• Sven Erik Johansson

    Är det rätt att äta djur?

    Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

    Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

    Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

    Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

    Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • I Blackrose I

    Ja, alltid.

    Vad du personligen tycker om saken och hur du personligen väljer att tolka Bibeln är verkligen helt irrelevant Sven. Det står ingenstans i Bibeln att man inte ska äta kött sen om några vill känna sig speciella och startat en sekt är en annan diskussion.


    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • vetvadjagvill

    när jag ser sånt här

    ">



    och sånt här

    ">



    så utan att häröra till vilken religion det tillhör så föredar jag vegetarisk kost.

    för er som tittar på videoklippen ska jag varna starkt för den första länken.

    jag har valt en kost med så lite kött som möjlgt och jag köper endast svenskt kött då jag köper det och det ska vara kravmärkt.

    Dock så äter jag mestadels vegetariskt kost.

    Jag anser att främsta anledningen till att inte äta kött är att dels så är vegetariskt oftast godare men vi kan nte föda uppdjur och döda dem på ett plågsamt sätt.

    Det är inte slakt det är mord.

    Slakt är snabb, smartfritt avslut på ett djur som levt ett bra liv utan misshandel eller plåga.

    så jag svarar att jag äter kött men bara om kraven  uppfylls.. vilket jag hoppas att myndigheterna i sverige har kontroll på. I alla fall det som är kravmärkt.

    Sen anser jag att tolka en gud som är 2000 år om hur man ska göra saker när det finns humanare sätt att göra saker på, om man tror at denna gud inte vill att man ska utvecklas framåt i tiden måste det vara något fel.
    synen på kvinnan liksom slakten på djurmåste ju ändras.
    Men då är vi inne på religionen för mycket och inte på köttet i sig.

  • I Blackrose I
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/danska-grisar-misshandlas-svart

    "Danska bönder och transportörer slår grisarna med hårda plaströr så att djuren i värsta fall får skador långt in i musklerna. Slagen utdelas för att grisarna ska gå fortare, in i lastbilarna och sedan vidare till slakt. Snabba grisar sänker den samlade transportkostnaden.
    I Danmark hålls var fjärde sugga inspärrad i en bur hela sitt liv – en bur så trång att djuren inte kan vända sig om. Helt lagligt i Danmark, men konsekvenserna är sår och varfyllda bölder efter skavning från burarna. Och detta får emellertid inte förekomma heller i Danmark. Ändå drabbar just det var femte dansk sugga, rapporterar Ekot.
    Uppåt nio av tio danska grisar lider av skador på magsäcken. Skadorna skulle minska om grisarna fick halm att tugga på, men trots att lagen kräver att grisarna ska få halm eller strö tillhandahåller långt ifrån alla bönder sina djur detta.
    Många grisar ("alla", enligt de utsända) har svansarna avklippta. Att rutinmässigt klippa av svansarna strider mot lagen. Ändå kuperas enligt EU:s livsmedelsmyndighet 99 procent av de danska grisarna."


    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • vetvadjagvill
    I Blackrose I skrev 2011-04-29 09:35:13 följande:
    www.dn.se/nyheter/varlden/danska-grisar-missh...

    "Danska bönder och transportörer slår grisarna med hårda plaströr så att djuren i värsta fall får skador långt in i musklerna. Slagen utdelas för att grisarna ska gå fortare, in i lastbilarna och sedan vidare till slakt. Snabba grisar sänker den samlade transportkostnaden.
    I Danmark hålls var fjärde sugga inspärrad i en bur hela sitt liv – en bur så trång att djuren inte kan vända sig om. Helt lagligt i Danmark, men konsekvenserna är sår och varfyllda bölder efter skavning från burarna. Och detta får emellertid inte förekomma heller i Danmark. Ändå drabbar just det var femte dansk sugga, rapporterar Ekot.
    Uppåt nio av tio danska grisar lider av skador på magsäcken. Skadorna skulle minska om grisarna fick halm att tugga på, men trots att lagen kräver att grisarna ska få halm eller strö tillhandahåller långt ifrån alla bönder sina djur detta.
    Många grisar ("alla", enligt de utsända) har svansarna avklippta. Att rutinmässigt klippa av svansarna strider mot lagen. Ändå kuperas enligt EU:s livsmedelsmyndighet 99 procent av de danska grisarna."


    det är därför man ska äta svenskt kravmärkt
  • I Blackrose I
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/27-5-09-var-femte-gris-far-svara-skador_2956753.svd

    "Bo Algers är professor vid Sveriges lantbruksuniversitet , SLU, och expert på svinproduktion. Han pekar på att 20 procent av de svenska grisarna har så allvarliga skador som upptäcks vid slakt att de får anmärkning.
     I många fall är för lite strö på golvet en kraftigt bidragande orsak. Man ser det till exempel på kultingar som får djupa sår av betonggolvet på framknäna då de ska dia.
    Samma typ av skador som rapporteras i Danmark är vanliga även i Sverige, exempelvis lunginflammation och andra skador i luftrören, bölder, djupa bogsår, svansbitning och skador på ben och klövar."


