Börja jobba och fortsätta amma, funkar det?
Jag har en son på 3 månader och har precis börjat jobba igen. Bara 2 halvdagar i veckan, visserligen så jag är borta från sonen 5-7 timmar/gång. Pappan är givetvis hemma och ger flaska med urpumpad mjölk och/eller ersättning och det funkar kanon!
Men min fråga är nu: fungerar det i praktiken att fortsätta amma trots att man jobbar? Jag kommer att kunna pumpa ur ca 1-2 ggr/arbetspass (jobbar utomhus, så det är inte helt enkelt att bara gå undan och pumpa, utan jag måste ta det i samband med lunch och rast), men i dagsläget äter min son varannan timma (någon enstaka gång går det 2,5-3 timmar mellan amningarna) på dagtid (och 2 ggr på natten mellan 19.00 och 06.00).
Jag kommer alltså inte att kunna upprätthålla samma amningsfrekvens med pumpandet, då kommer det gå ca 3-4 timmar mellan pumpningarna. Jag har en bra pump (Philips Avent) och brukar få ur ungefär 150-200 ml/pumpning och brösten känns tömda (dock vet jag att det inte är lika effektivt som amning...). Jag frågade på BVC men fick bara luddiga svar, så jag frågar nu här:
Hur stor är risken att min mjölk börjar sina för att det går mer än 2 timmar mellan pumpningarna. Observera att det bara handlar om 2 dagar i veckan, och övriga dagar (samt tiden före och efter jobbet) ammar jag som vanligt.
Sedan min son började sova längre pass (7 timmar utan mat) så har brösten ställt in sig på att inte producera lika mycket mjölk på natten, men jag upplever fortfarande att jag har lika mycket mjölk dagtid. Förstår brösten att de ska producera mindre vissa tider?
Är det någon som har erfarenhet av att jobba och amma samtidigt?