• pållan

Var göra riktat ultraljud/organscreening i Sthlm?

Vi kommer att göra ett riktat ultraljud, sk organscreening, för att utesluta missbildningar och fosterskador. Nu är det ju vårdval, så man får välja vilken mottagning man gör ultraljudet på. Min MVC har samma ägare som Ultragyn och föreslår dem. Andra jag känner som har gjort organscreening har fått göra det på Fostermedicin på KS i Solna. Jag känner mig osäker på vilken klinik jag ska välja. Har ni erfarenheter av att göra riktat ultraljud i Stockholm och kan ni i så fall rekommendera en klinik? 

• Svar på tråden Var göra riktat ultraljud/organscreening i Sthlm?
  • pållan

Det är en noggrannare form av ultrajud, som görs av en läkare istället för en barnmorska. De riktat letar efter fel och missbildningar. Jag har ett fall av en otäck fosterskada (som man inte vet orsaken till) i familjen och därför vill vi, och läkaren, för säkerhets skull kolla extra noga. Det är kanske mest för att jag inte ska vara orolig under hela graviditeten, man har inte kunnat fastställa någon ärftlighet men inte heller helt utesluta det. 

Man kan antingen göra det i samband med rutinultraljudet eller göra två ultraljud. Eftersom det inte finns direkt orsak att tro att nåt är fel på vårt foster har jag valt att först göra ett lite tidigare rutinultraljud och sedan det riktade ultraljudet i vecka 20-21. 

• Cathy

pållan; kan jag få fråga dig vilken MVC du valt?
    Jag förstår om du är orolig pga fallet i familjen. Jag kan säga att jag är orolig utan nåt fall i familjen.
    Jag tror att ett riktat ultraljud är bra att ta. Det har jag tänkt göra.

• pållan

Cathy: jag är på Barnmorskorna Västermalm. Svårt att säga så mycket om dem än så länge, jag har bara haft inskrivningssamtal. Men läkaren jag fick träffa ang. ultraljudsremissen var väldigt bra. Har du valt MVC ännu?

Jag tror att vi som gjort ivf eller liknande är lite mera oroliga än andra. Det blir väl så när man inte längre tar något för givet. Ibland blir jag lite avundsjuk på mina väninnor som blivit spontant gravida och knappt tänker tanken att nåt kan gå fel. Vore skönt att vara lite mindre orolig, fast samtidigt vill jag ju verkligen veta allt som går att veta. 

• Cathy

pållan; jag tror också att vi som gjort ivf och försökt få barn länge och är lite äldre är mer oroliga. Man vill vara på den säkra sidan om allt man bara kan och ändå kan man ingen försäkra oss om att vi kommer att få ett friskt barn så det är bara att ta det som det är..Skulle också vilja vara lite mindre orolig Glad
    Ringde Ultragyn Odenplan häromdan men där verkade dom inte alls vara intresserade att ta emot mig. Sa att jag ringde för tidigt (v.8) och att de har fullt upp..Så tänkte välja ngn annan istället. Hur kom det sig att du valde Barnmorskorna Västermalm? Jag fick ju gå i Södertälje på VUL under behandlingen (Octavia hade stängt) och tycker att de är väldigt proffsiga där men det är tyvärr lite för långt..

• pållan

Cathy: tråkigt att Ultragyn var så nochalanta. V.8 är väl inte alls tidigt att ringa för inskrivning, särskilt som många MVC i Stockholm har köer. 

Jag har bara hört gott om Mamma Mia och hade tänkt skriva in mig hos dem. Men det finns ingen MammaMia-klinik nära där jag bor eller jobbar. Det finns en mottagning på Söder och en annan på Östermalm, tror att det finns några till.

Barnmorskorna Västermalm ligger bara runt hörnet från där vi bor, och dessutom är de kopplade till BB Stockholm som flera av mina vänner varit väldigt nöjda med. Nu har man ju inte längre garanterad plats på BB Stockholm om man går på deras MVC, men man har förtur till BB Stockholm. Jag är väldigt nöjd med läkaren jag har träffat (som jobbar på BB Stockholm, därför fick jag också åka till Danderyds sjukhus och träffa henne), men på själva MVC-mottagningen är det ganska rörigt, så jag skulle nog inte rekommendera dem. Men de har varit trevliga i kontakten och lätta att få kontakt med på telefon. 