    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • vetvadjagvill
    I Blackrose I skrev 2011-04-29 09:39:20 följande:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/27-5-09-var-femte-...

    "Bo Algers är professor vid Sveriges lantbruksuniversitet , SLU, och expert på svinproduktion. Han pekar på att 20 procent av de svenska grisarna har så allvarliga skador som upptäcks vid slakt att de får anmärkning.
     I många fall är för lite strö på golvet en kraftigt bidragande orsak. Man ser det till exempel på kultingar som får djupa sår av betonggolvet på framknäna då de ska dia.
    Samma typ av skador som rapporteras i Danmark är vanliga även i Sverige, exempelvis lunginflammation och andra skador i luftrören, bölder, djupa bogsår, svansbitning och skador på ben och klövar."


    kravmärkta kött kommer från djur som får vara ute året om

    http://www.kravmärkt.se/krav_gris.php

    KRAV Kravmärkt Gris / Svin


    Ekologiska grisar som uppföds med KRAVs regler har det mycket bättre än så kallade konventionella grisar! För det första får de ekologiskt foder, vilket är mycket hälsosammare än annat foder, som kan vara gjort av nästan vad som helst som du och jag aldrig skulle vilja äta. Ekologiska Kravmärkta grisar får naturlig mat som de tycker om.


    Kravmärkta grisar får vara ute året runt! Ekologiska grisar skall alltid kunna böka i jorden, få beta gräs på sommaren och få svalka sig i ett härligt gyttjebad! Ekologiska Kravmärkta grisar skall ha fri tllgång till hö och annat grovfoder och ekogrisens ungar skall få vara hos sin mamma minst 7 veckor


  • Raskask

    Ja, jag tycker att det är ok.

    Djurhållningen är dock ofta riktigt usel, och svenska djur har det naturligtvis inte speciellt mycket bättre än djur på andra ställen i världen. Den som tror annat har nog varken besökt en grisfarm, en kycklingfabrilk eller ett slakteri.

    Nu finns inte så många alternativ till storskalig djuruppfödning och storskalig slakt, om det inte är så att en väldigt massa människor är villiga att flytta ut på landet och börja bedriva småskaliga alternativ vilket jag tror är helt orealistiskt. Orealistiskt är det också ekonomiskt skulle jag tro inte minst med tanke på att väldigt många tycker att ett kilopris på kött som ger en daglig matkostnad på över en hundring eller så är ohyggligt dyrt och slösaktigt (den inställningen har jag iofs inte träffat någon som har irl, däremot ofta läst om här på fl där familjer på fyra klarar hushållet inklusive allt på sisådär ett par tusen i månaden och är mycket stolta över det).

  • I Blackrose I
    vetvadjagvill skrev 2011-04-29 09:41:46 följande:
    kravmärkta kött kommer från djur som får vara ute året om
    www.kravmärkt.se/krav_gris.php Kravmärkt Gris / SvinEkologiska grisar som uppföds med KRAVs regler har det mycket bättre än så kallade konventionella grisar! För det första får de ekologiskt foder, vilket är mycket hälsosammare än annat foder, som kan vara gjort av nästan vad som helst som du och jag aldrig skulle vilja äta. Ekologiska Kravmärkta grisar får naturlig mat som de tycker om.Kravmärkta grisar får vara ute året runt! Ekologiska grisar skall alltid kunna böka i jorden, få beta gräs på sommaren ochfå svalka sig i ett härligt gyttjebad! Ekologiska Kravmärkta grisar skall ha fri tllgång till hö och annat grovfoder och ekogrisens ungar skall få vara hos sin mamma minst 7 veckorKRAV
    Mmm, som om alla köper KRAV-märkt kött.
    Det är OMÖJLIGT att vara ute året runt i Sverige. Det går inte. Hur skulle det gå till?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Raskask
    I Blackrose I skrev 2011-04-29 09:45:12 följande:
    Mmm, som om alla köper KRAV-märkt kött.
    Det är OMÖJLIGT att vara ute året runt i Sverige. Det går inte. Hur skulle det gå till?
    Grisar klarar lösdrift långt upp i landet året om. Jag har jobbat på en gård i nedre Norrland för många år sedan där grisarna hade ett uppvärmt krypin (som en stor hundkoja ungefär), men istället valde att bygga sig bon av halm utomhus som de helt finurligt till och med gjorde en liten dörr till när de gick in i sitt bo). Grisarna, helt vanliga pigghamgrisar, fick en vinterpäls som gjorde att de såg ut som vildsvin. Nu är iofs den delen av landet jag jobbat i inte längst upp i landet, men i alla andra sammanhang brukar man ju anpassa sin produktion efter förutsättningarna så just grisproduktion behöver man ju inte bedriva vid riksgränsen.
  • I Blackrose I

    ">



    TA gärna och se HELA klippet.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?