• Houston Dogg

Karpaltunneloperation

Jag gjorde denna operation för ca 6-7 veckor sedan och har gått tillbaka till jobbet. Jag har fortfarande ganska ont i hela handen, ibland hela armen, jag undrar om det är normalt? Jag kan absolut inte använda handen som jag gjort tidigare och jobbet har blivit besvärligare.

Har varit på någon koll hos arbetsterapeuten och det såg bra ut tyckte hon. Skulle egentligen varit tillbaka där i dag men det blev så stressigt här med gapiga ungar osv så jag kom aldrig iväg. Det hade varit intressant att höra andras erfarenheter. Sen skulle man ju efter operationen inte lyfta tungt, men vad är tungt egentligen? Jag använder vänstran så mycket som möjligt men ibland måste man ju använda två händer.

• Svar på tråden Karpaltunneloperation
  • Majsan70

Det tar minst 6 månader innan ledbandet läker igen. De är ju tvugna att skära i det för att frilägga inklämningen. Man bör lyssna på kroppen när den säger ifrån och smärtan avtar med tiden.

• Houston Dogg

Ok, tack så mycket för svaret, då vet jag ju lite vad jag har att vänta i alla fall :)

• Labolinas
    Houston Dogg skrev 2011-04-29 17:05:02 följande:
    Jag gjorde denna operation för ca 6-7 veckor sedan och har gått tillbaka till jobbet. Jag har fortfarande ganska ont i hela handen, ibland hela armen, jag undrar om det är normalt? Jag kan absolut inte använda handen som jag gjort tidigare och jobbet har blivit besvärligare.

Har varit på någon koll hos arbetsterapeuten och det såg bra ut tyckte hon. Skulle egentligen varit tillbaka där i dag men det blev så stressigt här med gapiga ungar osv så jag kom aldrig iväg. Det hade varit intressant att höra andras erfarenheter. Sen skulle man ju efter operationen inte lyfta tungt, men vad är tungt egentligen? Jag använder vänstran så mycket som möjligt men ibland måste man ju använda två händer.
    Jag har opererat båda mina händer, upplevt att jag kunnat använda dem hyfsat efter någon månad. Har dock haft en del ont i handen efteråt, eftersom det tydligen kan göra det när senorna växer samman igen. Min läkare gav mig rådet att inte behandla handen som om den skulle skyddas, utan leva som vanligt helt enkelt. Det enda jag skulle undvika de första 6-8 veckorna var trädgårdsarbete & boxning Började t ex rida igen 4 veckor efter vardera handen vart opererad & det var faktiskt superbra träning för händerna & de blev sanbbt mycket bättre. Att du har ont i armen kan jag inte svara på, det har jag själv inte haft. Kanske skulle du ringa din läkare & prata om det? Dessutom tror jag inte du ska "vikta över" så att du använder vänster mer än höger, utan försöka använda höger precis som vanligt.
    ~Carpe Diem~
  • Majsan70
    Houston Dogg skrev 2011-04-29 17:09:02 följande:
    Ok, tack så mycket för svaret, då vet jag ju lite vad jag har att vänta i alla fall :)
    Ja det tar ju ett tag innan man är sig själv igen så att säga. Hur du klarar dina arbetsuppgifter beror ju på vad du jobbar med. Efter min första operation fick jag byta jobb. När jag opererade andra handen fick jag lättare arbetsuppgifter de första veckorna för att sen sakta gå tillbaka in i fullt normalt jobb.

Jag m'rkte oxå skillnad mellan de två olika operationerna eftersom man vid första gipsade i två veckor o vid andra bandagerade man bara de första dagarna. Jag kom snabbare igång andra gången.
  • sallybuse

Jag har också op min högra hand och de gjorde jag 92.Och jag har inte haft ett ända problem på nått sätt med min hand.Så de är väl så olika hur man är efter en op.Men som sagt så tycker jag nog att du ska ta kontakt med din dr och fråga om de ska vara så.Cool

• Houston Dogg

Angelina - jag rider också och just ridningen klarar jag bra, men får numera använda uppsittningspall. Dessutom har jag svårt att rykta hästen då jag inte kan göra svepande rörelser. Jag har försökt använda handen så normalt som möjligt i jobbet men det är omöjligt, jag klarar inte av det.

Jag skulle egentligen opererat den andra handen om en vecka, men  jag kommer att skjuta upp den operationen annars kan jag ju inte göra mitt jobb :) Jag jobbar som djurskötare och ibland är det tungt, man klämmer och trycker mycket när man ger injektioner och det kan jag bara inte med den opererade handen.

• Probably the best    in the

Jag opererade först vänster (idag precis för 1 år sen) och fyra veckor senare högern. Då jag hade ganska otypiska symtom och på vänster hand var nerven ganska rejält påverkad så har det tagit tid. Det ömmar fortfarande i ärren ibland. Jag var stel i händerna, sitta mkt med musen vid datorn var jättejobbigt ända uppt ill 3-4 månader efteråt. Så det tar TID! inte för alla, men för många.

• Labolinas
    Houston Dogg skrev 2011-04-29 17:21:49 följande:
    Angelina - jag rider också och just ridningen klarar jag bra, men får numera använda uppsittningspall. Dessutom har jag svårt att rykta hästen då jag inte kan göra svepande rörelser. Jag har försökt använda handen så normalt som möjligt i jobbet men det är omöjligt, jag klarar inte av det.

Jag skulle egentligen opererat den andra handen om en vecka, men  jag kommer att skjuta upp den operationen annars kan jag ju inte göra mitt jobb :) Jag jobbar som djurskötare och ibland är det tungt, man klämmer och trycker mycket när man ger injektioner och det kan jag bara inte med den opererade handen.

Ok, men då kan det ju bero på att det arbete du utför faktiskt är rätt tungt för att vara nyop för karpaltunnelsyndrom. Jag vet också att jag tyckte det var jobbigt att rykta i början. Som sagt - ring din dr & prata om det, för kanske är det så att ditt arbete är något för tungt redan så tidigt. 

~Carpe Diem~
  • Probably the best    in the

Hur länge var du sjukskriven egentligen? Jag fick lätt uppåt 2 månaders sjukskrivning då jag har tungt jobb där jag bär. Började jobba som ssk efter ca 2 månader (jag var sjukskriven redan innan så det var lite annat för mig iof) och det var jobbigt tycker jag. Så jag tror du varit hemma för kort tid. Mkt sånt jobb där man måste pilla och vrida och greja ska ge lite längre sjukskrivning. En bilmekaniker som står med ex skruvmejslar får 6 veckor här, minst.

• Houston Dogg

Jag var bara sjukskriven 2 veckor, men det var jag själv som tryckte på och ville jobba med löfte om att jag inte behövde göra något "tungt eller besvärligt" för då får jag hjälp med det. Men jag tycker jobbet funkar bra ändå, bara jag inte använder den opererade handen till vissa grejer.

Nu vet jag att det tar lite längre tid för vissa innan det läker, så jag tar det lugnt med vissa arbetsuppgifter. Tack för hjälpen !

Svar på tråden Karpaltunneloperation