• Humlefröet

Gravid i vecka tio - ingen matlust alls! Vad gör man?

Som rubriken lyder är jag gravid i vecka tio. Mår "tjuvtjockt" hela dagarna och mer illa om jag blir hungrig. Men problemet är att jag inte har någon matlust alls!

Det enda jag tycker är gott är mild naturell youghurt med banan, knäckebröd med smör och apelsinjuice med is. Men hur nyttigt är det för kropp och tänder? Inte alls, känns det som.

Man vill ju helst vara nyttig och äta fisk flera gånger i veckan och så, men det vänder sig i magen bara jag tänker på lax, stekt kött och mycket annat. Är orolig för att den lilla bönan inte får det den behöver..

Har någon några tips eller lugnande ord, så mottages de tacksamt!

• Svar på tråden Gravid i vecka tio - ingen matlust alls! Vad gör man?
  • trollmammsis

jag hade så fram till v 20 ungefär. ät det du får i dig, det är bättre än inget. Jag åt mjölk/fil och flingor och tomtegröt typ. blir du för orkeslös kontakta bm eller 1177 för ibland kan man behöva komma till sjukhus och få dropp. JAg behövde tack och lov aldrig det men var sjukskriven i 3 veckor för mitt illamående.

• Humlefröet

Mhmm.. Kall tomtegröt kanske skulle vara något! Också "jättenyttigt" i och för sig, men man måste ju inte ha socker på. Tack för svaret!

• Vårsolen

jag åt mycket "frukost mat" den första tiden, mår man illa bara man tänker på middagsmat så finns det ju inte så mycket annat att göra, och sen brukar ju illamåendet ge med sig efter några veckor så man klarar att äta det mesta senare under graviditeten.
    Min bm sa att man äter det man kan och eftersom jag är en sockerråtta så var det skönt att höra att det var helt i sin ordning det med så länge man inte har diabetes då
    För mig kom matlusten tillbaka runt v12 

• trollmammsis

haha nej socker kan du skippa   Men till mig sa dom att ät det du kan, bättre än inget! JAg tog även mina vanliga tabletter "en om dan" vitamin smat kalcuimtabletter. Du kan även ta folsyretabletter och omega 3 om du vill det.
    OCh borsta tänderna lite oftare, och vissa tugummin är ju bra för syreattacker

• Hoppfull84

bebisen får det den ska ha oavsett om du äter bra eller dåligt, den suger lixom åt sig det "bra" ur din kropp, det blir du som inte får så mycket kvar att orka hålla igång på om kosten är dålig.  det blir du som blir utan, inte bebsien. men för din egen skull så kanske man ska försöka peta is ig lite "riktig" mat iaf ett mål om dagen, så du får lite energi, oavsett om du har matlust eller ej.

• Humlefröet
    Hoppfull84 skrev 2011-04-29 13:25:53 följande:
    bebisen får det den ska ha oavsett om du äter bra eller dåligt, den suger lixom åt sig det "bra" ur din kropp, det blir du som inte får så mycket kvar att orka hålla igång på om kosten är dålig.  det blir du som blir utan, inte bebsien. men för din egen skull så kanske man ska försöka peta is ig lite "riktig" mat iaf ett mål om dagen, så du får lite energi, oavsett om du har matlust eller ej.
    Det var ungefär vad jag hoppades på att få höra! Idag blir det iaf färska räkor och avocado, så får vi väl se hur det går..

Åt sushi häromdagen med (utan rå fisk) och det funkade ganska bra. Kanske för att det är lite söt-surt läskande och kallt. Kan ju inte äta ute varje dag, men man kanske borde prova att göra själv, hehe.
  • Hoppfull84
    Humlefröet skrev 2011-04-29 14:54:13 följande:
    Det var ungefär vad jag hoppades på att få höra! Idag blir det iaf färska räkor och avocado, så får vi väl se hur det går..

