• Anonym (Gröt)

Hur bra är gröt för viktnedgång?

Vanlig havregrynsgröt alltså, tänkte som alternativ till mackor eller flingor till frukosten. Gör min med bara havregryn och vatten, en halv portion.. är det nyttigt? "Tjänar" man nåt på att äta det istället för mackor? Eller innehåller det en massa kolhydrater och sånt med?

• Svar på tråden Hur bra är gröt för viktnedgång?
  • Anonym (Jack)

Det är omöjligt att säga om det är bättre än flingor och mackor, för det beror helt på vad det är för flingor och mackor du äter...

• sacredheart

Hrm...det beror på vad du menar med nyttigt?
    Havregrynsgröt består av massa kolhydrater så om du ska äta en kost utan det så kanske det inte är det bästa alternativet.
    Å andra sidan så innhåller det väldigt lite fett och jag tycker man står sig länge på det.
    Men sedan spelar det ju även roll vad du har till.. Sockerrik sylt och fet mjölk gör ju sitt till att dra ner på det "nyttiga"

Samma sak är det ju med ditt nuvarande frukost...
    Ganska stor skillnad på om du har en ljus ostmacka med mycket smör, ost och marmelad på eller en mörk med hela korn och skinka med en tomatskiva på...

• systersandra

Det ju bara en massa kolhydrater och inget fett och proteiner så det är ingen bra ide.
    Då är det ju bättre att äta livsmedel med mycket fett i istället alltså LCHF.
    Dina muskler kommer bara brytas ner efterom du inte får i dig proteiner och kroppen
    kommer bränna dåligt med fett eftersom du inte äter fett.

• Anonym (Wildrat)

Gröt, bröd och flingor är samma sak (kolhydrater) så att byta det ena mot det andra gör inte så mycket för vikten...

• Anonym (Gröt)

Jag går inte på nån speciell diet, försöker skära ner på mängden mat, fett och kolhydrater bara. Äter aldrig "söt" mat, alltså om jag äter en macka så blir det lättmargarin, ost eller salami/skinka på, aldrig sylt eller honung eller nåt sånt. Gröt äter jag bara som den är, har aldrig mjölk eller sylt eller nåt sånt på. Vill inte köra LCHF eftersom jag hört att man kan gå upp i vikt av det.

Vad kan man äta istället då? Har väldigt hög förbränning så blir hungrig efter en timme oavsett vad jag äter, trodde bara gröt var nyttigare (eftersom det inte hjälper att "stå sig" längre på det).

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Gröt) skrev 2011-04-28 15:17:27 följande:
    Jag går inte på nån speciell diet, försöker skära ner på mängden mat, fett och kolhydrater bara. Äter aldrig "söt" mat, alltså om jag äter en macka så blir det lättmargarin, ost eller salami/skinka på, aldrig sylt eller honung eller nåt sånt. Gröt äter jag bara som den är, har aldrig mjölk eller sylt eller nåt sånt på. Vill inte köra LCHF eftersom jag hört att man kan gå upp i vikt av det.

Vad kan man äta istället då? Har väldigt hög förbränning så blir hungrig efter en timme oavsett vad jag äter, trodde bara gröt var nyttigare (eftersom det inte hjälper att "stå sig" längre på det).
    Har du hög förbränning så är LCHF ypperligt. De allra flesta går ner i vikt av LCHF, inte upp. Men man kan gå upp i vikt på alla kost om man äter fel.

Fett och protein är (livs)viktigt men det finns inte en enda viktig kolhydrat så dra inte ner på fettet. Du behöver inte äta LCHF men fett behövs. Hjärnan tex är till största delen fett och kolesterol så gissa vad den behöver... Alla cellväggar och isoleringen runt nervceller består också till stor del av fett, mest mättat fett... Protein behövs för att bygga och reparera muskler och vävnader men som sagt kolhydrater används inte till nåt annat än energi, därför kan man utan problem dra ner på dessa.
  • Anonym (Gröt)
    Anonym (Wildrat) skrev 2011-04-28 15:25:29 följande:
    Har du hög förbränning så är LCHF ypperligt. De allra flesta går ner i vikt av LCHF, inte upp. Men man kan gå upp i vikt på alla kost om man äter fel.

Fett och protein är (livs)viktigt men det finns inte en enda viktig kolhydrat så dra inte ner på fettet. Du behöver inte äta LCHF men fett behövs. Hjärnan tex är till största delen fett och kolesterol så gissa vad den behöver... Alla cellväggar och isoleringen runt nervceller består också till stor del av fett, mest mättat fett... Protein behövs för att bygga och reparera muskler och vävnader men som sagt kolhydrater används inte till nåt annat än energi, därför kan man utan problem dra ner på dessa.
    Vad jag har hört är LCHF "stabiliserande" alltså att man går upp i vikt om man är underviktig och ner i vikt om man är överviktig. Vet inte var "gränsen" går, alltså hur mycket man måste väga för att det ska börja gå åt fel håll.
  • Sharon

Det finns ju både fiberberikade- och fullkornshavregryn! Klart det är nyttigt med gröt! Kanske inte nyttigare än fil men mer mättsamt och jag tror man äter mindre portion av gröt än av fil/yoghurt med flingor. Gröt med färska bär och lättmjölk är en superfrukost! 

