• t0va

är det "farligt" att äta kaninbajs?

Nu har min 8månaders kille börjat ta sig runt själv och då hittar han kaninbajs som han äter. Vi har 2 kaniner som får springa fritt i lägenheten lite då och då, den ena som bor på balkongen är rumsren där men inte när hon springer in. Han krälar efter och har börjat stoppa det i munnen.

Han gav sig på hennes matskål i morses men den kan vi ställa in i hennes bur så han inte når. Men är det någon som vet hur det ligger till. nu satt han jättelycklig och tuggade på en bajs till han tydligen hittat under soffan trots att jag städade där för 30min sen.

Får se ifall han blir sjuk.  

• Svar på tråden är det "farligt" att äta kaninbajs?
  • Alexandra77

Tror inte det är farligt om han gör det en gång..

• IsaCMoJs

Med tanke på att kaniner äter sitt eget bajs och inte äter äckliga saker så tror jag att det är lugnt!!

• t0va

Det är lite så jag tror också, jag åt kaninmat när jag var liten och det blev folk av mig med Flört

• Alexandra77

Min dotter har ätit eget bajs och det har blivit folk av henne med Glad

• lunkentuss

Nej, det är ju bara gräs i bajsform liksom så är kaninen frisk så är det säkerligen lugnt =)

• Eleator

"Bara gräs i bajsform"... skulle du säga samma sak om koskit?

Nu äter ju kaninen själv inte allt bajs utan bara en särskild, kladdigare sort som produceras ibland. Sånt äter den upp direkt (innehåller vitaminer den inte får i sig annars) och det kommer aldrig ligga kvar på golvet.

Vanlig avföring består till stor del av döda och levande bakterier, så bra att äta är det knappast. Ni bör nog se till att det inte kan hända fler gånger även om en gång säkert inte är jättefarligt.

• lunkentuss
    Eleator skrev 2011-04-27 15:23:16 följande:
    "Bara gräs i bajsform"... skulle du säga samma sak om koskit?
    Ja, hade nån fått i sig lite koskit så är det ju ingen dödsfara så jag hade resonerat på precis samma sätt ^^
Svar på tråden är det "farligt" att äta kaninbajs?