• Anonym

Väntar tredje barnet - livrädd!

Jag är nu i vecka 30 med mitt tredje barn. Har två döttrar sedan tidigare och ska nu få en liten pojke. Jag är helt fullkomligt livrädd inför vad som komma skall.

mitt första barn är 4 år, och det andra är 1 år. Båda var planerade och otroligt efterlängtade. Denna gång fick jag reda på att jag var gravid i vecka 13, jag hade p-stav, och allt bara rasade. Alla våra framtidsplaner fick skjutas åt sidan och det var bara att ta tag i det här. Missförstå mig inte, vi vill absolut ha detta barn - annars hade vi inte behållt det. Men det var så... oväntat? vi var ju klara med bebisar och skulle satsa på dom två vi hade.

Förlossningen gick super förra gången, och det var en enkel och komplikationsfri förlossning. Men jag kommer så väl ihåg hur ont det faktiskt gör och är livrädd. jag ska faktiskt föda ut en unge till. Hjälp! jag är rädd inför det också. Min första förlossning gick också snabbt och lätt. Tänk om denna blir tvärtom? En katastrof förlossning som slutar i snitt? eller att jag spricker totalt(har aldrig spruckit innan) och måste opereras.

Hur ska jag klara av ett till barn? Barn är otroligt krävande(och det vet väl alla föräldrar) och många kvällar undrar jag vad jag egentligen har gett mig in på. Trots att mina barn är dom bästa som finns, och att dom är allt för mig så vill man slita av sig håret ibland när dom bara bråkar. Och sen en nyfödd på det - hur ska det gå? Tydligen ska det tredje barnet vara världens chock.

Jag längar och älskar mitt ofödda barn - men är så rädd inför det jag inte vet om. Allt det nya som ska komma. Är så rädd att inte klara av min roll som mamma, att allt vi byggt upp nu med rutiner och vår välfungerande vardag bara ska rasa.

• Svar på tråden Väntar tredje barnet - livrädd!
  • Anonym (nojig med)

stackarn.. jag tycker lite synd om dig om du tycker lite synd om mig....

vi väntar nr fem!!!!!!! Ej planerat o jag är anonym då jag inte riktigt vet vad jag känner?? mannen är överlycklig o dom flesta barnen är stora... men jag e oxå livrädd... 

vet som du helt säkert gör att det kommer gå bra men det e klart som f*n att man e nojig....

styrkekram till dig....

• Lillave

Men.... åhh så häftigt med en liten lillebror till dina tjejer!

Du kommer att fixa detta galant, se inte allt i svart.

Grattis och lycka till!

• skogstjärna

Tror inte du behöver vara så orolig! Jag var jättestressad innan vår trea föddes, men allt gick hur bra som helst! När man får trean här man hunnit bli en rätt så lugn och säker Mamma. Man har koll på rutiner och allt sånt! För mig var det väldigt skönt att ha två större och en bebis. När jag satt och ammade lekte de stora och underhöll varandra. Tyckte det var mkt jobbigare när tvåan föddes, då hade jag ständigt dåligt samvete för att stora hade det tråkigt och att lilla aldrig fick min uppmarksammhet. Jag hade två pojkar och fick veta trean var en flicka på ul, jag var helt säker på att jag var en riktig pojkmamma och att jag aldrig skulle kunna älskaen flicka lika mkt. Jag trodde jag inte visste hur man skulle ta hand om en flicka. Jag hade ju helt fel såklart! Man tänker inte alltid helt klart när man är gravid! Sen så tror jag att din förlossning kommer gå utmärkt! Du och din kropp har vanan inne nu! Jag har oxå haft snabba okomplicerade förlossningar och min tredje var allra bäst! Lycka till!

• Anonym

Tack för era svar!
    Min man säger också att jag inte ska oroa mig, utan ta det som det kommer istället. Jag kan inte veta inna hur det ska gå - det märker jag sen.
    Men man kan ändå inte låta bli, jag tänker på det jämt! Jag vet inte om det beror på att det inte var planerat så som dom andra två, men någonting gör mig så osäker och oförberedd.

• Jessa med 3

För oss var tredje barnet planerat, så vi var kanske lite mer mentalt förberedda... Hon har varit lätt att ha att göra med från första början - lättsam och social, började sova hela nätter vid tre veckors ålder (helt otroligt, jag vet!) och har liksom bara hängt med. Vi var ju redan föräldrar till mer än ett barn, så jag upplevde inte någon förändring i våra roller. Bröderna avgudade henne från första början (kanske inte lika mycket nu när hon är snart 3 år...) och ingenting har egentligen varit svårt. Förlossningen var rena drömmen - jag var inställd på att den tredje skulle vara den värsta, så jag blev glatt överraskad! Det måste inte bli hemskt - nu får ju ett barn till att älska!

