• lindelina

Hur göra med bebis efternamn då pappan har två efternamn?

Om några veckor kommer vår älskade bebis till världen och vi har nu börjat prata om vad "den" ska få heta i efternamn. Vi vill att han/hon ska ha namn från oss båda, men då pappan har två efternamn...kan man välja ett av dessa då? T.ex. Mamma (jag) heter Andersson, pappa heter Svensson Olsson, kan barnet då få namnet Andersson Olsson? Och kan jag den dag vi gifter oss också få det namnet? Ska pappan/maken då ha kvar båda sina efternamn eller bara Olsson (som då jag och bebis har från honom)?

Nån som har koll på hur det ligger till Kyss?

• Svar på tråden Hur göra med bebis efternamn då pappan har två efternamn?
  • Nostalgitripp

Nej, det går inte att välja bara hans ena efternamn. antingen får barnet ett namn (ditt namn), två namn (hans båda namn) eller tre namn (alla era namn). Vi har samma problem eftersom pappan har två namn men pappan ska ta bort sitt ena namn och bara heta ett. :)

• Snabeldrake

Jag har två efternamn, vi tog ena mitt till sonen och min sambos efternamn, varför fick jag göra så då men inte ni?MEN man kan bara ha ett efternamn idag, det ena "efternamnet" blir som mellannamn på pappret. 

• lindelina

Ok...när är det dags att "ta bort" ett av pappans efternamn så att det blir så smidigt som möjligt när bebisen kommer och ska få sina efternamn? Tar det lång tid/är krångligt att få ett av sina efternamn borttaget?

• Nostalgitripp
    Snabeldrake skrev 2011-04-28 08:48:02 följande:
    Jag har två efternamn, vi tog ena mitt till sonen och min sambos efternamn, varför fick jag göra så då men inte ni?MEN man kan bara ha ett efternamn idag, det ena "efternamnet" blir som mellannamn på pappret. 
    Jag har ingen aning? Jag har fått svaret att det inte går att göra så. Mamma och pappa (fast det är ju länge sen) fick inte heller göra så när jag föddes (mamma hade två efternamn). Det kan ju knappast vara olika från län till län eftersom det inte är länet som bestämmer om barnnamn. Men om du fick göra så med din dotter så har ju du rätt, då har jag fått fel uppgifter. :)
  • Snabeldrake

Gå in på skatteverkets hemsida och kika omkring bland deras namnändringsblanketter o.s.v.

• Snabeldrake
    Nostalgitripp skrev 2011-04-28 08:51:07 följande:
    Jag har ingen aning? Jag har fått svaret att det inte går att göra så. Mamma och pappa (fast det är ju länge sen) fick inte heller göra så när jag föddes (mamma hade två efternamn). Det kan ju knappast vara olika från län till län eftersom det inte är länet som bestämmer om barnnamn. Men om du fick göra så med din dotter så har ju du rätt, då har jag fått fel uppgifter. :)
    Eller så är ena mitt efternamn som mellannamn egentligen, mina föräldrar kanske gjorde så för att jag skulle kunna välja själv senare om jag ville ha kvar det... Hmmm ja nu måste jag ringa mamma Skrattande
  • chrissandra
    lindelina skrev 2011-04-28 08:49:44 följande:
    Ok...när är det dags att "ta bort" ett av pappans efternamn så att det blir så smidigt som möjligt när bebisen kommer och ska få sina efternamn? Tar det lång tid/är krångligt att få ett av sina efternamn borttaget?
    Ert barn kommer bara ha ett efternamn och det är det som är sist. Alltså får han ett efternamn av dig och ett av pappan så måste ett vara före det andra och därmed bli ett mellannamn.
  • lindelina

Ja, då får mitt efternamn bli mellannamn och pappans efternamnet. Men frågan om pappan kan ha kvar sina båda (mellan- och efternamn) medan bebis bara får ett av dessa återstår? Eller om han först måste göra en namnändring och ta bort sitt mellannamn för att det ska kunna bli så?

Får nog ringa skatteverket :)

• Hoppfull84

alla har bara ett EFTERNAMN, det andra "efternamnet" är ett mellannamn, så heter man kalle persson ollsson är antingen persson eller olsson det riktiga fterenamnet. det är enbart det namnet ni kan föra vidare till ert barn, och isåfall lägga till ditt namn, men ni får enas om vilket av era namn barnets ka ha som sitt riktiga efternamn för det blri ju samma sak där att den bara får föra vidare det ena.

om ni vill ta det namn som pappan har som mellannamn och ge till bebisen misstänker jag att det kan behöva göras en ändring hos skatteverket för att ni ska få ta det, men om ni väljer det namn som pappan har som sitt riktiga efternamn så gör det inget att han har kvar sitt extra mellannamn.

så har jag förstått det hela men det är nog en smart idé att ringa direkt och fråga, det kan ju ha ändrats och vi kan ju ha snurrat till det här på FL också. riktigt besked får man ju bäst från källan liksom..

• MrSmith

Man kan endast ge sina barn sitt efternamn inte sitt mellan namn ex heter du kajan Svensson Nygren kan barnet endast få Svensson som namn. Det första efternamnet dvs mellannamnet kan man ej förra vidare.
    Jag fick ta bort mitt efternamn och ersätta det med mitt mellannamn. Problemet för mig var att eftersom min mor hade gift om sig och jag hade mammas fflicknamn som efternamn. Fick jag inte lägga det som mellannamn istället alltså slänga om namnen. Så tar din man bort sitt efternamn och sen ångra sig måste han vissa samhörighet med namnet att ha hetta det i 27 år som det car för mig räknas inte. Du måste vissa att föräldrar bär namnet som sitt efternamn.

• soffi84

Det är lite krångligt detta med namn. Ert barn kan aldrig heta Svensson eftersom det är pappans mellannamn. Däremot kan kan h*n heta XX Andersson Olsson eller XX Olsson Andersson eftersom man kan ta en av föräldrarnas efternamn och lägga som mellannamn. Om ni nu skulle vilja att barnet heter Svensson måste pappan på något vis få Svensson som efternamn. I sådana fall krävs en namnändring hos Skatteverket.

MEN, fundera en extra gång på om ni verkligen vill att ert barn ska ha både mellannamn och efternamn.Att heta xx-son yy-son tycker jag personligen låter ganska töntigt, men det är ju upp till var och en! Eller så slår ni till och gifter er och tar ett nytt, gemensamt namn!

• lindelina

Tack för alla svar! Känns lite klarare om vad som gäller nu :)

Soffi84: Namnen jag skrev var bara exempel...varken jag eller min sambo har xx-son efternamn och våra namn tillsammans låter inte töntigt :)

Svar på tråden Hur göra med bebis efternamn då pappan har två efternamn?