• Anonym (hur göra)

hur hjälpa frusterat 6 månaders barn

Hej!
    Jag har en son på sex månader. Han lyfter upp överkroppen med armarna och lyfter nederkroppen så att bara tårna är i golvet. Det ser ut som om han ska göra armhävningar. problemet är att han "bara" gungar fram och tillbaka och att han blir väldigt frusterad över det. Hur bör jag som förälder agera? Ska jag lyfta upp honom och trösta honom eller uppmuntra honom att öva mer. Eller bör jag distrahera honom med något annat. Har du något annat förslag?

• Svar på tråden hur hjälpa frusterat 6 månaders barn
  • BVC Sköterskan

Hej!

Denna ålder är ofta väldigt frustrerande, då kroppen och huvudet inte riktigt hänger med varandra. Förmodligen vet han vad han vill men får inte till det.

Jag tycker abslout att du skall låta honom kämpa lite. Tar du upp honom direkt avbryter du processen.
    Du kan dock underlätta genom att låta honom ligga på en matta eller ett liggunderlag, som ger mer fäste. Ligg gärna på golvet tillsammans med honom. Att ha leksaker, en spegel till exempel (finns de med hjul som står), framför honom brukar också fungera distraherande .. och triggande för den delen. Du kan även "fuska" med att hjälpa honom på alla fyra ibland.

Gör detta flera gånger om dagen, korta stunder. Naturligtvis skall du avbryta om du märker att han inte orkar mer.

Han kommer snart på det! Övning ger färdighet Flört

MVH Christine

Svar på tråden hur hjälpa frusterat 6 månaders barn