• Zharlotte

När jag gapar "hakar nåntig ur"

När jag gapar så "hoppar" nånting ur vid min högra käke. Detta har jag  börjat märka nu de senaste två veckorna. Hur kan något komma så plötsligt?
    Och vad skall jag göra? Vänta och se om det fortsätter eller gå till en tandläkare eller nåt?

• Svar på tråden När jag gapar "hakar nåntig ur"
  • h80

precis så är det för mig också. O har varit de senaste 15 åren ungefär. Jag frågade tandläkaren sist jag var där o hon sa att det troligtvis var en inflammation i käken o att det hängde ihop med att jag gnisslar tänder på nätterna. Inget farligt, men om jag tyckte det var besvärande så kunde jag äta inflammationshämmande. Jag har dock vant mig vid det

• fruchti1

detta har många (även jag) och är helt ofarligt. Anledningen är att bänderna är lite mer "lösa" och när man tuggar, gapar eller använder musklerna i munnen lite mer så får käkbenen lite mer plats att röra sig, men det är inget att oroa sig för.

• Karolinan01
    Zharlotte skrev 2011-04-28 22:43:40 följande:
    När jag gapar så "hoppar" nånting ur vid min högra käke. Detta har jag  börjat märka nu de senaste två veckorna. Hur kan något komma så plötsligt?
    Och vad skall jag göra? Vänta och se om det fortsätter eller gå till en tandläkare eller nåt?
    Jag hade likadana symptom för några år sedan, någon slags förskjutning av käken. Jag skulle eventuellt få skena men käken gick tillbaka självmant. Tandläkaren trodde att det berodde på stress (att jag pressade mina käkar samman i sömnen).
  • Runawaybride

Hoppar ur? Det låter ju jätteobehagligt. Vaddå, hoppar käken ur led? Är det inte bara att du är spänd och så klickar det liksom till när du gapar? Du kanske kan massera bort det, om det bara är musklerna som är lite kocko? Min kompis kan råka ut för att käkarna låser sig ibland.

Är det verkligen nåt som hoppar ur inne i munnen så är det nog bra att gå till tandläkaren, om inte annat så för att det är så obehagligt med grejer i den regionen som man inte vet vad det beror på.

Lycka till!

• Suck och suck

Det är därför det finns käkövningsgymnastik. Man joggar med käken, bänder den hit, bänder den dit (=stretchar), man gapar stort ett antal gånger, man kör mottryck då man gapar. Gymnastik åt käkarna. Bra det mot knack i käken.

• zygoma girl

Knäpper det till eller hoppar käken ur led så du måste trycka tillbaka den?

Om det knäpper till så är det käkledsdisken som ligger fel - det är inte mycket att göra åt. Om det gör ont så kontakta din tandläkare för undersökning, det finns bettskena, rörelseträning, kortisoninjektioner etc etc för att lindra besvären.

Om käken hoppar ur led ska du kontakta tandläkare och ev få remiss till bettfysiolog. Framför allt ska du undvika rörelser där käken riskerar att hoppa ur led tex inte gäspa stort.

C Tympani, leg tandläkare

Svar på tråden När jag gapar "hakar nåntig ur"