• miracle20

Hur skriver jag en hemtenta?

Hej

Jag behöver lite råd, pluggar på högskola och ska skriva en hemtenta har gjort hemtentor förr som har slutat med att jag har fått göra om dem.

Lärarna klagar på språket och att jag skriver " gör nu detta gör så blir det bra" inte bokstavligt talat då utan det blir så fast annorlunda formulerat.

Hur ska jag annars skriva? Förstår inte riktigt hur jag ska analysera om jag inte får säga lösningen :(

Har ni några tips hur jag ska analysera utan att säga hur de ska göra?

• Svar på tråden Hur skriver jag en hemtenta?
  • anne87

Något som jag brukar göra är att läsa frågan och skriva mitt svar. Sen läser jag igen, igen, igen och igen och kollar att jag verkligen har svarat på frågan, det kan vara lätt att sväva iväg. På mitt program har hemtentorna dessutom tendens att innehålla olika saker "utred" "analysera" "redogör för" så det gäller att hålla isär begreppen.

• miracle20
    anne87 skrev 2011-04-28 14:48:29 följande:
    Något som jag brukar göra är att läsa frågan och skriva mitt svar. Sen läser jag igen, igen, igen och igen och kollar att jag verkligen har svarat på frågan, det kan vara lätt att sväva iväg. På mitt program har hemtentorna dessutom tendens att innehålla olika saker "utred" "analysera" "redogör för" så det gäller att hålla isär begreppen.
    Så jag ska utreda istället för att säga " det här ska ni göra"?
    BuoBä skrev 2011-04-28 14:48:14 följande:
    Vilket ämne är det?
    Om människor och hur vi agerar med varandra i tal och kroppsspråk.
  • BuoBä

OK. Läs frågan noga. Det är sällan frågorna är formulerade så att man ska ge ett kort "så här är det"-svar, utan man ska - som anne87 skrev - utreda, analysera ELLER redogöra för. Det är olika saker.

Det är viktigt att man svarar på frågan, men ofta kan man behöva ta upp både för- och motargument, eller olika tolkningar.

• holy shit

Ni har väl litteratur att utgå från? Det är helt krasst ointressant vad du anser vara lösning på ett eventuellt problem, du ska utgå från litteratur såvida läraren inte godkänt egna reflektioner. Istället kan du väl redogöra för vad olika teoretiker anser och jämföra dessas argument?

• miracle20
    holy shit skrev 2011-04-28 17:06:15 följande:
    Ni har väl litteratur att utgå från? Det är helt krasst ointressant vad du anser vara lösning på ett eventuellt problem, du ska utgå från litteratur såvida läraren inte godkänt egna reflektioner. Istället kan du väl redogöra för vad olika teoretiker anser och jämföra dessas argument?
    Ja det är precis det jag har problem med säger hur de ska lösa det genom böckerna, kanske bättre att jag vänder på det. Att i böcker står det såhär för förhindra detta problemet ? Eller är det också fel?
  • BuoBä
    miracle20 skrev 2011-04-29 13:35:24 följande:
    Ja det är precis det jag har problem med säger hur de ska lösa det genom böckerna, kanske bättre att jag vänder på det. Att i böcker står det såhär för förhindra detta problemet ? Eller är det också fel?

Nej, det är rätt tänk. Men du får såklart inte skriva av exakt vad det står, utan du måste formulera med egna ord, kanske plocka olika bitar från olika ställen i litteraturen, jämföra vad det står i olika böcker etc. Det beror ju på hur frågan är formulerad såklart.

• BuoBä

Kan du inte plocka fram en gammal tenta som du redan har gjort och fråga någon klasskamrat hur de löste de frågorna? Då ser du hur andra skriver. Alternativt, om ni gör arbeten/förberedelser som INTE är tentor, så kan du sitta tillsammans med någon annan så ni kan ge varandra feedback på hur man svarar.

• miracle20
    BuoBä skrev 2011-04-29 13:48:37 följande:

Kan du inte plocka fram en gammal tenta som du redan har gjort och fråga någon klasskamrat hur de löste de frågorna? Då ser du hur andra skriver. Alternativt, om ni gör arbeten/förberedelser som INTE är tentor, så kan du sitta tillsammans med någon annan så ni kan ge varandra feedback på hur man svarar.

Använde mig utav extentor och jämför med min egen tenta men jag förstår fortfarande inte vad det är för fel jag gör. Jag själv ser ingen större skillnad mellan min tenta och extentan... Antar läraren inte gillade sättet jag skriver på.
Svar på tråden Hur skriver jag en hemtenta?