• helsan

Morgonurin, men hur?

Det är bäst att göra gravtest på morgonurin sägs det, men om man är uppe flera gånger på natten och kissar, hur blir det då? När ska jag testa?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Morgonurin, men hur?
  • Jossebell

Du ska göra testet när det har gått så många timmar som möjligt se senast du var på toa. Eftersom man eftersöker en så konsentrerad dos av HCG.

• Eldna

Brukar man inte kalla det du kissar efter den första längst sammanhängande sömnen för "morgonurinet"? I alla fall är det så dom säger för p-datorn.

• helsan

Eldna:
    Gäller det även om klockan är typ 4 på morgonen?

• ebben

Nja,om jag var upp och kissade vid 04:00,så tog jag inte det som morgonurin(det är mer natt för mig) Utan då tog jag urinprovet om jag var upp senare antingen den var 07:00 eller nåt sånt. Man får hitta en lösning som man tycker är bäst.

• helsan

Tack för svaren! Det löser sig nog!

• Eldna

helsan - om du vet att det är längsta tiden du har sovit då du vaknar kl 4 och går och lägger dig igen så har jag förstått det som att du ska ta provet då. Men som sagt det här är vad dom rekommenderar för proverna till p-datorn, och jag vet inte hur exakt det är när de tgäller grav.-test

• sombla

Om du inte kissat pa 4 timmar sa brukar det vara tillrackligt koncentrerat.
    Lycka till!

• Elfva

Ta testet när det gått som längst tid mellan toabesöken. Man brukar säga morgonurin bara för att då har man ofta ett långt uppehåll mellan toabesöken, men är man uppe på natten och kissar flera gånger, så kanske det finns en annan stund på dygnet då man har fler timmar mellan kissbesöken... (hmm, va skumt det här låter ;) )

Nåväl, poängen med det hela är att urinet ska vara så koncentrerat som möjligt, så om du tar testet på dagen ska du helst inte ha bäljat i dig en massa vätska innan, eftersom du då späder ut det.

Om jag var du hade jag nog testat kl 4 på morgonen, eftersom jag gissar att du sovit 5-6 hrs då? och förmodligen inte druckit en massa under tiden heller, så då borde väl urinen vara koncentrerad nog för att du ska få ett tillförlitligt resultat. :)

Kram

• helsan

Tack för alla svar! Tur att ni finns. Att skaffa barn är en hel vetenskap. *skrattar*

Kram på er

Svar på tråden Morgonurin, men hur?