• Mammatilltretroll

Fotad med fartkamera i firmans bil - blir det alltid böter?

Idag när vi körde förbi en fartkamera blixtrade det till...
    Jag gissar att bilen gick 8-10km för fort..

Jag sonar gärna våra "brott" och betalar.. eftersom det är lagen.
    Men jag har läst att ibland får man ingen bot?

Det var min man som körde och bilen är skriven på hans jobb då det är en firma bil. Det är alltså inte hans egen bil.
    Han hade mörka solglasögon och är ovanligt långhårig och inte så lik körkortsbilden..

Så jag bara undrar - är det någon som vet om det finns en chans att vi slipper böta?
    Och isfåfall om vi ska böta.. hur fort kommer boten och hur mycket är den på om man kört 10 km för fort på en 70 sträcka?

• Svar på tråden Fotad med fartkamera i firmans bil - blir det alltid böter?
  • Luulu

Det är inte alltid man får böter trots att kameran fotar en, vet flera stycken som sluppit undan..

Mamma till Wilde 091230 & en till i magen - louisevestin.blogspot.com/
  • sirisdotter

Råkade närvara i tingsrätt häromdagen.   Ett av målen gällde en person som först nekat till att det var han som kört   för fort.    Det gällde personens privata bil.   Eftersom denna person bor en bit ifrån tingsrätten förhördes vederbörande via video.   Rätten   - och bilföraren väl -    fick se bilföraren fotograferad i bilen,   personens körkortsfoto och passfoto och personen på video.   Och bilens registreringsskylt.  Därefter fattade rätten sitt beslut. 
    (i vårt fall kom personen plötsligt ihåg att han faktiskt hade passerat vår ort med bil den aktuella perioden,  d v s det blev ett erkännande.   Utseendet var inte ett dussindito,   så föraren kan ha insett att det hade varit löjligt att neka.).

Det var flera liknande mål.   Fick för mig att det kan bli dyrare att köra för fort i tättbebyggt område där det är 50 km än på 70-väg.   2000 och  2 400   kostade hasitghetsöverträdelser liknande den du nämner.

• sirisdotter
    Luulu skrev 2011-04-29 18:55:26 följande:
    Det är inte alltid man får böter trots att kameran fotar en, vet flera stycken som sluppit undan..
    Hur bar de sig åt för att slippa undan?
  • Luulu
    sirisdotter skrev 2011-04-29 21:24:23 följande:
    Hur bar de sig åt för att slippa undan?
    Dom fick aldrig hem något brev, någon som kontaktade dom eller liknande.
    Mamma till Wilde 091230 & en till i magen - louisevestin.blogspot.com/
  • sirisdotter
    Luulu skrev 2011-04-29 21:42:44 följande:
    Dom fick aldrig hem något brev, någon som kontaktade dom eller liknande.
    Ja,  då är det ju annorlunda,  

Tre vänner till mig har snällt betalat när de fått  brev med foto på dem  själva i bilen,  och foto av dem på körkort bredvid.   En av dem hade speciell registreringsskylt med sitt förnamn på dessutom.....     Hon förnyade inte registreringsskylten efter de fem första åren   (eller hur lång period det nu är man betalar för att ha sin egna skylt),
  • jassikan

Eftersom det är en firmabil som är registrerad på din mans arbetsgivare så kommer arbetsgivaren få ett brev om detta. De begär då att få in information om vem som kört bilen vid detta tillfälle. Arbetsgivare måste då skicka in något slags svar på förfrågan.
    Bild skickas in ut tillsammans med denna förfrågan, åtminstone gjorde de inte det när en bekant fick denna förfrågan till sitt företag.
    Det blir väl en senare fråga för arbetstagaren när föraren har namngetts av arbetsgivaren, men det är inget jag vet - gissa bara på just den punkten.

• Steffi

Hur lång tid efter överträdelsen kan man förväntas få en bog? Lite nyfiken..

• sirisdotter
    jassikan skrev 2011-04-29 23:40:49 följande:
    Här finns en lista på vad böterna kostar:
    korkortonline.se/fakta/boter/

Beloppet beror på vilken hastighetsgräns som gällde på platsen.
    Tack!
  • Thursday

De gör en ganska hård koll av kvaliteten på bilderna innan de ens går vidare och kollar på körtkortsfoto eller liknande för att jämföra. Väldigt många bilder är av så dålig kvalitet att de bara kastas direkt.

• PS84

Om det inte är ens egen bil skickas (som tidigare skrivits) en förfrågan ut till bilägaren, som ska skicka in vem som körde bilen vid denna tidpunkt. Bilden skickas inte med. Däremot behöver man INTE skicka in något svar på denna förfrågan och det finns ingen lag på att man måste "ange" vem som kört bilen, så om arbetsgivaren inte gör detta går ni fria! =)

Våran bil står i sambons namn och han fick hem en sådan lapp när jag råkat ha blyfot, men han svarade inte på den och fick inte heller fler brev, har dock hört att de kan skicka ut fler förfrågningar.

Svar på tråden Fotad med fartkamera i firmans bil - blir det alltid böter?