• Mamsterbabe

sambon gillar inte grädde, vad ska jag göra för tårta?

Sambon fyller år imorgon & vi bjuder på kalas både imorgon & på lördag,
    jag behöver lite tips på bra tårtor (är dom enkla så är det jättebra!) som är utan grädde då han avskyr det.
    Vi har bara plats för en cheesecake i frysen, så kan bara göra en. Har ni bra recept på de så skriv gärna ner dom!
    Annars tar jag emot ALLA tips & recept som finns :D

Vi blir ca 20 pers totalt.

Tack!

• Svar på tråden sambon gillar inte grädde, vad ska jag göra för tårta?
  • emilou77

Färdigköpt marängbotten, blanda philadelphia med lemon curd och smeta på. Toppa med frukt eller bär

Eller köp någon moussemix och ha istället för grädde mellan vanliga tårtbottnar? 

• Nancie
    Vad är det han inte gillar med grädde? Konsistensen, fettet, smaken..? Är exempelvis mousse eller typ marsansås okey..?
  • Mamsterbabe

Vet inte, tror han bara inte gillar "fettsmaken" som han ibland uttrycker det :P 

Tack för tipsen!
    Fler tack! :D 

• KMJ

När jag har ont om tid fuskar jag lite och köper en sådan där färdig kakmix "choklad tårta/kaka" tror jag den heter. Det är som en choklad sockerkaka med choklad glasyr på. Går så snabbt att baka sedan skär jag den mitt itu och lägger mosade hallon (blandat med lite socker om man vill) emellan och garnerar med hallon runtom ovan på.

Ser så fräscht ut och är jätte gott

• Annelie 76

Sachertårta är jättegod. Jag gör med vaniljkräm som fyllning istället för aprikosmarmeladen (delar botten och lägger vaniljkräm mellan). Här är ett recept men det finns flera varianter: http://www.receptcentralen.se/brod-och-bak/sachertarta/

Den blir mäktig men jättegod så se till att folk inte tar för stora bitar. Kanske mer en vuxentårta än en barntårta men har du många små besökare så kan de kanske få glass istället...

• u77

Har världens enklaste, snabbaste och godaste daimtårte recept men den ska frysas så det är väl inget alternativ då antar jag?

Mandeltårta? jag  brukar alltid ha ett lager grädde ovanpå men det kan man skippa.

• Kimona

Gör cupcake frosting ist?
    Någon sorts mousse?
    Glasstårta?

• Lowika

"Vanlig" cheesecake ska ju inte frysas, så om du gör "kylskåpscheesecake" så går det plats? fyser aldrig mina...

• lillaknas

Morotstårta/kaka tycker jag är sjukt gott

• NenneLo
    lillaknas skrev 2011-04-28 11:54:22 följande:
  • Annanym
    lillaknas skrev 2011-04-28 11:54:22 följande:
    Instämmer, ingen tillstymmelse till gräddsmak där.
  • ejenny

Kalastårta du får googla fram den och den heter just kalastårta. Man gör typ sockerkaka av gulorna och maräng av vitorna och sen har man tex vaniljsås och jordgubbar mellan lagret. Jag gillar inte heller grädde och älskar denna tårtan.

Svar på tråden sambon gillar inte grädde, vad ska jag göra för tårta?