Recept på thaikyckling?
Hej hej alla glada!!
Idag tänkte jag laga tahikyckling..men jag behöver ett smaskigt recept..Finns det någon som vill dela med sig av sina smaskiga tahirecept??
Ha det gott!!
Hej hej alla glada!!
Idag tänkte jag laga tahikyckling..men jag behöver ett smaskigt recept..Finns det någon som vill dela med sig av sina smaskiga tahirecept??
Ha det gott!!
Jag brukar bara ta strimlad kycklingfilé som jag bryner och lägger åt sidan. Sedan bryner jag wokgrönsaker och häller på kokosmjölk och kryddar med antingen röd eller grön curry. Sist lägger jag tillbaka kycklingen igen i pannan. Till det äter jag ris.
jag bryner kycklingfilé i småbitar med kryddor. Sen lägger jag över det i en form och häller sötsur chilisås över o in i ugnen i 30-40 minuter.. sen äter vi det på tortillabröd med sallad o lök o riven ost o creme fraiche m franska örter.. skitgott..
ååå jag har ett såååå gott recept på thailändsk kycklinggryta... *mums*
ta ett par kycklingfileer hur många du vill, strimla dom och stek dom i olja (i en gryta! annars får det inte plats sen...) tillsammans med 3-5 hackade vitlöksklyftor och en hackad purjolök.
tillsätt grön curry-pasta på burk typ 1 tsk
tillsätt en påse Santa Maria Chicken Thai Wok kryddblandning
tillsätt färsk riven ingefära typ 1-2 cm
(om du vill ha lite extra spicy så kan du ha i extra chilipeppar och färsk grön chili typ 1-2 st)
stek detta en stund tills kycklingen är ljusbrun,
häll då över en burk kokosmjölk och låt det puttra upp, sen har du i 3 paprika i olika färger och låter detta puttra tills paprikan är mjuk.
sen kan du ha i nån klick sweet hot chili sauce om du vill.
tror inte det va nåt mer...
servera med jasmin ris och vitlöksbröd.
muuuuums vad jag blev sugen nu.
*puffar lite*
jag fuskar och går till avdelningen all världens mat i affären!! där har de jättebra kryddor och recept på thaimat!!
Stek kycklingfilé i bitar ihop med t ex röd paprika och purjolök, salta och peppra lite, häll på en burk cocosmjölk och så är det klart. Finns även färdig thaisoppa i tetra (kelda) som man kan använda som bas till gryta/soppa!
Tack för tipsen.. *puffar lite till*
Jag brukar marinera strimlad kyckling i sweet-chili sås, soya, vitlök och ingefära. Stek kycklingen, blanda sedan i marinaden och matlagningsgrädde. Krydda mer med ingredienserna från marinaden om det behövs.
Servera med ris eller pasta.
Stek röd currypasta i olja. I med kycklingfilébitar, tills de är brynta. På med kokosmjölk och ha sist i käcka grönsaker. Vårlök, röd och grön paprika, t.ex. (Fast paprika är numera förbjudet i vårt hushåll, så jag kan inte göra så längre! Snyft...)