• frökenelin

Börja jobba och fortsätta amma, funkar det?

Jag har en son på 3 månader och har precis börjat jobba igen. Bara 2 halvdagar i veckan, visserligen så jag är borta från sonen 5-7 timmar/gång. Pappan är givetvis hemma och ger flaska med urpumpad mjölk och/eller ersättning och det funkar kanon!

Men min fråga är nu: fungerar det i praktiken att fortsätta amma trots att man jobbar? Jag kommer att kunna pumpa ur ca 1-2 ggr/arbetspass (jobbar utomhus, så det är inte helt enkelt att bara gå undan och pumpa, utan jag måste ta det i samband med lunch och rast), men i dagsläget äter min son varannan timma (någon enstaka gång går det 2,5-3 timmar mellan amningarna) på dagtid (och 2 ggr på natten mellan 19.00 och 06.00).

Jag kommer alltså inte att kunna upprätthålla samma amningsfrekvens med pumpandet, då kommer det gå ca 3-4 timmar mellan pumpningarna. Jag har en bra pump (Philips Avent) och brukar få ur ungefär 150-200 ml/pumpning och brösten känns tömda (dock vet jag att det inte är lika effektivt som amning...). Jag frågade på BVC men fick bara luddiga svar, så jag frågar nu här:
    Hur stor är risken att min mjölk börjar sina för att det går mer än 2 timmar mellan pumpningarna. Observera att det bara handlar om 2 dagar i veckan, och övriga dagar (samt tiden före och efter jobbet) ammar jag som vanligt.

Sedan min son började sova längre pass (7 timmar utan mat) så har brösten ställt in sig på att inte producera lika mycket mjölk på natten, men jag upplever fortfarande att jag har lika mycket mjölk dagtid. Förstår brösten att de ska producera mindre vissa tider?

Är det någon som har erfarenhet av att jobba och amma samtidigt?

• Svar på tråden Börja jobba och fortsätta amma, funkar det?
  • Nadji

Jag började jobba halvtid när min son var 7 månader. Nu är han snart 15 månader, går på dagis 6 timmar per dag och ammar fortfarande. Jag handpumpar ibland men brösten har vant sig vid oregelbunden amning. Jag har aldrig använt bröstpump. Jag var borta från honom som mest 8 timmar.  Men jag vet inte hur det funkar när barnet bara är tre månader. Det är ju annorlunda när barnet är över halvåret och kan äta fast föda. Jag är ingen expert, men jag tror att så länge barnet ammar ordentligt innan och efter arbetspasset så borde det vara lugnt. Men du, ring till amningshjälpen och fråga! www.amningshjalpen.se

• 201201232

Jag tror att det kommer att gå utmärkt när det bara är två dagar i veckan. Men jag har också för mig att du har laglig rätt att gå och pumpa ur när du behöver och inte i samband med rast. Är inte helt säker på detta dock, men det finns lagar om amning och jobb så kolla upp det.

• morochmer

ja, det brukar gå bra. Men det bästa är om pappan kommer med barnet så ni kan amma. Du har rätt att amma/pumpa under arbetstid.

• karolina106

Min dotter är snart 8 månader och jag jobbar halvtid. Brösten vänjer sig vid oregelbunden amning. Hon ammar enstaka gånger på dagen och betydligt mera på natten.

• Tygtiiger

Jag jobbade 2½ dag i veckan från att min son var sex månader. Pumpade på jobbet minst en, ibland två ggr (du har för övrigt laglig rätt att amma/pumpa på jobbet men du får inte betalt, men du har rätt att ta extra rast om du behöver för att pumpa) och ammade på morgonen, kvällen och natten och naturligtvis de lediga dagarna. Tuttarna ställde in sig hyfsat snabbt och sonen var lika glad oavsett om han fick gröt av pappa eller bröstet av mig. Det jobbigaste var när jag INTE hann pumpa tillräckligt ofta och hade stora, ömma bröst

Om du ammar på natten är det väldigt liten risk att mjölken sinar.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Blgebo

Jag började jobba när dottern var 3,5 månad, 80% jobbade jag, sedan tillkom ju tiden det tog till coh från jobbet, så jag var borta rätt mkt.
    Ammade innan jag åkte, pumpade minst två ggr/arbestpass, och ammade direkt när jag kom hem. Sambon gav den urpumpade mjölken med flaska dagen efter. Ammade mycket nattetid också.

• frökenelin

Tack för svaren! Som det är i dagsläget (och har varit i princip sedan han föddes) så matas han 2-3 ggr mellan klockan 19.00 och 06.00, så nattamningen lär fortsätta ett tag då han inte visar några tecken på att vilja sova hela nätter

Det där med att man har laglig rätt att gå iväg och pumpa lät intressant. Finns det någon lagtext eller liknande som man kan styrka detta med inför chefen?

• Blgebo
    frökenelin skrev 2011-05-05 20:35:58 följande:
    Tack för svaren! Som det är i dagsläget (och har varit i princip sedan han föddes) så matas han 2-3 ggr mellan klockan 19.00 och 06.00, så nattamningen lär fortsätta ett tag då han inte visar några tecken på att vilja sova hela nätter

Det där med att man har laglig rätt att gå iväg och pumpa lät intressant. Finns det någon lagtext eller liknande som man kan styrka detta med inför chefen?
    Det står i föräldraledighetslagen.
    Vissa arbetsgivare låter en amma på betald arbetstid, andra inte.
Svar på tråden Börja jobba och fortsätta amma, funkar det?