• Gladabarnensmamma
    skogstjärna skrev 2011-04-27 22:31:14 följande:
    Tror inte du behöver vara så orolig! Jag var jättestressad innan vår trea föddes, men allt gick hur bra som helst! När man får trean här man hunnit bli en rätt så lugn och säker Mamma. Man har koll på rutiner och allt sånt! För mig var det väldigt skönt att ha två större och en bebis. När jag satt och ammade lekte de stora och underhöll varandra. Tyckte det var mkt jobbigare när tvåan föddes, då hade jag ständigt dåligt samvete för att stora hade det tråkigt och att lilla aldrig fick min uppmarksammhet. Jag hade två pojkar och fick veta trean var en flicka på ul, jag var helt säker på att jag var en riktig pojkmamma och att jag aldrig skulle kunna älskaen flicka lika mkt. Jag trodde jag inte visste hur man skulle ta hand om en flicka. Jag hade ju helt fel såklart! Man tänker inte alltid helt klart när man är gravid! Sen så tror jag att din förlossning kommer gå utmärkt! Du och din kropp har vanan inne nu! Jag har oxå haft snabba okomplicerade förlossningar och min tredje var allra bäst! Lycka till!
    jag maste flika in och lana traden ett ogonblick; vi har tva pojkar (06, 08) och vantar nu en liten flicka till hosten och jag vet inte alls vad jag kanner... trean ar helt planerad och valdigt efterlangtad, men en flicka? Hjalp, hur gor man? Har alltid sett mig som pojkmamma och har jattesvart att kanna nagonting alls infor det har barnet just nu (hade samma mystiska dilemma infor ettan som jag foll pladask for pa BB sa jag ar inte speciellt orolig). Det skiljer 17 manader mellan pojkarna och jag ser ocksa fram emot att ha 2 som kan leka och minns hur jobbigt det var med allt nar tvaan foddes - bada var sa sma och man var klattertrad vid varenda amning!
  • Jessa med 3

Enda skillnaden i början är att flickor har lite fler veck att torka vid blöjbyten!
    Våra grabbar är 6,5 och drygt 4,5 och tösen blir 3 i sommar - numera har hon synpunkter på kläder på ett sätt som är nytt för oss och vill gärna ha små snoddar och spännen i håret. När vi var på semester nyligen ville hon ha rosa tånaglar som mamma. Men det berikar ju det också - vet ni hur söta bröderna är i hårspännen och rosa tånaglar? För de vill ju också prova!

• Anonym

Hej jag ska också ha nr 3, när ska du ha? jag är i v 27 nu och bebis kommer i början av agusti...

• Gladabarnensmamma
    Jessa med 3 skrev 2011-04-28 07:15:21 följande:
    Enda skillnaden i början är att flickor har lite fler veck att torka vid blöjbyten!
    Våra grabbar är 6,5 och drygt 4,5 och tösen blir 3 i sommar - numera har hon synpunkter på kläder på ett sätt som är nytt för oss och vill gärna ha små snoddar och spännen i håret. När vi var på semester nyligen ville hon ha rosa tånaglar som mamma. Men det berikar ju det också - vet ni hur söta bröderna är i hårspännen och rosa tånaglar? För de vill ju också prova!
    Min äldsta hade en period där han skulle göra ALLT som mig - hur sött som helst med en liten 2-åring i "klänning" (mammas linne). Nu handlar det mesta om att vara "tuff"; glöm Dora-ritblock, hit med spindelmannen... Själv är jag i det närmaste könslös som mamma, så jag undrar hur våran lilla flicka kommer bli egentligen... kan knappt stava till smink och skyggar snabbt förbi allt gulligt pluttenutt-rosa i bebisavdelningen. Men men - med lite humor inser jag att jag säkert kommer falla dit som så många andra och det blir nog  Me & I klänningar i framtiden  
  • Spartacus

du hade säkerligen oro inför andra barnet också(?), du kanske bara glömt`?

det ÄR nog alltid lite kaotiskt till en början... oavsett 1 2 eller 3 barn,
    allt handlar om anpassning och rutiner men sånt faller ju på plats rätt snabbt,
    man minns inte hur det var innan och man ser allt som en självklarhet.
    och med takt att bebisen fyller 1 kommer du ha glömt det här inlägget och alla din oro!

grattis och lycka till!

Svar på tråden Väntar tredje barnet - livrädd!