym (Varför?)

Varför går det inte att sätta spiral?

Har försökt fått en spiral insatt 2 gånger nu på bm-mottagningen. Det har inte lyckats så nu har jag fått en tid till gynläkare som ska "öppna" livmodertappen mer än bm kunde göra.
    Första gången jag skulle fått den insatt var för 2 veckor sen, på efterkontroll 12 v efter förlossningen. Då kände bm på livmoderns läge och sa att den låg i framkant och kände att livmodertappen var bakåtlutad. Hon försökte komma in i tappen för att mäta längden för spiralen, men lyckades inte och bad mig invänta mens och boka tid igen. Några dagar senare fick jag min mens och ringde för att boka tid och fick en tid igår.

Det var en annan bm igår som skulle sätta spiralen, men hon lyckades inte heller. Hon började också med att känna livmoderns läge, men den här gången kände jag att det ömmade lite när hon tryckte på högra sidan. (Det var dock inget jag sa då, men det kanske jag skulle gjort...? Tänkte mer att det kanske gjorde ont för att mensen precis slutat..)
    I alla fall, hon försökte också mäta och kom faktiskt lite längre än förra bm, men hon kom bara att mäta 4 cm in och sen tog det stopp vid inre livmodermunnen. Hon sa att det tog emot vid yttre livmodermunnen men det gick att komma igenom där, men sen när hon kom till inre så var det "stumt" och tog emot. Därför har jag nu fått en tid till en gynläkare nästa vecka, som bedövar mer och som sagt öppnar livmodertappen mer så att det går att sätta spiralen, men jag undrar:

Varför kan de inte sätta spiralen? Kommer gynläkaren kunna sätta den? Hur stor är risken att jag får problem med den pga att den är svår att få på plats? (Alltså, är det större risk för problem om det varit svårt att få dit den?) Av vilken anledning kommer man inte in genom livmodertappen? De förklarade inte så mycket hur gyn får den på plats mer än att jag bedövas mer och man går in med ett instrument och öppnar livmodermunnen, men hur görs det och hur ser instrumentet ut som gyn öppnar med? Kan du berätta lite mer om det?

Kan tillägga att jag förlöstes med akutsnitt (hade bara öppnat mig ett par cm innan snittbeslut togs) och har i övrigt bra muskulatur i slidan (första bm kontrollerade knipmusklerna).

Tacksam för svar på mina frågor, det är lite svårt att få tag på både gyn och bm-mottagningen..

• Svar på tråden Varför går det inte att sätta spiral?
  • Helen Barnmorska

Hej! det kan vara så när det bara är  12 v efter förlossningen och du kanske ammar? Att livmodern är inte större än 4 cm. När vi mäter så måste livmodern var mella 6- 9 cm för att vi ska kunna sätta spiral. under 6 cm så får den inte plats. Livmodern drar ihop sig av amning och kan ibland vara för liten då för en spiral. Men jag vet inte hur det är i ditt fall. Kan också ibland vara mycket trångt i livmoderhalskanalen eller cervix som det heter på fackspråk. Dina bäcken botten muskler har inget med detta att göra, för de påverkar bara spänsten i slidan och urin och ändtarmsöppningen. Men har inget att göra med hur trång cervix är.
    Cervix muskulaturen är icke viljestyrd så kvinnan kan inte försvåra insättningen genom att spänna sig.
    Man kan ge hormoner som gör att en trång cervix blir vidare om det är svårt.

Om man lyckas sätta en spiral på dig så ska du inte ha lättare att få besvär en andra med spiral eftersom det finns starka kriterier när vi får och kan sätta spiral. Så vi chansar aldrig. Ngt som också kan försvåra en insättning är läget på livmodern och ibland kan det vara svårt att känna en ex bakåttippad livmoder, då kan det också ta stopp när man mäter för man går direkt in på bakväggen istället för i taket på livmodern.
    Det är bra att du skall till gyn för hjälp. Där kan man titta med vaginalt ulj för att se att den kommer rätt.
    Mvh Helen
    Mvh Helen

Svar på tråden Varför går det inte att sätta spiral?