• Ensamvandrare

Lyxfällan och verkligheten?

Har just kollat igenom kvällens ocg några tidigare säsonger av Lyxfällan på TV3 Play. Har missat denna serie innan och är minst sagt i chock just nu. Hur fasen kan man leva lyxliv utan inomkost eller bränna penmgar på bilar då man har barn?

Utan att verka dum nu. ÄR det verkligen så här illa i många hem? Självklart är detta vinklat men hur ser det ut i det stora? Har ni några erfarenheter av att detta verkligen stämmer?

Med andra ord? Är det vanligare än man tror att många har svårt att sköta sin ekonomi?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-28 23:59
    "bränna pengar på bilar då man har barn och knappt kan sätta mat på bordet" skulle det stå :)

• Svar på tråden Lyxfällan och verkligheten?
  • Anova

Jag tror att det i många fall handlar om psykisk sjukdom, t.ex. depression. Räkningar innebär ångest, och det försöker man i största mån undvika (man öppnar inte posten t.ex.), och i och med att man konsumerar så ser ingen hur dåligt man egentligen mår (och man försöker lura sig själv).

Sen finns det ju en del smartskallar som helt enkelt saknar en "normal ekonomisk begåvning". En person jag umgicks väldigt mycket med för 10-12 år sedan var med i Lyxfällan för några säsonger sedan. Jag tycker att de fångat hennes personligthet exakt.

• Kimona

Jag blir också chockad över hur många puckon det finns där ute och blir faktiskt arg när det mest är just puckon som får hjälp och dessutom present för att de "varit så duktiga"...

Samma som det där jävla "jobbjägarna" eller vad det heter. Bara lata idioter som får hjälp i TV

• sallybuse

Jag brukar titta på de tv programmet jag med och blir lika förvånad varje gång.Vilka människor som finns där.Inte klokt att man kan vara så nojig o bara göra av med sina pengar på en massa skit.Och ta lån efter lån på sms.Jag hade skämts om jag hade varit med.Jag hade inte vågat visa mig ute.Sen ovan på allt så får dom en present.Dom skulle haft en bra smäll i stället så dom lär sig att veta hut.Nu sist jag tittade på nätet då fick dom en resa till Island o sur blev jag.Kunde ju nästan vara värt att vara med om man får en sån resa.

• sallybuse
    Kimona skrev 2011-04-28 23:59:20 följande:
    Jag blir också chockad över hur många puckon det finns där ute och blir faktiskt arg när det mest är just puckon som får hjälp och dessutom present för att de "varit så duktiga"...

Samma som det där jävla "jobbjägarna" eller vad det heter. Bara lata idioter som får hjälp i TV
    Så sant så sant.Tycker samma sak
  • Ensamvandrare

Jag försöker själv att inte vara fördomsfull och går inte med på snacket om en del människotyper. Men efter att ha hoppat några år tillbaka och sett ett avsnitt från 2008 skakar jag bara på skallen. I avsnittet förekom ett par, hon hade fyra barn sen innan med tre olika män och tillsammans hade dom en dotter som heter Nova (gissar att Aliziah redan var upptaget av någit syskon, typ) En av hans styvbarn heter dessutom Kevin.

Mannen kallar frun för gumman, dottern för jäntan, sonen grabben och huset för kåken. Det är tribaltatueringar, vargmotiv på tröjor och torshammare runt halsen, skräpsmycken på avbetalning samt James Hetfield-mustach.

Mao, det enda som fattas är Eddie Meduza i högtalarna... :-/

Är det skådisar som ställer upp, fördomsmetern slog liksom i topp efter 3-4 minuter.

• moohl

Jag tycker det är lika roligt/tragiskt varje gång de tar fram budgettavlan (eller vad den kallas för) och varje gång blir den/de som är med lika förvånade över att de spenderar SÅ mycket pengar. Och att de går back SÅ mycket varje månad.
    Kunde de inte räknat ut det själva innan de anmälde sig till programmet?!!

• Ensamvandrare
    moohl skrev 2011-04-29 00:09:29 följande:
    Jag tycker det är lika roligt/tragiskt varje gång de tar fram budgettavlan (eller vad den kallas för) och varje gång blir den/de som är med lika förvånade över att de spenderar SÅ mycket pengar. Och att de går back SÅ mycket varje månad.
    Kunde de inte räknat ut det själva innan de anmälde sig till programmet?!!
    Stod det i manus?
  • jassikan

Undrar vilken arbetsgivare som betalar 2250:- för en arbetsdag av den typen av arbete, efter skatt ?! De i dag skulle ju få 4500:- efter skatt för en dags arbete (2 personer).
    A-kassan brukar ju säga att man i snitt jobbar 22 dagar. Det skulle alltså innebära en månadsinkomst före skatt på 49500:- för en person. Nu har jag ingen aning om vad man tjänar om man jobbar med sortering av skrot, men jag har svårt att tro att de har en månadslön före skatt på 85400:-. Det ger en skatt på 42% enl. skattetabell 30 = 85400-35868 = 49532:- efter skatt.

Tycker att det var ett dåligt exempel för att visa henne att man måste jobba för att få pengar.

Och tror inte heller att de övriga anställda blev så lyckliga över att få veta vad de tjänade på den korta tiden.

• Jesper f
    jassikan skrev 2011-04-29 00:40:26 följande:
    Undrar vilken arbetsgivare som betalar 2250:- för en arbetsdag av den typen av arbete, efter skatt ?! De i dag skulle ju få 4500:- efter skatt för en dags arbete (2 personer).
    A-kassan brukar ju säga att man i snitt jobbar 22 dagar. Det skulle alltså innebära en månadsinkomst före skatt på 49500:- för en person. Nu har jag ingen aning om vad man tjänar om man jobbar med sortering av skrot, men jag har svårt att tro att de har en månadslön före skatt på 85400:-. Det ger en skatt på 42% enl. skattetabell 30 = 85400-35868 = 49532:- efter skatt.

Tycker att det var ett dåligt exempel för att visa henne att man måste jobba för att få pengar.

Och tror inte heller att de övriga anställda blev så lyckliga över att få veta vad de tjänade på den korta tiden.
    Om du tänker på kvällens avsnitt? Njäej, hon är knappast fattig, med tanke på vilken mor och far hon har.. Ännu värre är att hon har ju fortsatt precis likadant eftre programmet. Inte nån skilknad i överhuvudtaget. Dessutom så "puckad" så hon lägger ut det på sin blogg också. Var rent "b-kändisskap" man var ute efter, inget annat.
Svar på tråden Lyxfällan och verkligheten?