• Anonym (Längtar)

    Nu har vi bestämt oss, ska ställa oss i kö för adoption =)

    Nu har vi äntligen bestämt oss, ska ställa oss i kö för adoption eftersom vi inte kan få egna barn.

    Pratade med en jätte gullig dag på familjerätten i vår kommun och fick en tid redan efter två veckor, spännande...

    Efter det var det tydligen en utbildning för föräldrar. Någon som gått den och kan beskriva lite mer hur det går till, allt är så nytt för oss och vi har tusen frågor =)

    KRAM

  • Svar på tråden Nu har vi bestämt oss, ska ställa oss i kö för adoption =)
  • Anonym

    Grattis till beslutet! En sak du måste inse om du tror att ni ska få adoptera i slutänden är att om ni adopterar så får ni ett eget barn! Att adoptera betyder att ta som sin egen. Ingen skillnad där!!!!! Mycket viktigt att känna så och inse det. Det adopterade barnet är inte erat biologiska barn, men erat riktiga egna lilla barn ändå!

  • Anonym (Längtar)
    Anonym skrev 2011-04-27 21:42:18 följande:
    Grattis till beslutet! En sak du måste inse om du tror att ni ska få adoptera i slutänden är att om ni adopterar så får ni ett eget barn! Att adoptera betyder att ta som sin egen. Ingen skillnad där!!!!! Mycket viktigt att känna så och inse det. Det adopterade barnet är inte erat biologiska barn, men erat riktiga egna lilla barn ändå!
    Självklart så skulle det barn vi adoptera bli vårt riktiga barn, tror inte det spelar så stor roll hur man får det för när vi äntligen bli föräldrar kommer vi älska det barnet lika mycket som om jag hade burit det i min mage Hjärta
  • fabbemam

    Grattis till ert beslut!
    Vad föräldra utbildningen innehåller tror jag varierar från plats till plats fast det ska vara likvärdigt men den kommer att ta upp saker som : Anknytning, språkbyte, anhörigas inställning, syskonadoptionens för och nackdelar, er inställning till barn med iförväg kända särskilda behov och framför allt fick i alla fall vi ventilera oron inför utredningen och våra frågor inför adoptionen. Den var i mitt tycke super bra!

    Fabbemam

  • Anonym (Längtar)
    fabbemam skrev 2011-04-27 23:09:57 följande:
    Grattis till ert beslut!
    Vad föräldra utbildningen innehåller tror jag varierar från plats till plats fast det ska vara likvärdigt men den kommer att ta upp saker som : Anknytning, språkbyte, anhörigas inställning, syskonadoptionens för och nackdelar, er inställning till barn med iförväg kända särskilda behov och framför allt fick i alla fall vi ventilera oron inför utredningen och våra frågor inför adoptionen. Den var i mitt tycke super bra!

    Fabbemam
    Får man betala för utbildningen eller är den gratis? Ungefär hur många ggr är den på? Förstår om det kanske är olika från kommun till kommun....

    När adopterade ni ert barn? Är det längesen?

    Tack för bra svar...
  • Sally
    Anonym (Längtar) skrev 2011-04-28 16:31:31 följande:
    Får man betala för utbildningen eller är den gratis? Ungefär hur många ggr är den på? Förstår om det kanske är olika från kommun till kommun....

    När adopterade ni ert barn? Är det längesen?

    Tack för bra svar...
    Hej!  Vi gick första omgången av kursen för flera år sedan, och det var gratis då (stockholm kommun), men jag fick för mig att det skulle börja kosta 4000:- per individ.  Har absolut inget koll numera.  Vår kurs var 7 st tisdag kväller.  Nästan alltid intressant.
  • fabbemam

    Hej
    Jag tror att det var ca 5 träffar på 3 timmar + en återträff efter ett halvår, den var gratis men nu finns inte ens någon kurs i vår kommun utan man blir hänvisad till grann kommuner har jag hört. Om de kostar pengar eller ej vet jag inte...

    Vi ställde oss i kö för utredning aug -08, gick kursen samma höst och fick sedan vänta till sommaren 2010 innan vi fick göra utredningen men sen gick det fort. Vi fick medgivande 16/9 och barnbesked 5/10. Vi var hemma med vår son innan vi haft medgivande i 6 månader.

    Det viktigaste för er just nu är att ställa er i sökande kö i minst en men helst flera organisationer du hittar länkar till dem på mia.eu . De alra flesta länder är det idag kö redan i Sverige innan du får skicka dina papper till landet och börja vänta där. Kötiden i Sverige börjar räknas från den dag ni blir sökande medlemmar i en organisation. Att bli sökande medlemmar kostar runt 2000- 3000 i de flesta organisationer om jag inte minns fel. Det betalas vid varje årskifte så det är samma kostnad om ni anmäler er nu som om ni väntar till i december fast ni förlorar många platser i kön vilket kan innebära en lång fördröjning tills ni får skicka era papper till landet. 

    Fabbemam

  • Zeitgeist

    Jag tror att det varierar ordentligt mellan olika kommuner. I Göteborg kostade den billigaste kursen ca 2500 kr per person (jag gick sommaren/hösten 2010).

  • Anonym

    Här hos oss kostar det 2000/pers och är två helger 9-16, 10-17.

  • Anonym (Längtar)

    Någon mer som ska gå kursen nu i vår eller sommar????

Svar på tråden Nu har vi bestämt oss, ska ställa oss i kö för adoption =)