• Julstjärnan

Barnmorska säger att rutinultraljud är lurigt vid könsbestämning

Jag pratade precis med en arbetskamrat som var på rutinultraljud i vecka 18 och fick besked att de oftast såg fel ang könet och att det enda ultraljud som fungerade för könsbestämning var könsultraljud??? Vi fick beskedet om att det var en flicka till 80-90% då kan det precis lika gärna vara en pojke???? Har någon här fått  besked om kön vid rutinultraljud v 18-20 och att det stämt?

Nyfiken

• Svar på tråden Barnmorska säger att rutinultraljud är lurigt vid könsbestämning
  • Akrobaten

Min dotter ville inte riktigt visa vad hon var på ul men bm trodde mer på tjej än kille och hon hade ju rätt. Fostret är ju inte så stort vid de veckorna och det är inte helt hundra när de säger kön då även om de tycker sig se så visst kan det vara en kille i din mage iaf, han kanske gömde paketet. Och dessutom är ju RUL till för att se så att allt står rätt till, inte kolla kön, men det vet du ju . Det är inte fasligt dyrt att göra könsul om ni vill veta helt säkert.

`´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Makka Pakka

Jag tror att det är ibland fler som får fel svar vid just RUL då det kan fortfarande vara svulle eller svårt att få bra bild. Jag såg båda ggrna att det var pojkar på RUL men det var klart mkt mkt tydligare på den riktiga köns.UL i v. 26! Sen på köns-UL är det en van och erfaren BM som tittar just efter könet medan på RUL är det oftast en BM som kanske inte är så van. Jobbar själv med ultraljud och vet hur mkt erfarenhet och vana man måste ha!

Har en vännina som fick höra på RUL att det var en pojk de väntade till 85-90%.
    Sen gjorde de köns-UL i v. 26 och fick då svar nästan 99% flicka - ut kom en flicka!

Sen har jag hört några BM säga att  "Ja, här syns det ingen tydlig snopp så det måste nog vara en flicka" Det skulle jag aldrig lita på!

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Flisan79

Har vid mina 2 första RUL fått se att de skulle bli flickor. Blev visad de 3 klassiska strecken och att inget som stod ut fanns mellan bena. BM sa endå att de inte fick säga mer säkert än ca 80% ifall att.

Fick senare veta av min vanliga bm att just denna UL-bm aldrig haft fel tidigare och hon hade jobbat måååånga år. Så ut kom såklart flickor

Denna grav och RUL gick det inte att se för bebben låg med bena i kors och vägrade samarbeta. Gick inte enns ana det ena eller andra.

• vivexa

Kanske för att i Sverige gör oftast barnmorskor rutinultraljud och de är kanske inte lika välutbildade. Utomlands gör läkare alla ultraljud, och att det skulle vara svårt att se vid 18 veckor har jag aldrig hört någon säga. Tvärtom brukar de kunna se mycket tidigare än så. Men som sagt, det är läkare och inte barnmorskor.
    Fast de barnmorskor som har gjort mina ul har kunnat se utan problem och har bara sagt "ja det är en x" när jag frågat, utan att börja mumla om svårigheter. Och det har stämt. . Kan nog bero på hur bra apparater de använder också.

• Akrobaten

Barnmorsok har samma specutb som läkare när det gäller ul. Inte alla gör ul som jobbar på bmm. Och de bm som gör könsul har ännu mer spec utb. Dock så är det ju (nästan) alltid läkare som följer den gravida i USA. Här stiger bara läkaren in när det uppstår komplikationer så i Sverige är nog bm bättre på ul än läkaren trots allt.

`´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • LillaFlingan

det har inte kunnat gå att se vid r-ul på någon av mina pojkar.. men då var r-ul i v16 lr 17 +.

gjorde sedan köns i v23 med 1a och v 25 med andra.. DÅ var det INGEN tvekan om saken!;)))

med med 2a så var det faktiskt en läkare som gjorde r-ul.. MEN han rörde sig något så fruktansvärt att hon inte ens vågade gissa!;)
    jag såg då rakt ingen snopp lr pung på honom! men i v25 var det 110% en pojke :P

• Charlott29

Jag har inte fått reda på kön på RUL i någon av mina graviditeter så jag vet inte om det skulle ha stämt (bebisarna har legat med benen ihop).

En kompis till mig fick dock veta på RUL i v 20 att de skulle få en flicka - men ut kom en pojke...

Svar på tråden Barnmorska säger att rutinultraljud är lurigt vid könsbestämning