• Anonym

    Navel som stinker!!?

    Min navel stinker jätte illa, jag har en väldigt djup navel. Ibland finns det en äcklig sörja där inne och det är ju den som luktar så förbannat illa, jag försöker tvätta min navel varje gång jag duschar och om den luktar illa så duschar jag ju självklart. Men den är ju som sagt så himla djup att jag kommer aldrig in längst in o tvätta?! 

    Har någon samma problem eller något bra råd om hur i attsiken jag ska göra!?  


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 08:36
    Någon??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 08:39
    usch vill verkligen inte ha det så här längre
  • Svar på tråden Navel som stinker!!?
  • Philippa

    Kan vara en fistel.... ring din vårdcentral så en läkare får kika på dig.

  • Occam

    Har sett några sådana här trådar förut, en möjlig förklaring är denna:


    "I moderlivet går navelsträngen från moderkakan till barnet, och därigenom får barnet sin näring. I samband med födelsen klipps denna sträng av, och då ska resterna skrumpna. Ibland händer det att man får en gång, eller fistel, kvar, och då kan man få de problem du beskriver.
    I första hand kan du prova att rengöra då och då, med t ex klorhexidinlösning. Försök spola så djupt det går, med t ex en öronspolningsblåsa (finns på apotek). Hjälper inte detta bör du prata med din distriktsläkare, för remiss till kirurg. Eventuellt kan man lokalbehandla med ett retande ämne som får gången att torka ihop, eller sluta den kirurgiskt."

    Källa: http://www.nll.se/webb/Primarvard/Stab/Doktorn-svarar/Navel/

    Men, precis som någon redan skrivit - ta frågan till vårdcentral, om dina problem är så stora borde du ju kunna få behandling, oavsett om orsaken är denna eller någon annan ...
  • Anonym (......)

    Eller så är det så enkelt att du har fått svamp. Inte alls ovanligt. Köp Pevaryl receptfritt på nätet. (det är vad de kommer att råda till på vårdcentralen också). Tvätta bara med vatten och se till att du torkar ordentligt torrt.

  • lokisse
    Anonym (......) skrev 2011-04-29 09:05:33 följande:
    Eller så är det så enkelt att du har fått svamp. Inte alls ovanligt. Köp Pevaryl receptfritt på nätet. (det är vad de kommer att råda till på vårdcentralen också). Tvätta bara med vatten och se till att du torkar ordentligt torrt.
    och att du är noga med att inte fa schampo odl i den
    Nej det tror jag inte!
  • Anonym (......)
    Anonym (......) skrev 2011-04-29 09:05:33 följande:
    Eller så är det så enkelt att du har fått svamp. Inte alls ovanligt. Köp Pevaryl receptfritt på nätet. (det är vad de kommer att råda till på vårdcentralen också). Tvätta bara med vatten och se till att du torkar ordentligt torrt.
    Inte på nätet utan på APOTEKET så klart
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (......) skrev 2011-04-29 09:05:33 följande:
    Eller så är det så enkelt att du har fått svamp. Inte alls ovanligt. Köp Pevaryl receptfritt på nätet. (det är vad de kommer att råda till på vårdcentralen också). Tvätta bara med vatten och se till att du torkar ordentligt torrt.
    Varför på nätet? Det är väl enklare att gå till närmasta Apotek (troligtvis billigare också)?
  • Anonym (......)
    Anonym (Wildrat) skrev 2011-04-29 09:08:27 följande:
    Varför på nätet? Det är väl enklare att gå till närmasta Apotek (troligtvis billigare också)?
    Det håller jag absolut med om..........
  • Anonym (jag med.)

    Jag har haft problem med att det kommer gul gegga ur naveln ich svider ibland i snart 10 år. Men för mig började det efter en operation då de gjorde ett snitt i naveln och sen sydde ihop den tokigt(enligt mig).


    Enligt läkarna är den perfekt( jo, tjena)... Lider mycket av det här men får ingen hjälp av sjukvården, har provat många, många gånger.
    Det blir värre om jag har höga byxor som går över naveln, så jag försöker klä mig rätt för min navel, och hur sjukt låter inte det???

  • Anonym
    Anonym (jag med.) skrev 2011-04-29 09:11:53 följande:

    Jag har haft problem med att det kommer gul gegga ur naveln ich svider ibland i snart 10 år. Men för mig började det efter en operation då de gjorde ett snitt i naveln och sen sydde ihop den tokigt(enligt mig).


    Enligt läkarna är den perfekt( jo, tjena)... Lider mycket av det här men får ingen hjälp av sjukvården, har provat många, många gånger.
    Det blir värre om jag har höga byxor som går över naveln, så jag försöker klä mig rätt för min navel, och hur sjukt låter inte det???


    oj ah det låter ju inge kul att hela livet ska baseras på sin navel.. 
  • Anonym
    MajaVira skrev 2011-04-29 08:42:20 följande:
    Har du testat att tvätta med en tops? Då kommer du åt bättre.
    ja jag har testat med tops också, det fungerar inte så värst bra med det tyvärr 
  • Anonym (jag med.)
    Anonym skrev 2011-04-29 09:22:51 följande:
    oj ah det låter ju inge kul att hela livet ska baseras på sin navel.. 
    Nej, det är jättejobbigt, men jag har sökt flera gånger och får ingen hjälp... Jag försöker gå ner i vikt och hoppas det hjälper, men problemet uppstod när jag var smal, och efter operationen... Det ser ut som om de sydde ihop den jättemycket
  • Anonym (......)
    CeciliaB skrev 2011-04-29 09:13:12 följande:
    Tvätta med koksalt och smörj inte in med någon salva innan du vet vad de är!
    Att söka sjukvård utan att ha testat receptfria alternativ för en illa luktande navel tycker jag r ganska onödigt. Pevaryl är inte farligt och chansen att det är svamp är betydligt större än att det är en fistel.
  • CeciliaB

    Chansen att de skulle vara svamp känns för mig ganska liten om TS sökt hjälp i 10 år för detta?!? Skulle vc inte upptäcka detta?!?

  • Anonym (......)
    CeciliaB skrev 2011-04-30 01:52:23 följande:
    Chansen att de skulle vara svamp känns för mig ganska liten om TS sökt hjälp i 10 år för detta?!? Skulle vc inte upptäcka detta?!?
    Läs igen. Det ör inte TS som haft besvär i 10 år.
  • Anonym (aha)

    jaså är det en fistel jag har.... min navel är nämligen också djup och gräver man i den stinker det! har aldrig fattat vad det är!

  • Älsklingsmoster

    Jag har precis så ibland. Jag har gått ner mkt i vikt vilket har lett till att huden ligger tätt över själva naveln. Det gör att jag ibland får svamp, speciellt om jag haft åtsittande kläder på mig.
    Jag tvättar då rent med tops, smörjer med Pevaryl och sätter en liten bomullstuss för för att det inte ska kladda ner kläderna. Så gör jag i 2-3 dagar sen är det borta!

Svar på tråden Navel som stinker!!?