• SunnyBunny

Fler som har små barn som går/skriker/pratar i sömnen?

Bara 2 veckor tillbaka har min dotter på 3 år börjat gör konstiga saker i sömnen. Hon kan plötsligt skrika rakt ut, sätta sig upp fortfarande sovande och gråta eller skrika mamma. Jag sitter då brevid henne och väntar ut det tills hon lägger sig igen. Hon går även omkring i lägenheten i sömnen. Hittar henne ibland i hörnet av vardagsrummet i mörkret där hon står och sover. Ibland kan jag vakna med ett ryck för hon har ramlat mot soffan eller nåt annat. Det är verkligen otäckt.

Vad kan det här bero på? Vi ska snart flytta till hus med olika våningsplan så det gör ju allt mycket jobbigare med tanke på trappor osv..

• Svar på tråden Fler som har små barn som går/skriker/pratar i sömnen?
  • lokisse

finns det barn som inte gör sa?

Nej det tror jag inte!
  • SunnyBunny
    lokisse skrev 2011-04-29 10:02:52 följande:
    finns det barn som inte gör sa?
    Ingen i min omgivning har barn som gör så här? Trodde det var ovanligt, men då hade jag kanske fel. Som sagt för oss börja det för 2 veckor sen så inget vi haft och göra med förr.
  • Röd ros

Så har båda våra gjort, barn nr två har sin period nu. Båda har varit på väg att klä på sig och försökt öppna ytterdörren..riktigt otäckt...

Stolt mamma till Tindra 8, Leah 5 och Lex född 110220
  • SunnyBunny
    Röd ros skrev 2011-04-29 10:04:35 följande:
    Så har båda våra gjort, barn nr två har sin period nu. Båda har varit på väg att klä på sig och försökt öppna ytterdörren..riktigt otäckt...
    Ja det är otäckt! Men jätte skönt och höra att det är fler barn som gör så här. Som vuxen om man börjar gå i sömnen mycket och prata osv brukar det ju vara att man är orolig och mår dåligt på nåt sätt så jag var lite fundersam vad min dotter går igenom just nu då vi har lite rörigt hemma med lägenhetsförsäljning,renovering och flytt på en gång.

Jag har nu satt extra lås på tex balkongdörren då vi bor högst upp och jag legat sömnlös och varit orolig att hon får upp säkerhets spärren då hon lyckats förr med det!
  • augustisten

En dagiskompis till mig gick hem till sin bästa kompis i sömnen när han var fem år... ca 500m och över en ganska trafikerad väg. Han ringde på dörren vid elva på kvällen och stod utanför i pyamas, barfota och med sömngångarblick när kompisens mamma öppnade (och det var ju tur att hon gjorde det).

Min egen unge har också haft peroder av och till. Läskigast är när man vaknar av att han står vid sängen och skrattar hysteriskt i sömnen... jag har nog sett för mycket skräckfilm för att det ska kännas bra

• Puffy75

har en som pratar och skriker mkt i vissa perioder. än så länge inte gått runt tack och lov, verkar farligt! men att de "lever ut dagen" verkar väldigt vanligt.

Svar på tråden Fler som har små barn som går/skriker/pratar i sömnen?