• Anonym (snåljåpen)

De ska låna allt av oss à la Ove Sundberg

Jag och min man har ett grannpar som alltid ska låna saker av oss. De är båda arbetslösa och ingen av dem är det minsta intresserade av att jobba och tjäna pengar. De har istället satt i system att låna våra saker som de inte har råd att köpa själva.
    Kan vara ok ibland men inte jämt. De har exempelvis bara en bil och lånar med jämna mellanrum min bil eftersom vi har två. Nu tycker jag att det har gått alldeles för långt.

Jag kan tycka att det är helt ok att låna ut saker om det är någon enstaka gång, men INTE saker som de faktiskt behöver regelbundet.

Jag vet inte vad jag ska säga längre. De frågar inte heller eller ger oss någon symbolisk present eller gest som att tanka bilen full eller så. Istället säger kvinnan: "vi skulle behöva låna eran lilla bil på torsdag". Jag jobbar ganska ofta och hon vet att den står. Dessutom cyklar min man till jobbet så nu står även hans bil hemma.

Tips någon??????

• Svar på tråden De ska låna allt av oss à la Ove Sundberg
  • La Lola
    Lilith Dark skrev 2011-04-28 16:43:48 följande:
    Säg nej?
    Ett mycket bra tips!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (snåljåpen)
    Lilith Dark skrev 2011-04-28 16:43:48 följande:
    Säg nej?
    Jo det är klart men HUR motiverar man det? Vi känner dem ju ganska bra. Grillar ibland och fikar osv.
  • Anonym

Säg nej???? Om du inte vågar säga nej så säg att ni ställt av den för att ni inte använder den eller säg att bromsarna är trasiga, eller varje gång dom frågar säger ni att ni redan lovat någon annan att låna den, så småningom kommer dom nog fatta vinken.  Men lättast är väl bara att säga nej!

Jag hade blivit galen på sådant beteende!!! Jag har inte ens lånat en kopp socker av mina grannar.

• Sarilariz

Säg ifrån, rätt ut som det är bara. Eller fråga "är det inte dags att skaffa en egen bil?".

En annan idé är ju att säga "ja visst det går bra, men då förutsätter jag att du betalar för slitage och bensin." 

• La Lola
    Anonym (snåljåpen) skrev 2011-04-28 16:46:52 följande:
    Jo det är klart men HUR motiverar man det? Vi känner dem ju ganska bra. Grillar ibland och fikar osv.
    Anonym (snåljåpen) skrev 2011-04-28 16:46:52 följande:
    Måste det motiveras?
    Säg "nej, jag vill inte o det får ni acceptera".
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jennifer88

Ett rakt nej utan förklaring ska räcka. Ni är inte deras dörrmatta osm de kan trampa på hur de vill och bestämma över. Det är väldigt svårt men det är viktigt att våga vara rak och inte vara rädd för att verka girig, att hitta på små vita lögner som att "det går inte att låna bilden då för vi ska...." ser de snart igenom och du kommer du framstå som girig, falsk och en lögnare.

• WimZy

Säg nej och frågar dom varför så säg som det är eller inget alls. Ett nej är ett nej.

• NadiaMi

Att säga "Nej" är klart underskattat.
    Hon har ju inte ens frågat OM de får låna den utan i princip bara informerat om att "de kommer att behöva" den.

Er bil är inte med i någon allmän bilpool och har de inte ens haft vett att lämna tillbaka bilen med full tank någon gång emellanåt som tack för att de fått låna den så ser jag ingen anledning att ni ska fortsätta vara snälla.

Säg helt enkelt "Nej, det går inte."
    Ifrågasätter dem det så säg "Vi kan behöva bilarna själva den dagen. Dessutom har vi inte fått någon som helst ersättning från er för alla de gånger ni har lånat bilen hittills och vi känner oss utnyttjade. Det slutar här och nu och ni får fixa bil på något annat sätt hädanefter."

Skulle de klaga på det så är det bara att vända på klacken och gå.
    Ni är inte skyldiga varken att låna ut bilen eller att 'ge dem några chanser till' så länge de inte ens har vett att visa att de är tacksamma för hjälpen de har fått hittills.

• Anonym (snåljåpen)
    NadiaMi skrev 2011-04-28 16:52:43 följande:

Att säga "Nej" är klart underskattat.
    Hon har ju inte ens frågat OM de får låna den utan i princip bara informerat om att "de kommer att behöva" den.

Er bil är inte med i någon allmän bilpool och har de inte ens haft vett att lämna tillbaka bilen med full tank någon gång emellanåt som tack för att de fått låna den så ser jag ingen anledning att ni ska fortsätta vara snälla.

Säg helt enkelt "Nej, det går inte."
    Ifrågasätter dem det så säg "Vi kan behöva bilarna själva den dagen. Dessutom har vi inte fått någon som helst ersättning från er för alla de gånger ni har lånat bilen hittills och vi känner oss utnyttjade. Det slutar här och nu och ni får fixa bil på något annat sätt hädanefter."

Skulle de klaga på det så är det bara att vända på klacken och gå.
    Ni är inte skyldiga varken att låna ut bilen eller att 'ge dem några chanser till' så länge de inte ens har vett att visa att de är tacksamma för hjälpen de har fått hittills.

Nej jag vet att det inte är någon allmän bil som alla får låna. Däremot vet jag att de skulle bli sura och griniga på oss och kanske sprida en massa osanning i området vi bor i.
    Jag och min man har ganska god ekonomi och de ser antagligen bara att vi har mer än dem och borde dela med oss.
Svar på tråden De ska låna allt av oss à la Ove Sundberg