• Anonym (inkasso)

inkassoavgift för krav på betalningens bokföringsdag?

har ett inkassobolag rätt att ta ut inkassoavgift för ett inkassokrav som är skickat samma dag som betalningen var dom tillhanda?

har letat på nätet men hittar inget konkret, hoppas någon kan hänvisa... 

• Svar på tråden inkassoavgift för krav på betalningens bokföringsdag?
  • Birgitta2

Ja, om du var sen med betalningen. Men oftast är det så att det står "om betalningen skett de senaste dagarna kan du bortse från detta krav". Åtminstone gäller det vanliga företag... Läs noga vad som står.

• Waldo

Det finns inget reglerat före specifikt detta.
    Vad man i lagen talar om är att det ska ske i god inkassosed

I detta fallet kan man då argumentera för att det ligger på gränsen. Man tar inte ut en avgift för något sär företaget tillhanda samma dag.
    Där kan man i efterhan lugnt och stillsamt prata och komma överens om att detta förmodligen var överilat och stryka avgiften

Skulle företaget stå på sig och du vill överklaga till inkassobolagens översynsmyndighet är det DI och där kommer du ALDRIG få rätt.
    Tro mig jag har en ganska stor erfarenhet av överklaganden och påpekanden till DI och i detta fallet kommer man att lämna ditt ärende osett

• Anonym (ink)

Skicka in ett skriftligt bestridande där du tydligt skriver att du bestrider inkassokostnaden eftersom din betalning varit företaget tillhanda samma dag som inkassokravet skrevs.

På det inkassoföretag där jag arbetar hade ärendet avskrivits.

Svar på tråden inkassoavgift för krav på betalningens bokföringsdag?