Homopater- placebo eller hjälper detta?
Har ni någon erfarenhet av homopati? Är det någon som har försökt att bli gravid med deras hjälp? Placebo eller effekt. Dela gärna med er om era historier.
Har ni någon erfarenhet av homopati? Är det någon som har försökt att bli gravid med deras hjälp? Placebo eller effekt. Dela gärna med er om era historier.
Det finns inga vetenskapliga bevis som visar på att homeopatiska medel skulle ha någon annan effekt än placebo.
Homeopati utgår från att man tar något som ger en viss effekt (t ex koffein, som gör en piggare) och sen späder ut det tills det egentligen inte ens går att säga att en enda atom finns kvar i lösningen. Denna lösning används sen för att "bota lika". Så vatten där det funnits koffein ska kunna lindra sömnlöshet, eller extremt utspätt getingsgift för att lindra getingsstick.
Homeopaterna hävdar att "vattnet har ett minne", dvs att molekylerna som legat där skulle gjort någon slags avtryck på vattnet och ger det helande egenskaper. Inget sådant har någonsin bevisats.
Men vill ni slänga pengar i sjön, så visst. :P
Det är så mycket som inte går att bevisa här i världen och det är typiskt västerländskt att vilja ha "vetenskapliga bevis" på allt, vad det nu innebär eftersom det mesta går att bevisa, om man bara vill... Svenska fertilitetsläkare kan bevisa en del genom sina metoder men de är knappast bäst i världen, rättare sagt lååångt därifrån. Svenskar skulle vara klart friskare om vi vore lite mer mottagliga för alternativa metoder istället för alla syntetiska mediciner vi glatt stoppar i oss (och slänga sin kropp i sjön ).
Så om du tror tillräckligt mycket på det, om du känner dig bekväm med det och mår bra av det - så självklart!! Kör! Du är verkligen inte ensam och jag tycker allt är värt att prova! Lycka till, vännen!
I vilket fall är homeopatiska läkemedel garanterat utan biverkningar...
I vilket fall är homeopatiska läkemedel garanterat utan biverkningar...
Jag håller med om att det känns som bortkastade pengar, men jag har även sett att kraftiga allergiker har blivit botade när inget annat har hjälp.
Hur förklara man detta? Hur lång kan placebo effekten fungera?