• oOMayaOo

Vill resa till USA men blivit arresterad??

Toodles. 
    Om man har blivit arresterad eller är straffad så måste man söka visum för att resa till USA. Min fråga är hur de skulle kunna se att någon har blivit arresterad men aldrig dömd? Vart hittar man den informationen? 

• Svar på tråden Vill resa till USA men blivit arresterad??
  • Bergling

Gick det till åtal, eller vad hände egentligen? Blev personen ifråga anhållen eller rent av häktad?

Gissar att det skulle kunna stå i belastningsregistret, kolla med polisen är nog det bästa tipset. 

• oOMayaOo

Hon säger att hon bodde tillfälligt hos en person som det visade sig höll på med droghandel. Min väninna var i lägenheten när polisen gjorde razzia och iom att de hittade både knark och pengar så tog de med henne till stationen. Hon var i polisens förvar tills sent på kvällen, då blev hon släppt. Hon hade haft ett kortare förhör där polisen hade varit ganska tydlig med att han förstod att hon inte hade någonting med saken att göra utan frågade mest bara om rumskompisen. Senare fick hon ett brev om att åklagaren lagt ner misstanken.

Ja, det blir nog enklast om hon ringer polisen direkt.

• Raskask

I belastningsregistret står väl endast domar? Om hon inte blivit häktad eller åtalad för något bör hennes belastningsregister vara helt rent. Det finns ett speciellt belastningsregisterutdrag för utlandändamål som man skaffar på den vanliga hemsidan för belastningsregisterutdrag.

(Jag är inte helt säker på detta men jag tror att utlandsregistret gallras tidigare än det vanliga dessutom. Eller om det är så att vissa domar inte tas med. Jag behövde vid ett tillfälle utdrag ur både det vanliga och det för utlandsändamål och i det vanliga stod det med att jag var dömd för vårdslöshet i trafik och i det för utlandsändamål stod det att det inte fanns något noterat). Några anhållanden eller häktningar har jag inte varit med om men jag är rätt säker på att det inte syns i registret.

Tar hon bara med ett sådant bör det vara tomt och då är det väl inte några problem att få ett visa.

Eller menar du att din kompis vill åka utan visa och undrar om det är möjligt för den amerikanska gränspolisen att få reda på att hon blivit anhållen en gång? Jag tror inte att det finns några register över svenska medborgare som den amerikanska polisen automatiskt har tillgång till, men man brukar ju få fylla i en försäkran att man inte ska syssla med terrorism, droghandel eller andra brott när man reser till usa och där får man väl också fylla i att man inte blivit anhållen? Om man av någon anledning blir påkommen med att ljuga i den försäkran tror jag att det kommer att bli väldigt svårt att kunna få komma in i Usa fler gånger. Fast hur hög sannolikheten för att bli påkommen är vet jag inte.

Svar på tråden Vill resa till USA men blivit arresterad??