• Rubia

Havregrynsgröt istället för "köpegröt"?

Här kommer väl kanske en dum fråga, men hur ser ni på att ge vanlig havregrynsgröt till en snart 14-månaders kille istället för den speciella barngröten (typ Sempers och Nestlés)? Funderar på att ge ett av två grötmål med havregrynsgröt istället för den speciella barngröten, dels för att han verkar tycka bättre om den och dels även för kostnaden (småsnål usel mor...)... Försöker gå över till lite mer vanlig mat istället för burkmat (fast det går ju sådär kan man ju lugnt säga...). Men så blir man ju lite orolig över näringsämnenena, i den speciella barngröten har de ju tillsatt vitaminer och prylar och det är kanske dumt att avstå från det... Hur har ni andra gjort? Med min stora kille körde jag barngröt tills han vid 15 mån började gilla välling, sedan var det kört att försöka ge honom gröt.

• Svar på tråden Havregrynsgröt istället för "köpegröt"?
  • nen 72

Det jag fick veta av vår bvc-tant så är den gröt man köper berikad med järn vilket är viktigt för små barn. Därför ska man inte heller ge mjölkprodukter som "hela" mål, ex yogurt. Ditt barn är ju över 1 år och då kan man ju ge dem samma mat som övriga äter så det är nog inga problem, ge lite extra bär eller frukt som innehåller järn eller andra järnrika grönsaker i samband med andra mål.

• Mia83

Vi har givit Nora "vanlig" havregrynsgröt sen hon var ca 10mån, men innan dess ville jag ha den berikade gröten åt henne. Din kille är ju så stor nu så det är inga problem alls!

• Bubben04

det är inga problem att ge havregrynsgröt istället för köpegröt, har jag gjort till min son sen han var fyra månader. Har inte kunnat köpa gröt eftersom han är mjölkallergiker. Barnen får i sig vitaminer och allt annat i så mycket så en portion av "vanlig" gört inga problem alls. Det du kan göra är ju att blanda i lite frukt eller så även lite rapsolja...

• WebbSandra

Jag har gett havregrynsgröt sedan en månag tillbax. Började när Joel var nästan ett år. Han avskydde ALLA och verkligen alla barngrötar, så det var en befrielse när han äntligen tyckte om vår, vuxna gröt! (Han har aldrig tyckt om välling heller)
    BVC tyckte det bara var bra att han tog gröt. Inget fel i det alltså.

• WebbSandra

Ps. TS: ingen fråga är för dum DS.

• Pockadockan

vår son kräks kaskader av alla köpgrötar så han äter havregrynsgröt. han är 6 månader.

vår bvc-tant sa att det är bättre än ingenting

• Pockadockan

nääääääää, han har blivit 7 månader nu ju

• Glimmerfall

Vi har gett Ludwig havregrynsgröt sen han var 10 månader! Fungerar kanon. Tänk bara på att tilsätta en massa frukt så han får i sig vitaminer som han ska.

• vårsol

Om du vill göra gröten lite mer näringsrik kan du koka den på mjölk istället för vatten och tillsätta en matsked vetegroddar när den kokat klart. Servera med frukt eller bär.

• Rubia

Tack allihop för alla råd och tips!! Du vårsol, är det inte risk att han blir hård i magen om man kokar gröten på mjölk? Fast om man tillsätter lite messmör efteråt så kanske det inte är någon fara...?

• Norahs mamma

Norahs favvo är 1 dl havregryn, 1 mosad banan och 1.25-1.5dl vatten (det som blir lagom)...
    Eller byt ut bananen mot ett rivet päron...

Hon äter å har ätit havregrynsgröt (eller annan vattengröt) varje morgon sen hon var 7 månader.

• tildan

Vi har ett recept där man tillsätter tunnpaltbröd när man gör gröten, då blir det samma järnberikning som i den köpta! Egna havregröten är den enda Ina gillar, hon är snart 7mån.

• vårsol

Rubia - det beror nog på vad din bebis har för mage, här har vi aldrig märkt något sånt. Men är du orolig kan du ju servera gröten med katrinplommonpuré, det borde göra susen

Svar på tråden Havregrynsgröt istället för "köpegröt"?