• Runawaybride

En fråga till dig som är läkarsekreterare

Hej!

Jag börjar mitt semestervikariat som läkarsekreterare på måndag. Har inte den formella utbildningen men likvärdiga. Idag har jag dock kommit på en sak som jag inte kan reda ut:

När man skriver diktat, skriver man då EXAKT så som läkaren säger? Eller stuvar man om, eller fixar meningarna så de blir mer grammatiskt korrekta, lägger in punkt där det ska vara osv? Och är det svårt?

Nu låter jag väldigt grön... : (

nån som vet?

• Svar på tråden En fråga till dig som är läkarsekreterare
  • Viktors älskling

Jag har jobbat som läkarsekreterare i 11 år och man bör skriva så att det är grammatiskt rätt och att ordföljden är rätt. Många gånger säger inte läkararna att det ska vara punkt så då får man skriva det själv, likaså om det ska vara ett kommatecken. Vissa läkare är svårare att skriva än andra. Många gånger får man sätta frågetecken (gärna ett par stycken så att läkaren ser dem) och sedan kolla det ordet man inte hörde. Man ska heller inte vara rädd för att fråga den läkare som dikterar journal, brev, röntgensvar eller vad det nu är han/hon dikterar.

Hoppas det blev bra tips! Lycka till!!

• kraffs

Får jag som sjukvårdspersonal fråga hur ett bra diktat är upplagt? Jag har inte frågat våra sekreterare :) Jag brukar tala in patientens namn o personnr först så man inte skriver på fel person (det har tydligen hänt), säger "sökord" innan jag säger själva sökordet, brukar också säga "punkt" etc. Har funderat på om jag kanske säger FÖR mycket...?! Har funderat på om jag borde säga "slut diktat" också, men det gör jag inte just nu....

• Runawaybride

Tack för tipsen!! Hade nog inte vågat fråga på jobbet så det var skönt att få svar här.

• Runawaybride
    kraffs skrev 2011-04-28 20:51:15 följande:
    Får jag som sjukvårdspersonal fråga hur ett bra diktat är upplagt? Jag har inte frågat våra sekreterare :) Jag brukar tala in patientens namn o personnr först så man inte skriver på fel person (det har tydligen hänt), säger "sökord" innan jag säger själva sökordet, brukar också säga "punkt" etc. Har funderat på om jag kanske säger FÖR mycket...?! Har funderat på om jag borde säga "slut diktat" också, men det gör jag inte just nu....
    Jag vet ju inte riktigt förstås, men det låter ju som att ditt sätt att diktera underlättar en hel del och är bra för patientsäkerheten också. Själv är jag mest rädd för någon som sluddrar eller pratar i avhuggna meningar, eller använder massa förkortningar eller onödiga facktermer.
  • Nallatalla
    kraffs skrev 2011-04-28 20:51:15 följande:
    De läkare jag skrivit diktat för brukar alltid säga personnr, namn på patienten och aktuellt datum. De brukar även säga sökorden men inte alltid men då hör jag iallafall vilket sökord som passar bäst. Läkarna brukar även säga punkt och vissa säger även ny rad men det brukar jag anpassa själv efter hur stycket ser ut. En del läkare är övertydliga och bokstaverar svår ord och det uppkattas, även om det går snabbt att Googla.

Det som kan vara jobbigt är när läkare mumlar, pratar otydligt eller "klipper av" mitt i en mening. Då brukar jag skriva ut diktatet, markera och lägga i läkarens fack eller ev mejla läkaren. Det är inte kul att behöva lämna diktat med punkter oh frågetecken och det ligger i allas intresse att det blir så korrekt som möjligt så att den information som finns inte ska kunna feltolkas.
  • Nallatalla

Ville även lägga till att många av de äldre "rävarna" avslutar sina diktaat med " det var allt på bandet, tack".  Hm, de glömmer kanske bort att det är 2011 och diktaten ligger i datorn.....

• Alvi
    Nallatalla skrev 2011-04-29 11:02:32 följande:

Ville även lägga till att många av de äldre "rävarna" avslutar sina diktaat med " det var allt på bandet, tack".  Hm, de glömmer kanske bort att det är 2011 och diktaten ligger i datorn.....

Haha, men det är ju ändå lite sött... Och det måste ju vara något som ligger sjukt djupt i ryggmärgen på dem... Vårt nya system gör att jag lägger allt för signering, även brev, vilket gör att det är läkarna som själva får skriva ut breven, ändå säger en av mina läkare "Och så skriver du ut brevet och skickar" efter vartenda brev .... (Var hans signatur skulle hinna plitas ner innan jag skickar det vet jag dock inte hur han hade tänkt... )

Och TS: Jag började på nytt jobb i somras, och en av läkarna där kom till mig en dag och sade "Du skriver inte som jag säger." (Här började jag svettas lite...) " - du skriver som jag menar!" och det var en lättnad att höra!
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • ak4

Hej!
    En gammal läk sekr.
    Då jag gick utbildningen så fick vi i viss mån ändra till "svenska" , typ ändra och flytta orden i "rätt ordning" men ej ta nya ord eller ta bort...vet ej om detta gäller än men så arbetar jag då vi numer har många nysvenskar som jobbar som läkare och inte riktigt kan svenska. Så skriv alla ord...det är i slutändan den läkare som ska signera sin anteckning som ska läsa igenom och godkänna den...

Lycka till!

Svar på tråden En fråga till dig som är läkarsekreterare