• Persemona

Vilka bilstolar för barn nr 1 och 2?

Snart är det dags för den lilla att byta från babyskydd till en annan bilstol. Funderar på att sätta henne i Britax Hi-way som storebror sitter i nu och köpa en ny till honom. Vad säger ni? Passar den till en liten? Vilken borde isåfall storebror ha istället? En till britax- hiway? Two-way kanske?

Barnen är  då ca 9 månader respektive 2-3 år. De är inte långa, om något så under medel. Stolarna kommer att placeras brevid varandra, då de inte kan vara fram.

• Svar på tråden Vilka bilstolar för barn nr 1 och 2?
  • Cecci78

Hi Way brukar passa mycket bra till en så liten. Jag tycker du har en bra lösning redan. Two Way är den stol du kan använda bakåt längst.

• clembke

Har en son på 2.5 år o en på 13 mån.

Till äldsta köpte vi en BeSafe Izikid o har varit toppennöjda med den. (Godkänd till 18 kg). När lillebror skulle ha en ny stol köpte vi en Hi-Way till den store o så fick lillen ta över BeSafen. Men har nu bytt tillbaka så att den stora har BeSAfe o lillen Britax då 2.5åringen sitter mkt bättre i BeSafe än i Britaxen. Han sitter mkt bättre med benen där i än i Britax. O han är ingen stor kille,  strax under medel oxå.
    Two-way funderade jag ett tag på innan vi köpte Hi-way med gillade inte att det va så lite skydd på sidorna, kändes inte som om dom sitter riktigt skyddade där i. (SÄkert nån som protesterar, men detta är min personliga åsikt)
    Hur vi ska göra sen när lillen börjar sitta illa i Britaxen vet jag inte riktigt vad vi ska göra, men det få vi fundera på då.
    Av de 2 (3 om man räknar med den första stolen vi hade Akta Graco DuoLogic) så har jag varit mest nöjd med BeSafe, förutom att den kan vara svår att få in i en "vanlig" bil som t.ex. en V-70 -99 eller en SAAB 900 --94. Men i våran bil passar den perfekt!

• Persemona
    Cecci78 skrev 2011-04-27 22:01:55 följande:
    Hi Way brukar passa mycket bra till en så liten. Jag tycker du har en bra lösning redan. Two Way är den stol du kan använda bakåt längst.
    Tack för alla svaren! någon bra anledning att välja two-way framför en till hi-way? Jag vill inte ha den famåtvänd senare. Sonen är knappt 90 cm nu vid 2,5 års ålder så längden kommer nog inte vara ett problem. Funderar på om den är rymligare på bredden för honom. Någon som valde mellan dessa stolar som en andra stol?
  • Persemona
    Persemona skrev 2011-04-28 09:39:42 följande:
    Tack för alla svaren! någon bra anledning att välja two-way framför en till hi-way? Jag vill inte ha den famåtvänd senare. Sonen är knappt 90 cm nu vid 2,5 års ålder så längden kommer nog inte vara ett problem. Funderar på om den är rymligare på bredden för honom. Någon som valde mellan dessa stolar som en andra stol?
    Hur är det med benplats? Förutsatt att han får plats på längden så känns det som om hi-way är skönare. Stämmer det?
  • cicci85
    Persemona skrev 2011-04-28 09:41:21 följande:
    Hur är det med benplats? Förutsatt att han får plats på längden så känns det som om hi-way är skönare. Stämmer det?
    Twowayen är ju mycket rymligare för barnet och kan därför kännas skönare. Men så länge de är små är nog hiwayen skönare. Min son satt i en britax secura, (liknande HW men med bättre sidoskydd), tills han va 3,5, sen satt han bättre i twowayen.  
    Han hade väldigt bra benplats i TW men det beror ju på hur man monterar den, hur mycket plats man behöver i framsätet. 

