• Xandia­n
    Äldre 28 Apr 07:16
    5351 visningar
    9 svar
    9
    5351

    Göra för sin partner under och efter graviditet

    Hej,

    Framåt vintern så väntar jag och min flickvän barn.

    Jag tänkte fråga er andra blivande pappor och er som redan är det, efter tips på vad ni gjorde under och efter graviditeten för att underlätta för er fllickvän?

  • Svar på tråden Göra för sin partner under och efter graviditet
  • Borlän­gemann­en
    Äldre 28 Apr 21:43
    #1

    Mitt främsta tips är att ha maten klar när hon kommer hem. Många gravida har nämligen problem med lukt från vissa matvaror och matos.

    Promenader och motion är bra. Gå gärna ut och gå. Motion är nyttigt speciellt inför en förlossning.

    Glass är bra mot halsbränna annars finns det utmärkta mediciner på apoteken mot sånt.

    Fotmassage brukar uppskattas extra mycket.

    Ett annat tips är faktiskt: gift er. Det är en otroligt stor trygghet både för dig och barnet om du och barnets mamma är gifta. Du blir exempelvis far direkt till barnet utan att behöva fylla i några papper. Det finns tråkiga historier om ogifta föräldrar (som jag inte tänker gå in på om du inte ber mig)

  • Xandia­n
    Äldre 4 May 12:48
    #2

    Tackar för ditt svar. Det gav lite tips.

    Det måste dock finnas fler som har lite tips där ute. =)

  • Vildin­gen
    Äldre 22 May 12:16
    #3

    Jag råder dig att läsa på om graviditet, så vet du vad hon går igenom. Ni går mer igenom det tillsammans. Fotmassage är bra men även massage av rygg och nacke så länge som du är försiktig.

    Det varierar ju förstås också men som vi har gjort det (vi väntar vårt första nu i juli) så har jag sett till att det alltid finns en banan till hands, framför allt på morgonen. Den gången vi struntade i det är enda gången hon behövt kräkas av morgonillamående. Se till att finnas till hands med knäckebröd eller frukt, små mellanmål, och se till att hon vilar om hon behöver det.

    Ett till tips är också att svälja din stolthet i vissa lägen och bara göra; om du behöver städa kylen halv två på natten för att hon tycker det luktar apa från den och du knappt känner det så är det bäst löst för båda om du bara städar den just då.

    Grattis förresten!

  • Heatwa­ve
    Äldre 3 Jun 22:11
    #4
    Xandian skrev 2011-04-28 07:16:44 följande:
    Hej,

    Framåt vintern så väntar jag och min flickvän barn.

    Jag tänkte fråga er andra blivande pappor och er som redan är det, efter tips på vad ni gjorde under och efter graviditeten för att underlätta för er fllickvän?
    Lyd din kvinna och säg aldrig mot, Bli en förtryckt man
  • Äldre 13 Jun 15:59
    #5
    Heatwave skrev 2011-06-03 22:11:42 följande:
    Lyd din kvinna och säg aldrig mot, Bli en förtryckt man
    Japp så är det! Svälj stoltheten och hjälp så gott det går i alla lägen, undvik onödigt tjafs och är ni oense så välj dina strider. Ni kommer få fatta massor med beslut, vilken barnvagn, vilken färg på nya tapeter etc etc.
    Var dock inte passiv,
  • Äldre 19 Jun 09:09
    #6

    Ohh. Gör allt hon säger och lite till.

    precis som ovanstående svälj din stolthet.

  • CFfaul­kner
    Äldre 9 Jul 00:45
    #7
    Pixboy skrev 2011-06-13 15:59:41 följande:
    Japp så är det! Svälj stoltheten och hjälp så gott det går i alla lägen, undvik onödigt tjafs och är ni oense så välj dina strider. Ni kommer få fatta massor med beslut, vilken barnvagn, vilken färg på nya tapeter etc etc.
    Var dock inte passiv,

    håller med  föregående talare tänk dock på att du har egen smak/känslor & tankar on hur du vill uppfostra ERA barn annars upptäcker hon det. Ett par bra tips från min egen erfarenhet är: Ta disken innan hon hinner be om det/ vik tvätten en kväll, tänk på att även om hon är hemma som min fru är nu så betyder det INTE att hon har semester. lita på mig. det är tungt att gå igenom en graviditet. Pappa till en 3åring, väntar tvillingar.
  • CFfaul­kner
    Äldre 9 Jul 00:53
    #8

    Ett tillägg: Som många säger så ska man hjälpa så mycket man kan men det är också viktigt att visa att man har sina egna tankar och berätta vad man själv vill annars kommer det bara tillbaka när hela graviditeten är över och slår en i ansiktet. Varför sa du inte det innan? Även om du gör allt för din fru/sambo/flickvän så måste du säga vad du själv känner..

  • badbol­len
    Äldre 1 Aug 14:59
    #9
    Heatwave skrev 2011-06-03 22:11:42 följande:
    Lyd din kvinna och säg aldrig mot, Bli en förtryckt man
    Jag såg en stå upp komiker för ett tag sedan. Han sa något som jag tyckte stämde in väldigt bra.
    "Enda anledningen till att jag vet att jag har en ryggrad är för att jag en gång gjorde en röntgen."

    Tycker det säger så mycket.
Svar på tråden Göra för sin partner under och efter graviditet