Åt sushi häromdagen med (utan rå fisk) och det funkade ganska bra. Kanske för att det är lite söt-surt läskande och kallt. Kan ju inte äta ute varje dag, men man kanske borde prova att göra själv, hehe.
    du får äta sushi med rå fisk också, bara den är nygjord (och köper man från nåt hyfsat seriöst sushiställe så är den ju gjord iaf samma dag,om inte direkt medans man väntar). det är bara den där vacumförpackade/gammal sushi man ska se upp med under graviditeten så om du är sugen på sushi kan det ju vara ett alternativ att njuta av! man får försöka hitta de maträtter man gillar och får behålla, och köra på dem tills matlusten kommer tillbaka.
  • Humlefröet
    Hoppfull84 skrev 2011-04-29 14:57:51 följande:
    du får äta sushi med rå fisk också, bara den är nygjord (och köper man från nåt hyfsat seriöst sushiställe så är den ju gjord iaf samma dag,om inte direkt medans man väntar). det är bara den där vacumförpackade/gammal sushi man ska se upp med under graviditeten så om du är sugen på sushi kan det ju vara ett alternativ att njuta av! man får försöka hitta de maträtter man gillar och får behålla, och köra på dem tills matlusten kommer tillbaka.
    Hur är det med wasabi och sån där god syltad ingefära då? Det är rätt starkt ju, men i små mängder kanske det inte är farligt att äta ofta, eller?
  • Hoppfull84
    Humlefröet skrev 2011-04-29 15:00:27 följande:
    Hur är det med wasabi och sån där god syltad ingefära då? Det är rätt starkt ju, men i små mängder kanske det inte är farligt att äta ofta, eller?
    varför skulle det vara farligt? det är ju inte skadligt på nåt sätt, men vissa kan ju bli lite illamående och få halbränna om man är känslig för stark mat.
    jag älskade stark mat i början, tyckte allt smakade blaskigt annars. men det är ju individuellt vad man mår illa av, så testa och se, man måste liksom hitta det som funkar.
  • Humlefröet
    Hoppfull84 skrev 2011-04-29 15:29:56 följande:
    varför skulle det vara farligt? det är ju inte skadligt på nåt sätt, men vissa kan ju bli lite illamående och få halbränna om man är känslig för stark mat.
    jag älskade stark mat i början, tyckte allt smakade blaskigt annars. men det är ju individuellt vad man mår illa av, så testa och se, man måste liksom hitta det som funkar.
    Man behöver ju inte äta wasabi som i filmen "Wasabi", om du sett den. Haha.

Ha en trevlig helg allihopa och tack för era tips!
  • Havsluft
    Humlefröet skrev 2011-04-29 12:46:43 följande:
    Som rubriken lyder är jag gravid i vecka tio. Mår "tjuvtjockt" hela dagarna och mer illa om jag blir hungrig. Men problemet är att jag inte har någon matlust alls!

Det enda jag tycker är gott är mild naturell youghurt med banan, knäckebröd med smör och apelsinjuice med is. Men hur nyttigt är det för kropp och tänder? Inte alls, känns det som.

Man vill ju helst vara nyttig och äta fisk flera gånger i veckan och så, men det vänder sig i magen bara jag tänker på lax, stekt kött och mycket annat. Är orolig för att den lilla bönan inte får det den behöver..

Har någon några tips eller lugnande ord, så mottages de tacksamt!
    Haha, jag äter typ precis samma saker som du! Yoghurt, apelsinjuice, knäckebröd med ost, grapefrukt. På jobbet måste jag ju stoppa i mig nån slags lunch också, men det blir köpta mackor i princip varje dag. Mår så dåligt av varm, tillagad mat...
  • Agnes81

Folsyra och gravidmineralvitamin tillskott.. Omega 3 säger vissa också, men absolut inte fiskleverolja. Sen äter du det du känner för i övrigt. Själv har jag överätit det mesta jag gillade, så nu i vecka 20 är det inte mkt som känns gott, men har nu mer aptit, så det ordnar sig ändå..
    Lider med dig.. Mitt ganska nytt över..

Svar på tråden Gravid i vecka tio - ingen matlust alls! Vad gör man?