• Mamarama

Beräkna ålder i Excel

Hej! Vore toppen om någon ville förklara tillvägagångssättet.

Min uppgift lyder såhär: 

Du ska med hjälp av funktioner räkna ut ålder för de anställda.

I cell B4 anges årtalet 1967 och i cell C4 ska åldern anges, detta alltså med hjälp av en formel som finns under kategorin "Datum och tid".

Jag har via en väldigt gammal tråd här på familjeliv hittat den rätta formeln utskriven, vilken är =ÅR(IDAG())-B4.
    Detta har jag nu lagt in i cell C4 och jag har även kunnat autofylla nedåt till resterande årtal som följde samma princip och det vart rätt.

Frågan är bara hur jag själv skulle ha gått tillväga för att få fram denna formel? Jag har letat i timmar och testat mig fram på alla möjliga sätt men jag hittar det helt enkelt inte.
    Är det någon som kan ge lite klarhet i detta vore jag oerhört tacksam!

• Svar på tråden Beräkna ålder i Excel
  • Pentagram

Tja, det "enklaste" vore väl att gå in i hjälpmenyn och kolla upp formler. Under rubriken "Datum och tid" (som uppgiften hänvisar till) finns underrubriken "Beräkna skillnaden mellan två datum" under vilken du hittar underrubriken "Beräkna antalet år mellan två datum" varpå du funnit ÅR-formeln och hur den används.

• Mamarama

Hej Pentagram och tack för ditt svar!
    Ja hjälpmenyn är i det närmsta utsliten efter allt mitt letande, men fram tills nu utan resultat :)
    Hur som helst så gjorde jag som du sa, fast jag gjort det så många gånger tidigare, och så kom jag in på funktionen "IDAG" och den utförliga beskrivningen om denna. Jag förstår inte varför jag inte gått in på den tidigare för den beskrev ju precis det jag var ute efter och angav samma formel som jag hade :)
    Så ditt tips gav mig en knuff åt rätt håll och nu kan jag äntligen lämna in uppgiften med vetskapen om att jag faktiskt vet hur man löser den!

Tack för att du tog dig tid och hjälpte till!

• Mamarama

Haha, ja det är typiskt att godhet alltid kommer med prislapp ;)
    Kan du Powerpoint också så kan du skicka kontonumret ;)

Svar på tråden Beräkna ålder i Excel