• Anonym (napp)

Min son slutat med napp men nu kan han inte sova :-(

Tog bort nappen från min son för 1 vecka sen, han är 3år och 2 månader, han började få överbett så jag kastade alla tvärt och sa att ankungarna fått dom i dammen,vi hade varit hos ankorna samma dag, men nu kan han inte komma till ro längre

läser sagor,pratar lungt med han osv,men han sparkas,hoppas i sängen och slänger sig hela tiden och han slutar aldrig,igår höll han på så 1 timme så han fick somna till en film på soffan, och idag med,men de han somnar inte förens 21 tiden och vaknar mitt i nätterna av ilska över att nappen är borta.

Nå tips på hur jag ska göra?

• Svar på tråden Min son slutat med napp men nu kan han inte sova :-(
  • Anonym

Hade han bara napp om nätterna? Om han hade de dagligen också så brukar man gradvis begränsa nappen till kvällen tex Sen kan man även ha belöningssystem som klistermärken eller annat. Han kan själv ha fått ge bort napparna och hittat på en historia om varför som stärker hans självförtoende osv Finns olika saker man kan göra och man får som sagt rida stormen ut. Vissa barn brukar vilja ha ett gosedjur att krama sen när de inte har napp

• Anonym (napp)
    Anonym skrev 2011-04-28 20:12:55 följande:
    Hade han bara napp om nätterna? Om han hade de dagligen också så brukar man gradvis begränsa nappen till kvällen tex Sen kan man även ha belöningssystem som klistermärken eller annat. Han kan själv ha fått ge bort napparna och hittat på en historia om varför som stärker hans självförtoende osv Finns olika saker man kan göra och man får som sagt rida stormen ut. Vissa barn brukar vilja ha ett gosedjur att krama sen när de inte har napp
    han hade nappen på dagisvilan och till kvällen ... trodde inte de skulle bli såhär knepigt
  • Anonym

Alla barn är olika. Nappen är hans sätt att trösta sig och komma till ro för att kunna somna de är hans trygghet. Men fortsätt vara nära honom och prata med honom, läs sagor osv. Snart kommer han glömma nappen och hitta en annan trygghet. Frågat BVC vad dem har för idéer?

• Mammat3

Du skrev att ni slutade tvärt. Kan det inte bero på det då att han inte riktigt förstår varför han måste sluta och inte fick någon tid att smälta det hela?
    När min son slutade med napp var han också 3 år och jag valde att sätta upp ett datum då han skulle sluta och hade då 2 v på mig att få honom bekväm i idéen. Sen fick han en "belöning" för att han hade varit så duktig som gav bort sina nappar till bebisarna Kevin och Erik ;) tror att det underlättade för honom iallafall och han sov bättre än förväntat med..

• Anonym (napp till 4,5 år)

Vår son började också få överbett, han kunde inte bita ihop ordentligt. Han har dock endast haft nappen när han skulle sova sedan han var 2 år. Han skämdes själv för att han hade napp, ville inte att någon skulle veta det.

Min kompis hade ett samtal med honom där hon berättade om en sån hade napp tills hon var 5 och fick sneda tänder. Den kvällen kastade han sin napp i papperskorgen och sov utan den. Han är 4,5 år och detta var en månad sedan.

Han ropade på oss ett par gånger när han skulle sova och sa att det var svårt utan nappen. Men han ville inte ha den, han hade bestämt sig.

Vi var hos tandläkaren förra veckan och han har inte längre överbett och kan bita ihop ordentligt, det ordnade sig fort eftersom han endast hade haft den när han sov.

Han var helt enkelt inte mogen för att sluta med den innan, vissa kanske tycker att vi gjort fel som låtit honom ha den så länge. Men han fick inga men för det och slutade med den frivilligt.

• Anonym (napp)

Tack för era svar... Håller med om att de va dumt att sluta med den såhär, vi va borta på middag och jag hade ingen napp med mig ,de blev sent och han somna i vagnen utan nappen så då gjorde jag de beslutet att han får va utan napp nu... känner dock nu att han inte va redo/mogen men nu har de gått 1 vecka så att ge tillbaka den vore dumt.

• Anonym
    Anonym (napp) skrev 2011-04-28 21:06:34 följande:
    Tack för era svar... Håller med om att de va dumt att sluta med den såhär, vi va borta på middag och jag hade ingen napp med mig ,de blev sent och han somna i vagnen utan nappen så då gjorde jag de beslutet att han får va utan napp nu... känner dock nu att han inte va redo/mogen men nu har de gått 1 vecka så att ge tillbaka den vore dumt.
    Nej nej du ska INTE ge tillbaka den till en så stor unge! Kanske hade ni kunnat sköta det hela på ett mer pedagogiskt sätt, men en treåring behöver definitivt ingen napp och ska avvänjas omgående! Rastlösheten kommer att lägga sig.
  • Anonym (napp)
    Anonym skrev 2011-04-28 21:09:05 följande:
    Nej nej du ska INTE ge tillbaka den till en så stor unge! Kanske hade ni kunnat sköta det hela på ett mer pedagogiskt sätt, men en treåring behöver definitivt ingen napp och ska avvänjas omgående! Rastlösheten kommer att lägga sig.
    Ja jag har tänkt i 6månader att jag ska ta bort nappen men har dragit mig för de... har alltid tänkt att han ska få byta ut nappen mot en leksak i affären...men men,gjort e gjort.
  • Anonym

Rid ut stormen och om han är duktig så kan du ju belöna honom ändå även fast han inte gjorde valet att slänga napparna. Men prata med honom om de.

• Anonym (napp)
    Anonym skrev 2011-04-28 21:31:32 följande:
    Rid ut stormen och om han är duktig så kan du ju belöna honom ändå även fast han inte gjorde valet att slänga napparna. Men prata med honom om de.
    Jag är iaf jätte noga med att berömma honom och möta hans frustration varje dag,men bara fåtal ggr för annars kan det bli mer jobbigt, jag säger att han är dutkig och när han frågar efter nappen så säger jag texär det jobbigt utan nappen? men du är jätte duktig älskling mm.
  • Anonym

De är inte alltid lätt de där. :( Men han kommer över de snart. Lycka till.

• Mammat3

Håller med ovanstående om att inte börja igen.. Men du kanske kan testa och ge honom en liten belöning och säga att ankungarna blev så glada för napparna att dom ville att han skulle få det här.... Kanske gör honom lite stolt då :)

• Anonym (napp)
    Mammat3 skrev 2011-04-29 08:10:37 följande:
    Håller med ovanstående om att inte börja igen.. Men du kanske kan testa och ge honom en liten belöning och säga att ankungarna blev så glada för napparna att dom ville att han skulle få det här.... Kanske gör honom lite stolt då :)
    Bra idé
Svar på tråden Min son slutat med napp men nu kan han inte sova :-(