Barnmorskorna Västermalm och deras andra MVC har samma ägare som Ultragyn, så de skickar gärna patienter dit. Vi kommer göra det riktade ultraljudet där, eftersom läkarna samarbetar. Men vi valde att göra KUB hos Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen, för alla jag vet som gått dit har varit väldigt nöjda. Och det ligger nära jobbet för mig.-)

• Cathy

pållan; ja, blev faktiskt förvånad över attityden. Jag gjorde (efter de två andra misslyckade försöken) spolning på ultragyn och tyckte att läkaren var väldigt proffsig, ville därför välja dem. Jag har varit på MamaMia nångång på cellprov ocg fick dåligt bemötande..men det var ju bara en gång och för 4-5 år sen. Funderar på BB, kanske den vid storängen. Vill gärna göra KUB på ultragyn iaf. Ska ringa runt lite i nästa vecka. Hoppas att ngn kan ta emot mig Glad Hur mår du? Har du mått illa?

• pållan

Cathy: kul att höra att Ultragyn är bra! Vi ska ju göra rutinultraljud och det riktade ultraljudet där. Om du väljer nån av BB Stockholms MVC får du automatiskt Ultragyn (om du inte ber om nåt annat). De finns på Västermalm, Östermalm, Gamla stan och Ekerö: www.bbstockholm.se/index.php

Läste i en annan tråd att du har gjort VUL och fått se hjärtat slå. Grattis, vad roligt! Visst är det fantastiskt?

Jag har mått rejält illa, men det har gett med sig nu i vecka 13. Måste fortfarande äta små portioner ofta och får inte äta för kraftig mat, jag har fått som magkatarr ungefär. Och jag har varit sjukt trött, men det börjar också ge med sig nu. Den här veckan har jag orkat vara vaken som vanligt, istället för att somna vid åtta på kvällarna. Roligt för både mig och min man

Hur mår du, är du illamående?  

• Cathy

Hej pållan! Ja, jag gjorde första VUL i förra veckan och samma dag började de bruna flytningarna, några dagar senare började jag blöda rött och så har det hållit på sen i söndags. Har haft värsta livmodervärken, dag och natt och var nästa säker på att jag fått missfall. Den lilla är dock fortfarande kvar..checkade idag. Har blivit sjukskriven, vilket känns skönt. Ska ta de lugnt i några dagar.
    Hur mår du? KRAM

• pållan

Cathy, nej usch vad jobbigt. Det måste vara jätteläskigt! Är så glad för er skull att den lilla är kvar där inne. Bra att du är sjukskriven, och var hellre hemma lite "för" länge än tvärtom. Hoppas att ni har fått bra hjälp från sjukvården så att ni känner er omhändertagna och trygga. Hoppas och tror att det var en helt ofarlig blödning! En väninna till mig fick en rejäl blödning (färskt blod i flera dagar) i vecka 8-9 och var helt säker på att det var missfall, men nej. Idag har hon ett frisk litet barn. Men bra att du tar det riktigt lugnt för säkerhets skull! Ta hand om varandra, vila ordentligt. Massor av kramar! 

• Zebster

Hej Pållan

Jag har svarat dig samma i en tråd men det kanske inte gör något att jag upprepar mig ;)

Jag gjorde mitt för lite mer än en månad sedan på KS Huddinge och dom var jättebra.

/Sophie

• Cathy
    pållan skrev 2011-05-05 20:23:43 följande:
    Cathy, nej usch vad jobbigt. Det måste vara jätteläskigt! Är så glad för er skull att den lilla är kvar där inne. Bra att du är sjukskriven, och var hellre hemma lite "för" länge än tvärtom. Hoppas att ni har fått bra hjälp från sjukvården så att ni känner er omhändertagna och trygga. Hoppas och tror att det var en helt ofarlig blödning! En väninna till mig fick en rejäl blödning (färskt blod i flera dagar) i vecka 8-9 och var helt säker på att det var missfall, men nej. Idag har hon ett frisk litet barn. Men bra att du tar det riktigt lugnt för säkerhets skull! Ta hand om varandra, vila ordentligt. Massor av kramar! 
    Det blev missfall iaf. Känner mig helt tom just nu.
    Ta hand om dig!! Lycka till med den fortsatta graviditeten! KRAM
  • pållan

Cathy, jag är jätteledsen för er skull. Så fruktansvärt sorgligt. Ta hand om dig och om er! Massor av styrkekramar

• Cathy
    pållan skrev 2011-05-06 15:32:13 följande:
    Cathy, jag är jätteledsen för er skull. Så fruktansvärt sorgligt. Ta hand om dig och om er! Massor av styrkekramar
    Tack snälla pållan! KRAM
Svar på tråden Var göra riktat ultraljud/organscreening i Sthlm?