• Anonym (jävligt trött)

Vill pröva Voxra, inget annat... vart vänder jag mig!?

Jag har läst mycket om det ganska nya antidepressiva medlet Voxra och är övertygad om att det skulle fungera på min problematik.

Voxra är inte ett traditionellt SSRI utan har med dopamin-nivåerna  att göra och verkar för många uppiggande, motiverande och liknande.

Jag lider av vad jag tror är en sorts utmattningsdepression. Sover 13 h/natt, orkar inte göra något, orkar knappt gå ut, inte motiverad till något. Har bra blodvärden så det är inte problemet.

Har ringt till VC som inte hade någon tid för mig, utan hänvisade mig till psykakuten. Där satt jag i 3 timmar idag innan jag fick veta av läkaren att hon endast ger Voxra tillsammans med något annat SSRI-preparat.

Detta vet jag är fel, då jag VET att en del enbart äter Voxra.

Har provat SSRI i 3 år utan framgång, gick upp 20 kilo och blev ett apatiskt kolli. Vägrar göra det igen.

Var vänder jag mig för att få vara med och påverka min egen medicinering? Jag vill kunna pröva det här, fungerar det inte så får jag väl byta. Men jag tänker inte sitta och tugga medicin efter medicin i flera år utan framgång.

Öppenpsyk har långa vänttider, VC likaså och de verkade inte pigga på att hjälpa mig.

Någon som fått ENBART Voxra utskrivet i Göteborgsområdet?

• Svar på tråden Vill pröva Voxra, inget annat... vart vänder jag mig!?
  • TjockKatt

Säg att du vill sluta röka och be om zyban. Det är precis samma medicin men används för rökavvänjning. Det är större chans att få ut det, dom är inte så pigga på att skriva ut voxra av någon anledning.

• Anonym (jävligt trött)
    TjockKatt skrev 2011-04-28 18:51:03 följande:
    Säg att du vill sluta röka och be om zyban. Det är precis samma medicin men används för rökavvänjning. Det är större chans att få ut det, dom är inte så pigga på att skriva ut voxra av någon anledning.

Ändå vet jag flera som äter Voxra. Det påverkar ju helt andra ämnen i kroppen så jag fattar inte hur de tänker när de vill ge mig, som inte tekniskt sett är nedstämd eller ledsen per se, sertralinhöjare. Jag behöver mer en kick, bli uppiggad, motiverad.

Och kan ju inte äta Zyban för evigt, dessutom känns det dumt att ljuga.

• Anonym (jävligt trött)

Serotoninhöjare menar jag givetvis.

• TjockKatt
    Anonym (jävligt trött) skrev 2011-04-28 18:53:30 följande:

Ändå vet jag flera som äter Voxra. Det påverkar ju helt andra ämnen i kroppen så jag fattar inte hur de tänker när de vill ge mig, som inte tekniskt sett är nedstämd eller ledsen per se, sertralinhöjare. Jag behöver mer en kick, bli uppiggad, motiverad.

Och kan ju inte äta Zyban för evigt, dessutom känns det dumt att ljuga.

Jag tycker också det är konstigt. Jag ville prova voxra men fick zyban av någon märklig anledning.
  • Anonym (jävligt trött)
    TjockKatt skrev 2011-04-28 18:56:43 följande:
    Jag tycker också det är konstigt. Jag ville prova voxra men fick zyban av någon märklig anledning.

Skulle behöva tips på någon specifik läkare/mottagning man kan vända sig till, vilket är helt sjukt eftersom alla läkare borde ha samma kunskap.

Alternativt övertalningstips.

• TjockKatt
    Anonym (jävligt trött) skrev 2011-04-28 19:00:53 följande:

Skulle behöva tips på någon specifik läkare/mottagning man kan vända sig till, vilket är helt sjukt eftersom alla läkare borde ha samma kunskap.

Alternativt övertalningstips.

Prova privat?
  • upp och ner

Jag tror de är ganska restriktiva med Voxra överlag. Man ska ju ha prövat alla andra/många antidepressiva innan man ens ska ha chansen på att få det utskrivet.
    Jag tror att VC egentligen inte har så stor koll på vad voxra är och därför skrivs det inte ut. De kör på med sina SSRI preparat.  
    Det är väl öppenpsyk jag skulle vända mig till om jag var du. Det är långa väntetider ja, men det kanske ändå är värt att ställa sig i kö? För oavsett så ger de ju ett annat typ av stöd där för div psykiska besvär än vad en VC kan göra.

Jag äter Voxra tillsammans med Lithium och jag har märkt en stor skillnad sen jag började med Voxra. Den värsta tröttheten försvann o orken ökade. Så det är värt att prova och kämpa för när man prövat det mesa.

Lycka till! Glad 

• Anonym (jävligt trött)
    upp och ner skrev 2011-04-28 19:01:55 följande:
    Jag tror de är ganska restriktiva med Voxra överlag. Man ska ju ha prövat alla andra/många antidepressiva innan man ens ska ha chansen på att få det utskrivet.
    Jag tror att VC egentligen inte har så stor koll på vad voxra är och därför skrivs det inte ut. De kör på med sina SSRI preparat.  
    Det är väl öppenpsyk jag skulle vända mig till om jag var du. Det är långa väntetider ja, men det kanske ändå är värt att ställa sig i kö? För oavsett så ger de ju ett annat typ av stöd där för div psykiska besvär än vad en VC kan göra.

Jag äter Voxra tillsammans med Lithium och jag har märkt en stor skillnad sen jag började med Voxra. Den värsta tröttheten försvann o orken ökade. Så det är värt att prova och kämpa för när man prövat det mesa.

Lycka till! Glad 

Grejen är att jag verkligen inte vill stoppa i mig piller efter piller och mixtra med huvudet. Är frestad att prova andra märken men inte ta dem, bara för att få pröva Voxra (ja jag vet att det är fel).

Men jag får skylla mig själv om Voxra inte fungerar, jag bestämmer över min kropp och borde få välja vad jag ska pröva för läkemedel. Även om läkaren "vet bättre" så är det fan inte alltid så har jag märkt.

• Anonym (jävligt trött)
    TjockKatt skrev 2011-04-28 19:01:47 följande:
    Prova privat?
    Är inte dom dyrare?
  • Anonym (Tar Vozra)

Jag fick Voxra utsrivet från öppenpsyk efter att ha testat en lån rad mediciner. Nu äter jag Både Voxra och Mirtazapin, den sistnämnde skulle jag vilja ha bort pga viktuppgång men faktum är att kombinationen verkarf fungera kanon! Jag mår efter några veckor så mcket bättre Har mer energi, ångst har jag fortfarande men de säger att även den kommer at lätta när jag ätit den ett tag till. Förstår inte varför de är så restriktva faktiskt.... Är det något de inte vet med den medicinen eller vad....? Vet fler som äntligen kan leva igen när de fick testa Voxra.

• Anonym (Tar VOXRA)

TAR voxraSkäms ska det såklart stå i min trådstart här ovan.....

• Anonym (jävligt trött)

Puff..

Svar på tråden Vill pröva Voxra, inget annat... vart vänder jag mig!?