• Jennie1986

Smisk på stjärten

Vad anser ni om smisk, ska smisk/lätt aga vara tillåtet som det är i många länder eller skall det inte vara tillåtet som här i Sverige?

• Svar på tråden Smisk på stjärten
  • HelenFr

Det är klart att det inte borde vara tillåtet... Varför skulle det vara mer ok att misshandla sina barn än en främmande människa???

• Dimitra
    Jennie1986 skrev 2011-04-28 09:48:52 följande:
    Vad anser ni om smisk, ska smisk/lätt aga vara tillåtet som det är i många länder eller skall det inte vara tillåtet som här i Sverige?
    Det ska vara precis som det är. Smisk/lätt aga handlar mer om dressyr än om uppfostran.
    The Dimitra universe.
  • JuliaåRonjasmammis

Varför i allsin dar skulle vi börja tillåta misshandel av barn?! Ska vi ändra lagen så att det blir ok att misshandla vuxna då också?

Don't mess with my integrity!
  • aud

Jag behandlar mitt barn som jag själv vill bli behandlad, och jag vill då inte ha smisk.

• Kazeer

Nej, det ska inte vara tillåtet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • syntharen
    HelenFr skrev 2011-04-28 09:52:09 följande:

Det är klart att det inte borde vara tillåtet... Varför skulle det vara mer ok att misshandla sina barn än en främmande människa???

Exakt! Vad är skillnaden att slå/smiska sina egna barn eller sina arbetskompisar, partner eller främmande på stan. Det är helt sjukt att nån kan tycka att det skulle vara okej att använda aga som uppfostringsmetod. Finns ju helt klart andra sätt. Jag blev aldrig smiskad etc men jag var ändå ett väluppfostrat, snällt och "lydigt" (självklart kunde jag ju göra dumma saker också) barn. Bevisligen behöver man inte slå sina barn för att dom ska uppföra sig. 
  • Kent68

Folk här verkar inte kunna skilja på lite lätt dask i stjärten och att bryta armar och ben på ungen. Ni har ju bara ett enda ord för allt: MIsshandel

• MammaG
    Kent68 skrev 2011-05-19 22:52:59 följande:

Folk här verkar inte kunna skilja på lite lätt dask i stjärten och att bryta armar och ben på ungen. Ni har ju bara ett enda ord för allt: MIsshandel

Ingen sund människa tar till våld för att uppfostra barn. Daskar du vänner och kollegor också när de inte gör som du vill?
  • Mariohn
    Kent68 skrev 2011-05-19 22:52:59 följande:

Allt som går ut på att kränka och förnedra är misshandel. Vi har kommit tillräckligt långt för att förstå det. 
  • Mariohn
    ToK skrev 2011-05-19 22:54:23 följande:
    All misshandel borde vara olagligt
    All misshandel är olaglig. 
  • ToK
    Mariohn skrev 2011-05-19 22:57:48 följande:
    All misshandel är olaglig. 
    Nej, det är den inte. I många länder är det ju fullt lagligt att misshandla sina barn. Det var väl det TS frågade, om det ska fortsätta vara lagligt i många andra länder eller om det ska vara olagligt som det är i Sverige.
  • Mariohn
    ToK skrev 2011-05-19 23:04:22 följande:
    Nej, det är den inte. I många länder är det ju fullt lagligt att misshandla sina barn. Det var väl det TS frågade, om det ska fortsätta vara lagligt i många andra länder eller om det ska vara olagligt som det är i Sverige.
    Ah sorry. Jag tänkte på Sverige när jag läste ditt inlägg  
  • notetur nomen

Absolut bör man ändra den lagstiftningen, bestraffa föräldrar för att dom fostrar sina barn är absurd.
    Vilka signaler sänder det till barnet om dom snälla poliser kommer och tar nån föräldern med sig och gör denna illa.
    Böter kan även slå hårt mot familjer som har det mindre bra stält.

• Flickan och kråkan
    notetur nomen skrev 2011-05-23 18:13:02 följande:

Vilka signaler sänder det till barnet om dom snälla poliser kommer och tar nån föräldern med sig och gör denna illa.

Vilka signaler sänder det till barnet om dem de älskar mest av allt på jorden, dem de står under totalt beroende av, dem de hela tiden försöker samarbeta med, dem som är deras trygghet och grund......kränker dem medvetet, i syfte att......fostra???
  • Nape

Jag är emot all slags våld. Nu vet jag inte exakt hur det känns då jag aldrig blivit smiskad, men jag kan tänka mig att hur "lätta" slag det än är gör det ont. Både fysiskt och psykiskt.

Varför skulle jag vilja göra så mot ett barn (eller en vuxen, för den delen)?

Jag råkade vända mig om snabbt en gång och touchade min son i huvudet med ena handen. Han trodde jag gjorde det medvetet och såg på mig med stora, ledsna och rädda ögon. Den blicken glömmer jag aldrig! Och det var inte ens meningen. Jag bad om ursäkt flera gånger och förklarade att det inte var meningen och mådde urdåligt.

Hur i all världen kan någon slå sitt barn med vilje? Hur kan man möta barnets blick? Hur kan man leva med sig själv?

Svar på tråden Smisk på stjärten