• Gullhjärtat

Är det OK att säga Jaquette som klädesl på bröllop??

Sitter här och funderar på om det är OK att ange jaquette som klädsel till bröllop eftersom det är så dyrt för gäster att hyra? Det är förnärvarande det enda alternativet som passar i nivå med de andra gästernas klädsel (utländska gäster) och vår festlokal. Det är ett formellt och väldigt traditionellt bröllop och det är denna klädsel som är mest lämplig. Jag vill dock inte att gäster ska tacka nej pga av klädseln!!!

Vi bjuder på all på bröllopet, inklusive baren och står för väldigt billigt boende. men jag kan fortfarande inte bestämma om det är "för mycket begärt".....?

Maybe Baby!
  • Svar på tråden Är det OK att säga Jaquette som klädesl på bröllop??
  • Meus Veritas

Risken finns ju att folk tackar nej. Du får välja vad som är viktigast för dig. Att de ni vill dela dagen med kommer eller att de som kommer matchar varandra o "Passar in" i festlokalen. Frågar du mig är valet solklart

• Bling1975

Eftersom det inte är en vedertagen klädkod i Sverige så tycker jag det är märkligt. Antingen frack eller mörk kostym. Vad har de utländska gästerna på sig som gör att man måste välja en engelsk klädkod?

Stitch längtar efter Lilo
  • Björnmossa

Nej! Det är ingen vedertagen nivå och ska dessutom bara användas dagtid. För övrigt stavas det "jackett".

• JuliaåRonjasmammis

Jackett ska väl bara användas till förmiddagsbröllop, om jag inte minns fel? Men det kanske ni ska ha?

Annars skulle jag nog satsa på mörk kostym, alternativt frack hellre än jackett. 

Don't mess with my integrity!
Svar på tråden Är det OK att säga Jaquette som klädesl på bröllop??