• luna1

    Någon som har papegojor/burfåglar?

    Är det någon här på familjeliv som har fåglar? Kan ni berätta lite mer om dem, deras personligheter, är de tama? Hur ser er vardag ut?

    Jag är sugen på att skaffa någon sorts papegoja, någon lite mindre sort men vet inte riktigt vilken och hur jag ska gå tillväga.. Hur gör man för att skaffa fåglar som är tama när man köper dem? Borde man köpa kullsyskon eller går det tex att köpa en fågel först och en till senare? Kan man blanda olika arter? 

  • Svar på tråden Någon som har papegojor/burfåglar?
  • nobilis
    luna1 skrev 2011-04-28 13:59:57 följande:
    Är det någon här på familjeliv som har fåglar? Kan ni berätta lite mer om dem, deras personligheter, är de tama? Hur ser er vardag ut?

    Jag är sugen på att skaffa någon sorts papegoja, någon lite mindre sort men vet inte riktigt vilken och hur jag ska gå tillväga.. Hur gör man för att skaffa fåglar som är tama när man köper dem? Borde man köpa kullsyskon eller går det tex att köpa en fågel först och en till senare? Kan man blanda olika arter? 

    Hej jag har papegojor, sammanlagt har vi nog ca 50 st. Men då är många Undulater.


    Det första du ska göra är att gå in på Svensk Fågelhobbys hemsida. Där finns en lista på alla lokalföreningar i landet. Ta kontakt med de som ligger närmast och fråga om du får vara med på ett möte. Fråga om det finns personer du får besöka hemma så du får se olika arter.
    Var bor du ?


    Mycket klokt av dig att välja en mindre art, de är oftast inte så svåra att hålla som sällskapsfågel. Jag kan starkt rekomendera någon av Pyhurraarterna, eller Counur. Googla på dessa arter. Undebara charmtroll. Men undvik Solparakiten, den skriker satan !


    Att få köpa en tam och trevlig fågel kan vara svårt. Men ungar direkt från uppfödaren är inte svåra att tämja med kunskap och tålamod. Även detta får du tips om i en förening.


    Kullsyskon är helt ok att ha så länge du inte häckar dom. = Låter dom få ungar.


    Ja det går bra att köpa en först och en till sedan.


    Vissa arter går bra att blanda, andra inte. Vi har en blandvoljär, men håller våra stora par själva.

  • Ellikapellika

    Vi har nymfkakaduor (nymfparakiter). De är tama i varierande grad alla 6.
    Vi har tre som gärna sitter på axeln/huvudet, två som gärna vill bli kliade, en som kommer och tassar runt på soffan och datorn, en som pratar, tre som härmar melodier när man visslar.
    De är roliga personligheter allihop, men för att de ska bli tama krävs mycket tid och tålamod.

    Jag har haft många olika arter tidigare och gemensamt för tama fåglar är att de kräver mer tid än icke tama.
    Man ska alltid ha minst två oavsett om de är tama eller ej för de behövver sällskap.
    Av våra är 5 omplaceringsfåglar och en är köpt som unge.

    Vi har en hemmabyggd bur i vardagsrummet som är 160x100cm och 140cm hög + 40cm ben.
    Här finns det någon hemma 4-5 dagar/v. och då öppnar vi buren på morgonen så fåglarna kan flyga ut.
    Sedan är de ute hela dagen. De sitter på burtaket och sover, leker, klättrar på sitt klätterträd eller kommer flygandes och landar på soffan/huvudet/dataskärmen när de vill ha sällskap.

    De dagar båda jag och mannen jobbar så får de vara inne i buren, men släpps ut så snart vi kommer hem.

    Jag har en förkärlek för kakaduor men eftersom tiden inte räcker till åt större kakaduor så fick det bli en (ja okej, flera då) kakadua i miniformat. Långvingepapegojor är härliga också. Morhuvade är mer krävande än Meyers & brunhuvade.
    Precis som föregående talare rekommenderar jag att ta kontakt med en fågelhobbyförening i närheten eller sök dig till fågelforum på nätet. Det finns t.ex nymfkakadua.se eller papegojforum.se.

  • B Rus

    Hej, papegojor är oerhört krävande:

    - Köp inte dvärgpapegojor om du inte tänkt starta rivningsfirma.

    - Köp alltid minst två, oavsett sort.

    - Kolla upp hur gamla de blir och försök se dig själv om 30 år (vi har tex en nymfkakadua-kille som föddes -84 och still going strong...) och fundera på om du faktiskt kommer att vilja ta ansvar för en liten individ så länge. Är du ung och ännu inte bildat familj etc så kan det vara klokt att välja en sort som inte lever så jättelänge - alltför många skaffar just papegojor som en leksak som sedan blir obekväm och får tillbringa en stor del av sitt liv i en liten bur eller som vandringspokal.

    - Papegojor behöver, liksom alla fåglar, få flyga regelbundet. Hur ordnar du det?

    - Hur blir det om du reser bort, flyttar, träffar nån som inte gillar skräpande och skränande fåglar i hemmet, blir sjuk etc?

    - Ofta ser man framför sig en trevlig, snäll pippi som sitter på axeln och pratar och annat trevligt. En sådan verklighet kräver grymt mycket av dig som ägare! Utan ordentlig och kunnig uppfostran  samt massor av engagemang och tid (hela tiden) kan det i stället lätt bli så att dina små vänner (för som sagt, snälla skaffa inte bara en!!) bits (och det gör skitont, verkligen), bajsar överallt, gnager sönder inredningen och skriker.

