• Plutts mamma

Katt som protesterar mot ny familjemedlem!

Har en syster som fått bebis och deras ena katt har protesterat sen bebisen kom genom att inte gå på lådan.
    Katten är 7 år och har aldrig gillat barn, gått och gömt sig och varit rädd och strykt förbi när han varit tvungen. Han har aldrig haft problem att gå på låda tidigare...

Har letat lite snabbt på nätet vad man kan göra för att katten ska sluta med sitt nya beteende och börja använda lådan igen men inte hittat nåt...
    Är det någon som vet vad man kan göra???
    Kan Feliway vara något tror ni? Något annat???

• Svar på tråden Katt som protesterar mot ny familjemedlem!
  • Sephrenia

Jag tror på Feliway men det kanske inte alls funkar men det är värt att testa.

• IceJossan

Feliway, absolut. Och/eller fodertillskottet Zylkéne. Detta kan hälpa katten att acceptera den nya familjemedlemmen.

Men jag skulle inte lita på att det fungerar. Det kan göra det, och vi får hoppas att det fungerar. Men jag skulle försöka hitta ett annat hem till kissen eftersom bebisen "tyvärr" inte går att omplacera på samma sätt. Vill de ha en kisse ändå kan de adoptera en från ett katthem, en katt som man vet trivs bra med barn.

Detta kan låta känslokallt, men det kan vara för kattens skull. Och för familjens eftersom de antagligen inte vill ha en kisse som protestkissar. Men framförallt för kattens skull eftersom den uppenbarligen inte trivs.

• Plutts mamma

Tack för svar!
    Inte alltid det går att vänja katter alltså vid nya familjemedlemmar...

De har annonser ute på katten sen ett tag tillbaka och idag sätter jag upp lapp på min rätt stora arbetsplats och hoppas han kan komma till ett nytt hem.
    Nej, inte lika lätt att omplacera liten bebis!

De har två katter och en hund utöver denna misse, tror det räcker, tack för tipset ändå!

• IceJossan

Ett hett tips när det gäller annonsering är att skriva en stor och tydlig rubrik, ha en bild där katten verkligen framhävs vackert, ha en positiv text där man verkligen berättar på vilket sätt just denna kisse är världens bästa. Kort men väldigt omfattande text. Och till sist: Det kan vara mycket olämpligt att skriva att katten kissar inne och därför behöver nytt hem - då tar folk gärna avstånd... Skriv istället just hur synd det är om honom för att han inte trivs med bebisen, att han förtjänar det bästa och att det är bråttom för att han mår så dåligt av bebisens närvaro.

Alltså: Stor tydlig rubrik, en varmt positiv text, en hjärtskärande rad om varför katten måste flytta, samt fina bilder.

Lycka till.

• IceJossan

Jag kan dra ett par exempel:

Vanligt på annonser/lappar:

Hankatt 7 år gammal. Måste få nytt hem omgående pga att han kissar inne efter att vi fått barn. Kelig. Ring 07X-XXXXXXX.

Detta exempel rekomenderar jag, så att folk får ut så mycket info som möjligt:

Go hankatt i sina bästa år!

Här har vi den perfekta kissen! Sällskaplig och trevlig grabb på 7 unga år, lagom lugn men ändå busig. Han är en riktig liten kelgris som gärna sällskapar i soffan och som är en  flitig sängvärmare. Van innekatt. Trivs med andra katter och hundar, men vill ha ett barnfritt hem. Passar perfekt för den som har ett lugnt hem med andra snälla djur.

Stackarn mår mycket dåligt av att vi fått barn, han behöver flytta snarast för att få må bra igen!

Kan du ge honom en riktigt gott hem? Kontakta oss så berättar vi mer!

(telefonnummerlappar på tvärsan på rad)

• Sephrenia
    IceJossan skrev 2011-04-29 09:30:12 följande:

Detta exempel rekomenderar jag, så att folk får ut så mycket info som möjligt:

Go hankatt i sina bästa år!

Här har vi den perfekta kissen! Sällskaplig och trevlig grabb på 7 unga år, lagom lugn men ändå busig. Han är en riktig liten kelgris som gärna sällskapar i soffan och som är en  flitig sängvärmare. Van innekatt. Trivs med andra katter och hundar, men vill ha ett barnfritt hem. Passar perfekt för den som har ett lugnt hem med andra snälla djur.

Stackarn mår mycket dåligt av att vi fått barn, han behöver flytta snarast för att få må bra igen!

Kan du ge honom en riktigt gott hem? Kontakta oss så berättar vi mer!

(telefonnummerlappar på tvärsan på rad)

Detta är att föredra!
  • Plutts mamma

Ja men precis, en bra annons!
    Jag vet inte hur min syster har skrivit men min lapp jag satte upp lockade iaf två stycken intresserade till sig! =)
    Så förhoppningsvis får lilla missen snart är ett hem där han kommer trivas bättre! Bara lite till som ska kollas med den ena intresserade!

Tack så mycket för dina jämförelser av annonser IceJossan!

Önskar en trevlig helg! =)

Svar på tråden Katt som protesterar mot ny familjemedlem!