Missnöjd med frisörbesök!
Var hos frisören idag och skulle ha klippning och slingor. Hade tänkt mig att ha lite ljusare sommarslingor i mitt annars cendrefärgade hår. Hon frågade om jag hade något emot hennes slingfärg? Nej, det var fint, hennes hår var dock mycket mörkare än mitt (hon hade antagligen utländskt påbrå) och hon kanske hade väldigt många, det var svårt att bedöma hur mycket. Jag frågade om vi kunde lämna kvar det översta lagret med hår för att slingorna skulle smälta in och för att det inte skulle synas vid uppsatt. "Nej, absolut inte, det ser konstigt ut." "Okej, jag litar på dig."
Klippningen blev mycket fin, men hon slet av hur mycket hår hon helst med kammen och drog i det ganska friskt, jag brukar vara försiktig när jag borstar det för att behålla det tjockt.
Hon gjorde väldigt många små slingor med folie, lämnade nästan inget av min färg kvar, men det såg jag inte förrän i slutet. Tvättade ur slingorna, när jag sitter kvar i tvättstolen säger hon: "Jag lägger i lite toning också som bara ska sätta i 5 minuter". "Jaha var är det för färg på den då?" undrade jag. "Det är en lättoning som får färgerna att komma fram mer". "Jaha, en färglös toning?" "Nä den får fägerna att bli fler och ska bara sitta i 5 min" upprepade hon. Jaja, något nytt kanske tänkte jag. När hon tvättar ur den säger hon "Du har jättemånga fina slingor nu!" Kul, men är det något oroväckande?
När jag kommer fram till spegeln är jag nästan totalblond. Inte vackert gyllenblond, utan lite orangeflammigt. Har annars varit väldigt mörk i hårbotten men nu är det ofärgade håret mer åt det brunröda hållet. "Oj det var blondt" sa jag när jag fick se det. Hon gick direkt i försvarsställning med kommentarer som "Ja men du sa faktiskt att min hårfärg var fin och du är inte mörkare än mig!" "Då skulle du sagt det innan att du inte ville bli så blond" "Det är ju naturligt blont, inte platina iaf" osv. Var annan minut när hon fönade sa hon "Har du vant dina ögon än?" "Det är supersnyggt" och annat. Jag sa inte så mycket men svarade med "Det är väldigt blont" "Du kan inte påstå att jag är lika mörk som du" (varpå hon försvarade sig med att det blivit utväxt på hennes) och "Får se vad mannen tycker" som hon kontrade med "De älskar blonda tjejer!" Inget otrevligt från någon sida, men hon märkte nog att jag inte var helt nöjd.
Betalade för sling, klipp, sen slog de in en toning (som jag ju inte kommit överens om innan, beställde en klipp och sling) samt tillägg för extralångt hår (vilket hon strök, det var en annan som slog in men min frisör sa att hon kunde hoppa över den).
Nu när jag kommer hem ser jag att det är randigt på tvären på vissa ställen dvs inte jämnt, färgat ner till hårbotten på vissa ställen (även min naturliga hårfärg!) men inte på andra, luggen är flammig med en stor ofärgad fläck på sidan av luggen. Dessutom ser det ut som att jag har blivit ljusare överallt, dvs även det jag hade i nacken som skulle vara ofärgat.
Undrar nu om det är rätt att ta betalt för toningar om det är något man inte beställt? Kan det vara så att hon sett att det blivit fel och försökt fixa det (det luktade som slingfärgen, men kanske luktar vanligt toning så också)? Jag är inte alls nöjd med utförandet men är det något man kan gnälla på? Min man tycker definitivt jag ska gå tillbaka men jag är lite tveksam. Vill färga om håret men vet inte hur jag ska få tillbaka min hårfärg, och det skulle inte kännas bra att gå tillbaka dit och göra ett försök till. Har långt tjockt hår som jag är rädd om och nu har jag misshandlat det!
Vad tycker ni?
(Är anonym för att inte frisören ska kunna bli lokaliserad.)