Såhär ser min morgongröt ut:

0,5-1dl fullkornshavregryn
    1msk linfrön
    1msk phsylliumfrön
    lite salt
    rejält med kanel
    1-2dl alpro soyamjölk (istället för vatten)

Sen har jag hallon och blåbär på och lättmjölk till. Det är verkligen supergott att ha soyamjölk istället för vatten! Det rekomenderar jag starkt!

Glad 

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Gröt) skrev 2011-04-28 15:27:41 följande:
    Vad jag har hört är LCHF "stabiliserande" alltså att man går upp i vikt om man är underviktig och ner i vikt om man är överviktig. Vet inte var "gränsen" går, alltså hur mycket man måste väga för att det ska börja gå åt fel håll.
    Det kan man inte veta heller utan att prova... Alla funkar olika men generellt får kvinnor kvinnligare former och de flesta får mer muskler, även utan träning.

De stora styrkan med LCHF är att man är mätt och ändå går ner i vikt (om man behöver), så är det inte med de flesta andra dieter...
    Sharon skrev 2011-04-28 15:34:25 följande:
    Sen har jag hallon och blåbär på och lättmjölk till. Det är verkligen supergott att ha soyamjölk istället för vatten! Det rekomenderar jag starkt!
    Soja kanske är gott men det är inte nyttigt. Det är starkt allergiframkallande och innehåller både det enda och det andra som är mindre bra eller till och med skadligt för kroppen...
  • Anonym

Gröt är väldigt lågt ur kalorisynpunkt, har långsamma kolhydrater och mättar. Så ja, det är ett bra alternativ till frukost eller lunch.

En normalstor portion med havregrynsgröt a la ca 2 dl (färdig) är ca 150 kcal. Jag som då äter med en halv dl mjölk och 2 msk lågkalori äppelmos hamnar på ca 190 kcal.

Kan jämföras med 2 mackor av brödet längtan med endast smör och en kopp te vilket för mig innebär en halv dl mjölk hamnar på ca 300 kcal.

Båda dessa är exakt uträknade med proukternas egna värden. Jag var väldigt noga då jag skulle gå ner mina gravkilon sist

• Anonym (Jack)

Hänger alla LCHF:are på familjeliv?!

TS:
    Som svar på din fråga; kokt havregrynsgröt är betydligt bättre än vitt bröd och (de flesta) flingor, då havregrynsgröten innehåller LÅNGSAMMA kolhydrater! Dvs du är mätt längre.
    Vad gäller att kolhydrater inte behövs som Wildrat skriver) är bara struntprat. Kolhydrater är en lika viktig byggsten som proteiner och fett, men i måttliga mängder och helst långsamma!

Känner du att du vill äta en balanserad kost och ingen "särskilt diet" som t.ex. LCHF så kan du utan dålig samvete äta gröt till frukost. Sen kan du ju testa att minska ner de snabba kolhydraterna (och öka protein och fett lite grann) och se om du förblir mätt längre?

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Jack) skrev 2011-04-28 18:15:39 följande:
    Hänger alla LCHF:are på familjeliv?!

TS:
    Som svar på din fråga; kokt havregrynsgröt är betydligt bättre än vitt bröd och (de flesta) flingor, då havregrynsgröten innehåller LÅNGSAMMA kolhydrater! Dvs du är mätt längre.
    Vad gäller att kolhydrater inte behövs som Wildrat skriver) är bara struntprat. Kolhydrater är en lika viktig byggsten som proteiner och fett, men i måttliga mängder och helst långsamma!

Känner du att du vill äta en balanserad kost och ingen "särskilt diet" som t.ex. LCHF så kan du utan dålig samvete äta gröt till frukost. Sen kan du ju testa att minska ner de snabba kolhydraterna (och öka protein och fett lite grann) och se om du förblir mätt längre?
    Vad bygger kolhydrater förutom fettlager? Kan du ge ett exempel? Inte ens livsmedelsverket hävdar att det finns livsviktiga kolhydrater och de vill ju att man ska äta hur mycket som helst av dem...

Långsamma kolhydrater betyder att det tar lite längre innan de blir socker i kroppen, inte att man håller sig mätt, tyvärr.

Nej, alla LCHFare hänger inte på FL men vi börjar bli ganska många så vi dyker upp lite varstans...
  • Anonym
    Anonym (Wildrat) skrev 2011-04-28 18:49:00 följande:
    Vad bygger kolhydrater förutom fettlager? Kan du ge ett exempel? Inte ens livsmedelsverket hävdar att det finns livsviktiga kolhydrater och de vill ju att man ska äta hur mycket som helst av dem...

Långsamma kolhydrater betyder att det tar lite längre innan de blir socker i kroppen, inte att man håller sig mätt, tyvärr.

