• flingansnö

Campare se hit! Jag behöver råd och hjäp!!

Hej!

Jag och min man ocg våra två barn ska åka på tältsemester i sommar..... Jag behöver hjäp, jag är inte helt novis,men att tälta i england med en fyra åring och en ettåring.... det är nytt för mig..... vad har ni för råd? Vad ska jag absolut ha med mig? Vad är onödigt,  vi har en liiiiten bil (nissan almera) så vi måste var snål på packning.... Hur ska man tänka?

ALLA råd och tips mottages tacksamt!!!

• Svar på tråden Campare se hit! Jag behöver råd och hjäp!!
  • vaim

Ett tält man kan stå upp i, man blir galen vid av

• flingansnö

Vi har tänkt oss ett tält med två eller tre separata "sovrum" så att vi kan lägga varistt barn och kanske sedan ha en plats för oss också..... 

Tror ni att en takbox är en bra investering?

• flingansnö

och tror ni att man måste ha ett gasolkök? Eller kam man klara sig med en vattenkokare i bilen?

• flingansnö

menar ni att det inte finns ngra campara här på fl???? 

• vaim

Takbox är verkligen en bra investering. Vi har gasolkök som vi använder flitigt. Finns på biltema billigt med där man köper gasolflaskor i sprayburksstorlek.

• flingansnö

hur sätter man fast en takbox? Är det på takräcke eller har den egna fästen?  Hur förvarara man gasolflaskorna? Hur brandfarliga är de?

• vaim

Man sätter fast med lastbågar. Gasolen förvaras inte på något speciellt sätt.

• Betty Ballbreaker

Åh vad kul! Jag älskar att campa och ska ge några tips:

- jag har ett gammalt jofa- tält med två sovrum o ett vardagsrum, jättebekvämt, full ståhöjd och gott om plats! Ta med nån billig matta och lägg i vardagsrummet som brukar ba golvlöst, mkt mysigare!

- Köp en tyggarderob från typ ikea, än sån där med kardborre som man fäster runt klädstången, och sen hänger den därifrån och har massa fack. Den tar ingen plats i packningen men underlättar otroligt när det gäller att hålla ordning i tältet: häng upp den i tältets stålställning och stuva in mat, papptallrikar, handdukar osv.

- jag brukat även ta med ett paraply-partytält o ställa framför tältet, större yta, jättebra vid dåligt väder:)

• Betty Ballbreaker

Just ja, möbler är ett måste:) ihopfällbara nord o stolar. Finns på jula typ ett allt i ett med bord och bänkar sim inte tar plats.

- cd-spelare el dyligt som går på batteri

- bärbar dator, går att ladda upp vid restaurang besök o dyl om ni inte har elstolpe

- liten bärbar klotgrill, finns på Ica maxi för 149:-. Om ni har ont om plats: skruva av benen på grillen och förvara dem i grillen under färden.

• flingansnö

vaim: Ingår dessa när man köper box? Är det olika till olika bilar? Kan man köpa begagnat?

Betty: Vilka tips! Tack! Grill och garderob och grejjer kommer inte att få plats, och vi ska sova en max två nätter på varje ställe, så det mesta kommer att förvaras i bilen.  Ett bord låter bra, vi tänkte ta med en dvdspelare till sonen som han kan ha i bilen.

Tror ni man ska ha en resesäng till lillan? Eller kan hon sova i sovsäck?

• Betty Ballbreaker

- nån form av batteridriven lampa att hänga i taket på tältet

- luftmadrasser, tar inte större plats än liggunderlag, men mkt skönare

- myggmedel?

Jag gillar att campa " de luxe" så allt detta är obligatoriskt när jag drar iväg. Jag har alltid en tendens att släpa med för mycket, men dessa saker har aldrig varit överflödiga:)

Hoppas ni får skoj!

• Betty Ballbreaker

Garderoben tar inte större plats en ett A4- ark, den böir helt platt när den viks ihop! Den är ett måste-ha, hehe

• flingansnö

Betty: Oh, lampa var en bra ide!

Hur har ni gjort med matlagning?  Förutom grillen då?

• Betty Ballbreaker

Vi grillar mest eller äter ute. En gång när jag var riktigt de luxe tog jag med elverk, spisplatta och kylskåp:) men det är överkurs, hehe

• Kodia

ni kanske kan kolla upp vilken standard som campingarna i England erbjuder. Här finns ju alltid (?) någon form av kokmöjlighet, antingen utomhus eller ett helt kök inomhus, med möbler, tv, osv. Om det finns där med, så kanske ni kan nöja er med att ta med en lätt kastrull och liten stekpanna, samt bestick osv, Om ni skall resa runt mycket antar jag att ni kommer att äta ute en hel del, så ni behöver inte så mycket avancerad matlagningsutrustning.

Om ni skall ha kylväska kan ni kolla om det finns utbytessystem för kylklampar, eller om ni skall ha med en elbox. (finns el på tältplatser där?)

En resesäng tar ju jättemycket plats, så den hade jag nog hoppat över.

• flingansnö

ja, det där med kylklampar insåg vi när vi campade utan barn för flera år sedan i polen de hade ingen aning om vad det var för ngt! :-O

Tänker att vi nog kan laga mkt mat på campingplatserna, men när man stannar vid vägen och så vill man ju kunnakoka vatten, och värma välling till lillan och så.

Är det ngn som campat med en ettåring...hur gör man med sovandet?  blir väl svårt med sovsäck?

• vaim

Det brukar nog inte ingå lastbågar till takboxen men det finns billigt på biltema. Det två modeller om man har Rails eller dropplist på bilen.

• Ramborg

Pannlampor till de vuxna. Finns billiga. Och det blir rätt mycket lättare att kunna bära saker med båda händerna.

• Äppelmamma

många engelska campingar hyr ut färdigutrustade tält-då sparar ni både plats och tid

• flingansnö
    Äppelmamma skrev 2011-05-27 19:26:47 följande:
    många engelska campingar hyr ut färdigutrustade tält-då sparar ni både plats och tid

WOW! Coolt!, Det måste jga kolla upp!! Vet du mer? Vart kan man hitta info?

Svar på tråden Campare se hit! Jag behöver råd och hjäp!!