Min minsta blir 3 snart och sitter toppenbra i britax multi-tech! Han fick prova alla stolar på affären och satt bäst i MT och sämst i HW, den var jättetrång... Men han är lite över medel i storlek, 99 cm och 16,2 kg. Men jag vet inte hur länge den kommer att passa, när storebror var 120 cm fick han inte alls plats i multi-techen... Men satt väldigt bra i twoway, men han var för tung...
  • Finesse

Så här bra sitter en 3 år och 4 månader i en Britax Hi-way.. bättre benutrymme får man leta efter

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Cecci78
    Persemona skrev 2011-04-28 09:39:42 följande:
    Inte mer än att Two Way är större och kan användas längre tid. Det optimala är ju dock att köpa först en Hi Way o när den är urvuxen en Two Way. Men om du "bara" vill köpa en stol så skulle jag ju säga Two Way eftersom den går att ha längre. Min pojk är ca 123 cm o sitter bakåt i den.
  • pigglet

Txoway är superlång i ryggen, då kan han sitta bakåtvänd tills han är 6 år   :)

• Persemona
    Cecci78 skrev 2011-04-28 20:05:41 följande:
    Inte mer än att Two Way är större och kan användas längre tid. Det optimala är ju dock att köpa först en Hi Way o när den är urvuxen en Two Way. Men om du "bara" vill köpa en stol så skulle jag ju säga Two Way eftersom den går att ha längre. Min pojk är ca 123 cm o sitter bakåt i den.
    Varför skulle jag först köpa en hi-way? Sonen är ju 2-3 år? Ramlar nacken när de sover?

Jag kan fortfarande inte välja. Skall åka och prova. Tycker dock att det brukar vara dålig hjälp i butikerna, så det är bäst med tips från de som vet.
    Hur är det med plats i bilen? Vilken tar störst plats? Vi tänkte ha våran hi-way i mitten och stol nr 2 bakom passagerarsätet.
  • Lantani
    Persemona skrev 2011-04-28 23:25:17 följande:
    Varför skulle jag först köpa en hi-way? Sonen är ju 2-3 år? Ramlar nacken när de sover?

Jag kan fortfarande inte välja. Skall åka och prova. Tycker dock att det brukar vara dålig hjälp i butikerna, så det är bäst med tips från de som vet.
    Hur är det med plats i bilen? Vilken tar störst plats? Vi tänkte ha våran hi-way i mitten och stol nr 2 bakom passagerarsätet.
    Vi har 21 månader mellan barnen och stora killen hade också hi-way tills att lillasyster skulle byta från babyskyddet. Sen fick storebror en two way och lillasyster en hi-way och båda sitter jättebra i sina stolar. Har i nuläget two wayen fram och hi-wayen bakom i vår skoda oktavia. Funkar även att ha hi-wayen i mitten och two wayen bakom passageraren, om man inte behöver flytta förarstolen.
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Persemona
    Lantani skrev 2011-04-29 07:47:45 följande:
    Vi har 21 månader mellan barnen och stora killen hade också hi-way tills att lillasyster skulle byta från babyskyddet. Sen fick storebror en two way och lillasyster en hi-way och båda sitter jättebra i sina stolar. Har i nuläget two wayen fram och hi-wayen bakom i vår skoda oktavia. Funkar även att ha hi-wayen i mitten och two wayen bakom passageraren, om man inte behöver flytta förarstolen.
    Varför kan man inte flytta förarstolen menar du? Vi har hi-wayen i mitten nu och man kan flytta alla stolar.  
  • Lantani
    Persemona skrev 2011-04-29 08:32:28 följande:
    Varför kan man inte flytta förarstolen menar du? Vi har hi-wayen i mitten nu och man kan flytta alla stolar.  
    Det beror enbart på underförankringsbandet, de sitter nämligen fast under förarstolen så att säga, så kör man fram förarstolen så blir ena underförankringsbandet helt slappt.
  • Persemona
    Lantani skrev 2011-04-29 08:41:44 följande:
    Det beror enbart på underförankringsbandet, de sitter nämligen fast under förarstolen så att säga, så kör man fram förarstolen så blir ena underförankringsbandet helt slappt.
    Jag satte inte dem i stolen. Tror de sitter i skena under, men mins inte riktigt.
  • Lantani
    Persemona skrev 2011-04-29 08:59:32 följande:
    Jag satte inte dem i stolen. Tror de sitter i skena under, men mins inte riktigt.
    samma här, men sambon är lång 193, så han kör stolen liksom över underförankringsbandet, även om de sitter sålångt ut som det går.
  • Cecci78
    Cecci78 skrev 2011-04-28 20:05:41 följande:
    Hi Way "anses" väl vara lite mer ombonad o ha djupare sidoskydd men om det verkligen finns någon säkerhetsskillnad vet jag inte, tror inte det har gjorts några sådana tester. Jag rekommenderar Two Way om du ska köpa en av dessa två.
Svar på tråden Vilka bilstolar för barn nr 1 och 2?