Nej, alla LCHFare hänger inte på FL men vi börjar bli ganska många så vi dyker upp lite varstans...
    "För att kroppen ska kunna fungera så behöver den bränsle, precis som en bil. Kolhydraterna ger mest bränsle och är ett är ett gemensamt namn för sockerarter. Utan kolhydrater känner vi oss trötta men även hjärnan och kroppen kan ta skada med ett för litet intag.  Utan kolhydrater kan kroppen inte bilda några nya celler och då påverkas ämnesomsättningen. När man tränar är det viktigt att få i sig kolhydrater annars kommer du prestera mycket sämre när det tar slut i musklerna"
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym skrev 2011-04-28 19:07:40 följande:
    "För att kroppen ska kunna fungera så behöver den bränsle, precis som en bil. Kolhydraterna ger mest bränsle och är ett är ett gemensamt namn för sockerarter. Utan kolhydrater känner vi oss trötta men även hjärnan och kroppen kan ta skada med ett för litet intag.  Utan kolhydrater kan kroppen inte bilda några nya celler och då påverkas ämnesomsättningen. När man tränar är det viktigt att få i sig kolhydrater annars kommer du prestera mycket sämre när det tar slut i musklerna"
    Allt det där är humbug till största delen.

Ja, en liten del av kroppen behöver glukos (inte kolhydrater), så mycket är nästan rätt, men det kan levern tillverka från protein och fett. Om det inte gick skulle man dö knall och fall av tex fasta (kroppen bryter ner muskler och fettlager för att överleva och tillverkar då den glukos som behövs).

Kroppen och hjärnan tar INTE skada av ett litet intag (inga alls är nästan omöjligt) då kolhydrater bara används till energi men kroppen kan lika gärna använda fett till energi och i nödfall protein. Det är ju det man vill åt när man bantar, att kroppen ska använda sitt fettlager till energin, det är ju därför man medvetet äter för lite!

Kolhydrater har inget som helst med cellbildning att göra, till det används aminosyror som kommer från proteiner. Det är därför det finns essentiella (livsnödvändiga) proteiner, utan dessa blir vi sjuka eller dör. Men det finns fortfarande inte en enda essentiell kolhydrat!

Bjön Ferry slutade äta en massa kolhydrater och vann OS, verkar det som att det bekräftar din teori? Eller framgångarna Jonas Colting har? Han äter också kolhydratreducerad kost.

Om kolhydraterna är bensin så kör jag hellre på diesel (fett), mycket effektivare, drar mindre och färre problem. Magen funkar bättre, jag är friskare och piggare...
  • Anonym
    Anonym (Wildrat) skrev 2011-04-28 19:18:58 följande:
    Allt det där är humbug till största delen.

Ja, en liten del av kroppen behöver glukos (inte kolhydrater), så mycket är nästan rätt, men det kan levern tillverka från protein och fett. Om det inte gick skulle man dö knall och fall av tex fasta (kroppen bryter ner muskler och fettlager för att överleva och tillverkar då den glukos som behövs).

Kroppen och hjärnan tar INTE skada av ett litet intag (inga alls är nästan omöjligt) då kolhydrater bara används till energi men kroppen kan lika gärna använda fett till energi och i nödfall protein. Det är ju det man vill åt när man bantar, att kroppen ska använda sitt fettlager till energin, det är ju därför man medvetet äter för lite!

Kolhydrater har inget som helst med cellbildning att göra, till det används aminosyror som kommer från proteiner. Det är därför det finns essentiella (livsnödvändiga) proteiner, utan dessa blir vi sjuka eller dör. Men det finns fortfarande inte en enda essentiell kolhydrat!

Bjön Ferry slutade äta en massa kolhydrater och vann OS, verkar det som att det bekräftar din teori? Eller framgångarna Jonas Colting har? Han äter också kolhydratreducerad kost.

Om kolhydraterna är bensin så kör jag hellre på diesel (fett), mycket effektivare, drar mindre och färre problem. Magen funkar bättre, jag är friskare och piggare...
    Var ett citat från en hälsosida. När jag googlar hittar jag ca lika många sidor som säger i stort sett samma som dig och liknande det citat jag skrev. Finns även de som varken stödjer eller förnekar utan säger att man varken kan bevisa att de behövs eller motsatsen.
    Hittar även sider som stödjer det du skriver men som sen ändå skriver att man måste vara noga med att få i sig mycket protein för att komma upp i samma glykosproduktion samt gärna äta extra tillskott? Varför behövs det isf?

Jag säger inte emot dig utan gav bara ett svar på frågan som kan vara sann då det inte verkar vara helt klart vad som är "sanning"

Sen var väl det knappast det som efterfrågades i TS. Som alternativ till frukost är havregrynsgröt bra. Att sänka antalet kcal per dag är en av de absolut vanligaste och enklaste metoderna för en bra och hållbar viktnedgång. Gärna samtidigt som man ökar förbränningen av kcal genom träning. 
    Alla vill inte förändra hela sitt sätt att leva utan bara göra enkla förändringar.
  • Anonym (Jack)
    Anonym (Wildrat) skrev 2011-04-28 19:18:58 följande:

.
    Hur mycket glukos kan levern tillverka från protein och fett?
Svar på tråden Hur bra är gröt för viktnedgång?