• Wettex

Om jag inte får träningsvärk - har jag då inte lyckats med min träning (är otränad)

Jag har börjat jogga några gånger i veckan - i genomsnitt 6 km 2-3 ggr i veckan och detta har jag gjort den senaste månaden.
    En bedrift för att vara mig.

Som sagt, jag joggar i en sådan takt att jag kan ta mig dessa km joggandes så det går ju inte jättesnabbt men ändå...

Jag får dock inte träningsvärk av dessa övningar och det blir jag lite förvånad över, då jag inte 'är jättevältränad. betyder detta att jag inte förbränner några kalorier? Eller att  denna träning inte gör från eller till? Konditionsmässigt kanske det är bra men att jag inte bygger upp benmusklerna?

Ja som ni ser så vet jag inte... kan någon förklara för mig hur det hänger ihop - jag vill ju känna att jag har gjort ett bra träningspass!!

tack!

• Svar på tråden Om jag inte får träningsvärk - har jag då inte lyckats med min träning (är otränad)
  • BuoBä

Kalorier och träningsvärk har inget med varandra att göra. Det är väl jättebra att du klarar att jogga 6 km utan att bli sängliggande dagen efter. Du kan ju prova att springa liiite fortare nästa gång och se om det känns mer.

Om du vill fokusera på benmusklerna, lägg in några intervaller vid ett pass i veckan. Spring så fort du kan upp för en backe, jogga ner och repetera ett par gånger. Börja med en svagt lutande backe om du är väldigt otränad.

• Wettex

Haha, nej det föstår jag ju egentligen...

Första prio är att trimma bort lite fett och det hoppas jag att jag gör utan träningsvärk. Eller?

Sedan får man väl tänka på musklerna också men det blir i andra hand.
    Du har ju helt rätt i det du skriver - MEN om jag ökar takten så inbillar jag mig att konditionen kommer att svika innan benen gör det. Så det blir kanske backträning då. Hua. Blä. men du har nog rätt. Tack

• roffe

Vissa får alltid träningsvärk, vissa får aldrig det. Läste häromdagen att läkarna vet egentligen inte varför man ens får det, utan dom har bara "gissat" sig till att det KAN vara att fibrerna slits sönder för att sen byggas upp.

Det läste jag i en träningsbilaga på sjukhuset så jag antar att infon är hyfsat korrekt :)

Bra jobbat att du joggar! Önskar jag hade samma driv, jag gymmar endast för jag är så lat :P

• Sanjos

Själv tillhör jag den som nästan aldrig får träningsvärk i benen. Använder benen mycket, går eller cyklar nästan jämt.
    Har en kompis som också går och cyklar mycket men hon får oftare träningsvärk i benen efter ett pass på gymmet. 
    Däremot så får man ju träningsvärk när man tränat nån muskel man "inte visste man hade" ...
    Som första gången man gick på ett Corepass. Aj, aj, vad ont man hade långt in i magen dagen efter!!!

• Tant Green

Jag brukar inte få träningsvärk i benen när jag springer, förmodligen för att jag går så mycket annars och det är ungefär samma muskler. Däremot får jag jättemycket träningsvärk när jag cyklar, för då är det väl andra muskler man använder (då får jag ont precis ovanför knät).

• BuoBä
    Wettex skrev 2011-04-28 17:05:41 följande:
    Haha, nej det föstår jag ju egentligen...

Första prio är att trimma bort lite fett och det hoppas jag att jag gör utan träningsvärk. Eller?

Sedan får man väl tänka på musklerna också men det blir i andra hand.
    Du har ju helt rätt i det du skriver - MEN om jag ökar takten så inbillar jag mig att konditionen kommer att svika innan benen gör det. Så det blir kanske backträning då. Hua. Blä. men du har nog rätt. Tack

Något som ofta förespråkas i olika "kom igång att jogga"-program är att gå i rask takt en bit och sen jogga en bit, dels för att träna upp konditionen, dels för att vänja benen. Eftersom du är igång med joggandet redan skulle du kunna jogga i ditt normaltempo en bit, tex 2 minuter, och sedan lite fortare i en bit, tex 1 minut till att börja med. Sedan utökar du tiden för det snabba tempot.

Jag önskar verkligen att jag kunde gilla att jogga. Det verkar så enkelt och smidigt att bara ge sig ut när som helst, men jag tycker det är så tråkigt så jag har aldrig klarat att hålla igång mer än någon vecka. Gympass med någon som hejar på mig är mer min grej.

Svar på tråden Om jag inte får träningsvärk - har jag då inte lyckats med min träning (är otränad)