• Anonym (TS)

Missnöjd med frisörbesök!

Var hos frisören idag och skulle ha klippning och slingor. Hade tänkt mig att ha lite ljusare sommarslingor i mitt annars cendrefärgade hår. Hon frågade om jag hade något emot hennes slingfärg? Nej, det var fint, hennes hår var dock mycket mörkare än mitt (hon hade antagligen utländskt påbrå) och hon kanske hade väldigt många, det var svårt att bedöma hur mycket. Jag frågade om vi kunde lämna kvar det översta lagret med hår för att slingorna skulle smälta in och för att det inte skulle synas vid uppsatt. "Nej, absolut inte, det ser konstigt ut." "Okej, jag litar på dig."

Klippningen blev mycket fin, men hon slet av hur mycket hår hon helst med kammen och drog i det ganska friskt, jag brukar vara försiktig när jag borstar det för att behålla det tjockt.

Hon gjorde väldigt många små slingor med folie, lämnade nästan inget av min färg kvar, men det såg jag inte förrän i slutet. Tvättade ur slingorna, när jag sitter kvar i tvättstolen säger hon: "Jag lägger i lite toning också som bara ska sätta i 5 minuter". "Jaha var är det för färg på den då?" undrade jag. "Det är en lättoning som får färgerna att komma fram mer". "Jaha, en färglös toning?" "Nä den får fägerna att bli fler och ska bara sitta i 5 min" upprepade hon. Jaja, något nytt kanske tänkte jag. När hon tvättar ur den säger hon "Du har jättemånga fina slingor nu!" Kul, men är det något oroväckande?

När jag kommer fram till spegeln är jag nästan totalblond. Inte vackert gyllenblond, utan lite orangeflammigt. Har annars varit väldigt mörk i hårbotten men nu är det ofärgade håret mer åt det brunröda hållet. "Oj det var blondt" sa jag när jag fick se det. Hon gick direkt i försvarsställning med kommentarer som "Ja men du sa faktiskt att min hårfärg var fin och du är inte mörkare än mig!" "Då skulle du sagt det innan att du inte ville bli så blond" "Det är ju naturligt blont, inte platina iaf" osv. Var annan minut när hon fönade sa hon "Har du vant dina ögon än?" "Det är supersnyggt" och annat. Jag sa inte så mycket men svarade med "Det är väldigt blont" "Du kan inte påstå att jag är lika mörk som du" (varpå hon försvarade sig med att det blivit utväxt på hennes) och "Får se vad mannen tycker" som hon kontrade med "De älskar blonda tjejer!" Inget otrevligt från någon sida, men hon märkte nog att jag inte var helt nöjd.

Betalade för sling, klipp, sen slog de in en toning (som jag ju inte kommit överens om innan, beställde en klipp och sling) samt tillägg för extralångt hår (vilket hon strök, det var en annan som slog in men min frisör sa att hon kunde hoppa över den).

Nu när jag kommer hem ser jag att det är randigt på tvären på vissa ställen dvs inte jämnt, färgat ner till hårbotten på vissa ställen (även min naturliga hårfärg!) men inte på andra, luggen är flammig med en stor ofärgad fläck på sidan av luggen. Dessutom ser det ut som att jag har blivit ljusare överallt, dvs även det jag hade i nacken som skulle vara ofärgat.

Undrar nu om det är rätt att ta betalt för toningar om det är något man inte beställt? Kan det vara så att hon sett att det blivit fel och försökt fixa det (det luktade som slingfärgen, men kanske luktar vanligt toning så också)? Jag är inte alls nöjd med utförandet men är det något man kan gnälla på? Min man tycker definitivt jag ska gå tillbaka men jag är lite tveksam. Vill färga om håret men vet inte hur jag ska få tillbaka min hårfärg, och det skulle inte kännas bra att gå tillbaka dit och göra ett försök till. Har långt tjockt hår som jag är rädd om och nu har jag misshandlat det!

Vad tycker ni?

(Är anonym för att inte frisören ska kunna bli lokaliserad.)

• Svar på tråden Missnöjd med frisörbesök!
  • emseli

Man kan gå tillbaka och klaga ja tycker du skall göra det om du inte är nöjd.
    Kan du inte lägga upp en bild på håret?

• Lindreas

Det är klart du ska gå tillbaka! Frisören gjorde ett dåligt jobb och du har all rätt i världen att be henne fixa till det!

• Indianica

Så tråkit Nej, man har inte rätt att ta betalt för en tjänst man inte kommit överens om innan (toning), det har inte en bilmekaniker heller, man ska få veta priset innan. Nu blir det lite knepigt för hon kan ju tycka att ni kom överens där i frisörstolen, då hon tvättade ur slingorna. Men det var ju inte tal om någon merkostnad och en toning är ju ganska dyr, så det låter märkligt.

Jag tror absolut hon såg att något var fel och kanske la in en balsamtoning för att försöka mörka ned slingfärgen, de brukar sitta i ungefär 5 minuter...men det ska klassas mer som balsam och absolut inte som en dyr toning.

Om du nu är missnöjd har du rätt att göra om behandlingen kostnadsfritt. och jag tror även du kan begära pengarna åter (men är osäker). Jag fattar ju om du kanske inte vill göra något åt håret på samma salong?

