• Gul Katt

Hälsoundersökning

Har under en längre tid känt att jag vill göra en grundlig hälsoundersökning. Alltså mer än att bara kolla blodtrycket  och svara på om man röker typ. Utan gå igenom kroppen och ta massa blodprover för att kunna utesluta att man har otäcka sjukdomar. Är det ens möjligt?
    Vart vänder man sig? Vårdcentralerna har ju inte ens tider till det som är mer akut...

• Svar på tråden Hälsoundersökning
  • josefin1234

Hej .
    Jag har gjort nästan alla grundliga undersökningar plus många fler konstiga och obehagliga och kan ju tala om att det inte är jätte roligt.
    men jag har gjort dom för att jag redan är sjuk mne jag kan förstå att man vill kolla så man inte går runt och bär på något som man sedan märker och då är det försent.

Men du får vända dig till vårdcentralen boka upp en tid om några veckor så säger du bara att du vill kolla alla dina värden sedan om du vill kolla canser eller att du kanske e stetrill så får du boka dom besöken var för sig
    ihih hoppas jag hjälpte lite

• lillan72

ibland erbjuder arbetsgivaren s.k. hälsoundersökning men det är inget att yvas över (har själv jobbat med det). Då kollas blodvärde, blodtryck, blodsocker, blodfetter och så fyller man i en trist blankett om man röker, motionerar, upplever stress. Fullständiga kontroller kan nog köpas av privata aktörer men det brukar bli rätt dyra historier...som ovan skriver: hör med vårdcentralen och se vad de erbjuder.

Svar på tråden Hälsoundersökning