• Anonym

Grupp b streptokocker

Hej

Jag har en fråga om gbs. Jag är inte gravid (har en son på 10 mån) men har under flera veckor kännt en värk i sidan och nedre delen av magen. Har sökt läkare för besvären flera gånger men utan att de kunnat se något. Vid ett tillfälle kändes besvären mer och det sved lite när jag kissade. Det gjorde inte alls så ont som jag är van vid vid uvi men lämnade en odling. Jag befann mig vid tillfället i usa och odlingen visadepå gbs, läkaren menade att jag hade en uvi och gav mig antibiotika. Besvären försvann,nu undrar jag om det är en gbs infektion jag burit på hela tiden och gett mig magvärk. I usa är de mycket mer frikostiga med antibiotika än i sverige och behandlar typ alla fynd vid odling. Vad jag förstår så behandlas bara gbs under graviditet i Sverige, stämmer det? 

• Svar på tråden Grupp b streptokocker
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! 

GBS (grupp B streptokocker) är bakterier som kan finnas på flera ställen i kroppen, ofta i tarmen. Kvinnor kan ha GBS i vagina utan att det orsakar någon infektion eller ger några symtom. Ca 30 %, av alla kvinnor är bärare av GBS i vagina och/eller tarm. Ibland leder detta till urinvägsinfektion hos kvinnan. GBS finns huvudsakligen i tarmfloran. Bakterien kan överföras från tarmen till vagina hos kvinnan. Både kvinnor och män kan ha GBS och överföring kan ske sexuellt. Det finns inga stöd för att behandla en kvinna som är symptomfri och har GBS i vagina eller tarm då detta inte eliminerar bakterien.GBS behandlas annars med antibiotika, i regel vanligt penicillin. Infektionen kan behandlas, men det kan vara svårt att få bort bakterien hos personer som är bärare utan att visa symtom. Därför behandlar man bara när man  har symtom av infektionen, eller vid förlossning om urinodling har visat GBS. Om du bli med barn igen kan det vara bra om du berättar att du haft GBS tidigare så man kan odla dig igen då överföring till bebisen vid förlossningen innebär en risk för barnet.

/Alek

Svar på tråden Grupp b streptokocker