Det är ju lite känsligt att gå tillbaka och be frisören att få pengarna åter eller så, men det är det enda du kan göra, om du vill ha en chans att slippa lägga ut pengar själv på en annan salong och fixa det. Jag fick på 90-talet en misslyckad permanent omgjord gratis, utan knussel, och det blev jättefint

I ditt fall låter det ju som solklart fel om inte ens hela håret är slingat och slingorna är morotsfärgade. Du skulle också kunna gå till en annann salong och bara be en frisör om ett snabbt utlåtande, för att se om han/hon tycker det ser proffsigt gjort ut. Om frisören inte tycker det kan du också ha med det som ett argument till den andra frisören.

• Den allsmäktige

Jag gick tillbaka en gång då hon klippte av mig håret, fick pengarna tillbaka.

• LitenR

Som kund har man oftast 14 dagar på sig att höra av sig om det är något som känns fel, ju snabbare du hör av dig desto bättre. Det har antagligen "pyst ut" slingfärg ur foliepaketen som orsakat ränderna och fläckarna i ditt hår. Kan hända i misstag men man har all rätt i världen att få det åtgärdat.
    Om du känner dig för blond så kan det ju räcka med att lägga i lite mörka slingor för att det ska kännas bättre. Begär då att du vill ha en färg så lik din egen som möjlig så blir även utväxten mindre synlig sen.
    Säg att ni antagligen missförstod varandra och att de inte va sådär ljus du ville bli. och nämn fläckarna i roten

• Lätt

Gå tillbaka och säg att du är väldigt missnöjd. Våga stå på dig, säg att du vill att någonannan frisör ska fixa ditt hår gratis för att detta var verkligen inte vad ni kom överens om  - Dessutom är det gjort dåligt.

• Anonym

Jag gick också tillbaks en gång då det vart fläckligt så hon färgade om det fast hon typ vägrade göra mina ljusa slingor jag hade under ljusare som jag hade bett om.

Och jag går inte dit igen kan jag ju säga. Ogillar folk som ska spela smarta.

• ElinJ83

En väldigt nära vän till mig är frisör och hon lägger ALLTID i en, vad de kallar för, nyansering efter slingning. Detta för att håret inte ska bli randigt utan för att smälta ihop. Men de tar inte betalt för det utan det är inbakat i kostnaden för slingor. Alla mina vänner går hos henne också och alla tycker alltid att håret blir så naturligt och inte ser slingat ut.. Kan det vara det hon hade i ditt hår? Som du beskrev så sitter det i ca 5min och luktar rätt så starkt.

Varför det är randigt på tvären är för att frisören lagt blekningen för nära hårbotten och att den sedan flutit ut,eftersom den sväller lite (om inte jag minns helt fel.)
    Detta är rätt så vanligt att det händer, så det tycker jag def att du ska gå tillbaka och klaga på, det är ett misstag som hon är skyldig att rätta till.
    Är du missnöjd med henne som frisör så tycker jag att du kan be om att få hennes kollega ist?

Lycka till!

• Anonym (TS)

Tack för feedback!
    Jag som tyckte jag var så tydlig med hur det skulle vara och klippningen blev jag jättenöjd med, men som sagt inte färgen. Kan man få en färg som är lik ens egen i slingat hår, när man har cendre?

Nej det är inte morotsfärgat Indianica Snyggt i längderna men inte i hårbotten och färgen var inte vad jag tänkt mig alls, jag ville ha slingor, inte byta hårfärg. Och min vanliga hårfärg var INTE i denna nyansen innan. Var det toningsbalsam eller blekmedel hon hade i tro? Så fräckt egentligen att jag inte fick veta när jag frågade...

• Anonym (TS)

Här är en bild men man ser inte så bra egentligen. Luggen är randig och har fläckar på flera ställen. "Utväxten" syns och det är inte min naturliga hårfärg. På andra ställen är allt blekt i botten, syns på bilden. Det är superblondt mot hur jag haft det innan, men det kan väl frisören bara hävda att "Du sa slingor och du fick slingor"?
    Blev faktiskt lite orolig när hon sa att mitt och hennes hår var lika ljusa, då har hon ingen koll på färg alls...

• LitenR

Ser ut som att de hon hade i, i tvätten skulle vart blekning. eftersom de på dom mörka slingorna (som jag antar e din egna hårfärg) har ljus rot.

• Ennna

Blir nyfiken var denna frisör finns... Har själv råkat ut för en mkt liknande slingning.... Gick inte tillbaka men sett i efterhand borde jag ha gjort det! Håret tog många klipppningar att bli sig likt igen....

• Anonym

Jo jag ser precis vad du menar. Gå tillbaks å få det fixat (?)

• Anonym

Usch, jag tycker att det är skitjobbigt att gå tillbaka och klaga, har bara gjort det en gång när idioten gjorde mitt underhår mörkt medan mitt överhår var blondt (nej det var inte 1998 när det var modernt utan snarare 2006) när jag bett om att få jämn färg i hela håret.

Svar på tråden Missnöjd med frisörbesök!