    Jag älskar verkligen papegojor och därför vill jag helst inte göra reklam för dem som husdjur, för tyvärr är de lätta att betala i kassan men sen väntar ett jobb man ofta inte är beredd på. Den som står som förlorare är ofta papegojan som får byta ägare titt som tätt och för varje gång blir den ledsnare och ännu mer omöjlig att ta hand om. Och somliga kan ju bli över 80 år...

  • Hermioney
    luna1 skrev 2011-04-28 13:59:57 följande:
    Är det någon här på familjeliv som har fåglar? Kan ni berätta lite mer om dem, deras personligheter, är de tama? Hur ser er vardag ut?

    Jag är sugen på att skaffa någon sorts papegoja, någon lite mindre sort men vet inte riktigt vilken och hur jag ska gå tillväga.. Hur gör man för att skaffa fåglar som är tama när man köper dem? Borde man köpa kullsyskon eller går det tex att köpa en fågel först och en till senare? Kan man blanda olika arter? 
    Jag har en Nymfparakit
    Inget jag rekommenderar

    Han är min älskling och jag kommer alltid älska honom och ta väl hand om honom men sen blir det inga fler papegojor. Möjligtvis andra sorters fåglar.

    På kvällen vill han ha sin filt över buren (han skriker tills han får den)
    På morgonen blir han mycket stött om han hör att vi vaknat men inte väckt honom.
    Han börjar med att sjunga en serenad under filten som ju längre tiden går om man inte tar av honom filten utmynnar i visslande skrik och skrän
    mycket plågsamt för hörseln
    Sen äter vi frukost, då måste han smaka annars börjar han skrika
    När vi äter middag måste han med smaka men han förstår inte att han inte kan äta allt vi äter så han skriker i högan sky tills han får smaka
    han är smart med, han märker om vi ger honom något annat än det vi äter, så vi brukar låsastugga brödbiten innan vi ger honom den
    på våren och en del av sommaren är det väldigt plågsamt då han skriker oavbrutet hela förmiddagarna, då är det ljust längre och parningsinstinkten väcks till liv, fåglarna utanför fönstret väsnas.
    han tycker om att bada, både i sitt eget badkar och i duschen under duschslangen, även under och i sand.
    han får två droppar vitaminer i sitt badkar varje dag och kastar sig över det, vitaminerna luktar vedervärdigt men vi tror han gillar smaken, så bråttom hade han nämligen aldrig förr till badkaret. smaken kanske försvinner under dagen.
    Han är väldigt känslig av sig så våra andra djur måste vi gömma för honom eftersom han höll på att dö av sorg när han såg oss kela med de framför honom.
    han älskar gäster och börjar sjunga serenader så fort det kommer folk.
    En gång kom det massa folk men ingen hälsade på honom-han körde på som vanligt med glädje och serenad men ingen kom, då blev han väldigt ledsen och skrek nåt så fruktansvärt (det var tom värre än han skriker under våren) han hörde ju gästerna men INGEN kom
    så sen dess får gästerna först hälsa på honom och sen umgås med oss
    med oss tycker han om att vissla, "prata" han blir väldigt glad över när vi pratar med honom.
    vi får absolut inte peta på honom
    han vägrar gå ut ur buren, han sitter där alltid. så då tyckte vi att eftersom han trivs och inte vill gå ut ska vi inte tvinga honom iheller (blir han tvingad återvänder han omedelbart till buren och letar efter ingångshålet)
    när han var ung tyckte han att det var jättekul utanför buren och vägrade återvända

    Nymfparaktier är den papegojart som dammar mest dvs de har "finast" damm

    så minst en gång om dagen ser man en fjäder komma flygandes från ingenstans i köket

    runt hans bur är det massor av fröer och fjädrar utspillda

    När vi reser på semester är han ensam hemma med extra ranson mat och vatten och en egen sällskapsdam som kommer en gång om dagen eller en gång varannan dag.
    vi är alltid bara borta en vecka men nu sist var vi borta två veckor.

    Det var vår lilla älskling
  • Två döttrar och en son
    luna1 skrev 2011-04-28 13:59:57 följande:
    Är det någon här på familjeliv som har fåglar? Kan ni berätta lite mer om dem, deras personligheter, är de tama? Hur ser er vardag ut?

    Jag är sugen på att skaffa någon sorts papegoja, någon lite mindre sort men vet inte riktigt vilken och hur jag ska gå tillväga.. Hur gör man för att skaffa fåglar som är tama när man köper dem? Borde man köpa kullsyskon eller går det tex att köpa en fågel först och en till senare? Kan man blanda olika arter? 
     

    Ja jag har två undulatkillar.Glad
    Vi blev med fågel efter att vi fått överta en ung undulatpojk som ingen ville ha... Hans partner hade nyligen rymt så vi hittade en annan ensam undulatkille på djuraffären och satte ihop dem. Och de blev bästa kompisar direkt! Solig

    Tyvärr är de inte handtama, de har väl inte blivit hanterade på rätt sätt för att bli det. Men jag tycker att de blivit mer orädda iaf senaste dagarna. Har bara haft dem i ca en månad...

    Den äldre av dem, en gul/grön herre, verkar ta hand om den yngre, en blå pojk, och sitter oftast och putsar och fjäskar för honom. Hjärta Han ser sig nog som mannen i paret och att den blå är hans hona...Flört

    Undulater är ju små papegojor.
    De anses nog vara de enklaste fåglarna att börja med.

    Om man köper dem från en privat uppfödare när de är ca 6-9 veckor gamla och de har blivit handvana så kan de med försiktig och respektfull hantering bli mycket tama!

    De ska alltid vara minst två stycken tillsammans.
    Lever i ca 7-10 år.
    Kostar inte många hundralappar heller.   
Svar på tråden Någon som har papegojor/burfåglar?